تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 24657

۱۳۹۹؛ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود

۱۳۹۹؛ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود

به گزارش دنیای اسرار:دیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با ایراسین؛ ۱۳۹۹؛ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: سال ۹۹ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود و اگر محدودیت برق

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:دیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با ایراسین؛ ۱۳۹۹؛ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: سال ۹۹ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بود و اگر محدودیت برق اعمال نمی‌شد تولید فولاد مبارکه به ۷.۳ میلیون تن می‌رسید. اگر این اتفاق رخ می‌داد تولید فولاد خام این شرکت نزدیک ۸۰۰ هزار تن بیشتر از رکورد سال ۹۶ می‌شد که خود به اندازه ظرفیت تولید اولیه شرکت فولاد هرمزگان است.

غلامرضا سلیمی با بیان اینکه برنامه تولید فولاد خام به صورت سالیانه تدوین می‌شود، اظهار کرد: برنامه سال ۹۹ در سال ۹۸ و بر اساس تولید ۶.۶ میلیون تن فولاد تنظیم شد اما پس از اعلام شعار «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری، تصمیم بر افزایش این مقدار به ۷ میلیون تن گرفته شد. البته سال‌ها است که ظرفیت تولید ۷ میلیون تن فولاد در این شرکت شکل گرفته اما عملا به این ظرفیت اسمی نرسیده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم در این سال به ظرفیت اسمی دست یابیم.

۴ رکورد ماهیانه و ۶ رکورد روزانه در سال ۹۹

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع شامل برق، گاز و بعضاً آبی که در برخی برهه‌های زمانی وجود داشت، تلاش بر تولید حداکثری در سایر زمان‌ها به منظور جبران کمبود تولید در هنگام محدودیت‌ها صورت گرفت به همین دلیل فولاد مبارکه موفق شد چهار رکورد تولید ماهانه و ۶ رکورد تولید روزانه را به ثبت برساند. سال ۹۹ سال طلایی فولاد مبارکه در حوزه تولید فولاد خام بوده است و اگر در این سال محدودیت برق اعمال نمی‌شد، تولید فولاد مبارکه به ۷.۳ میلیون تن می‌رسید که اگر این اتفاق رخ می‌داد تولید فولاد خام این شرکت نزدیک ۸۰۰ هزار تن بیشتر از رکورد سال ۹۶ می‌شد که خود به اندازه ظرفیت تولید اولیه شرکت فولاد هرمزگان است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: در ماه‌هایی هم که به دلیل محدودیت منابع، توقف تولید داشتیم، تمام تلاش خود را برای انجام تعمیرات اساسی تجهیزات به کار بستیم.

سلیمی ادامه داد: برای دستیابی به این رکوردها هماهنگی بین افراد یکی از مسائل با اهمیت بود. ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه اصلاحاً بر پایه نیروی انسانی (Man Base) است و افراد نقش بیشتری در فرآیند تولید دارند. بنابراین یکی از کارهای شاخص در این بخش اطلاع رسانی پیوسته اهداف به افراد طی جلسات مختلف بود که در نهایت ایجاد انگیزه را به دنبال داشت. حمایت‌هایی که از سمت مدیران عالی از ما انجام شد نیز یکی دیگر از عوامل موثر در دستیابی به این رکورد بود. رکوردهای مختلف این بخش نتیجه یک کارگروهی است که ثمره آن در ناحیه فولادسازی چیده شد.

چالش‌های فولاد مبارکه در دستیابی به رکورد تولید ۷ میلیون تن فولاد

وی درباره چالش‌های عمده ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در سال ۹۹ تصریح کرد: به طور کلی سه چالش عمده در سال ۹۹ در این بخش وجود داشت. اول شیوع بیماری کرونا بود که با توجه به نقش افراد در تولید، چالش بزرگی برای این بخش به شمار می‌رفت. به علاوه تعدادی از پرسنل این بخش مبتلا یا مشکوک به کرونا بودند که به دلیل نیاز به قرنطینه با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم اما به دلیل انگیزه بالای پرسنل، این کمبود توسط سایر پرسنل جبران شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه افزود: چالش دوم تحریم‌ها بود که ما را از نظر تامین قطعات با مشکل رو به رو می‌کرد اما با اتکا به توان داخلی و بومی سازی، این مشکل نیز حل شد. اگرچه در این راه مشکلاتی نیز وجود داشت اما این مشکلات به مرور برطرف و کمبود تجهیزات مورد نیاز حل شد. به علاوه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بهره‌برداری بهتری از دستگاه‌ها انجام و به همین دلیل درخواست‌های کمتری به تعمیرگاه ارسال شد.

سلیمی با اشاره به رکورد ۱۴۰ ذوب در روز اظهار کرد: هماهنگی از تولید فولاد مذاب تا ریخته‌گری فعالیت بسیار پیچیده‌ای است و برای ثبت آن پاتیل‌های فولاد مذاب بیش از یک هزار بار جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۵۵۰ هزار تنی تولید فولاد خام  در سال ۹۹ نسبت رکورد سال ۹۶ گفت: این افزایش تولید نسبت به رکورد سال ۱۳۹۶ (۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تن) به معنی تاسیس یک کارخانه فولادسازی جدید بدون هیچ‌گونه تجهیزات تازه‌ای است. در واقع این رکورد تنها با افزایش بهره‌وری، کاهش توقفات (Power Off)، کاهش زمان تخلیه تا تخلیه (Tap To Tap)  و همچنین مدیریت زمان فعالیت‌های ضروری میان کار به دست آمده است.

کاهش ۸ دقیقه‌ای هر ذوب کامل

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در سال‌های گذشته متوسط زمان مورد نیاز برای یک ذوب کامل تقریبا ۱۰۳ دقیقه بوده است، اظهار کرد: این زمان اکنون تقریبا به حدود ۹۰ دقیقه کاهش یافته است. در حالی که این زمان برای فولادسازان تراز اولی که سیستم تولید فولادی مشابه شرکت فولاد مبارکه دارند، تقریبا ۸۸ دقیقه است. اگرچه شرکت فولاد مبارکه با ثبت رکورد ۱۴۰ ذوب در روز، زمان مورد نیاز برای یک ذوب کامل را به ۸۲ دقیقه رساند که کمتر از بنچ مارک جهانی است اما برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش زمان متوسط سالانه تولید یک ذوب در این شرکت ادامه دارد.

پیروی از استراتژی توسعه محصول در فولاد مبارکه

سلیمی خاطرنشان کرد: نیاز بازار فولاد کشور به محصولات خاص بیش از تولید کشور است بنابراین هرچه تولید بیشتری انجام دهیم از نظر فنی نیاز کمتری به واردات وجود دارد و به همین دلیل باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود. برای مثال یکسری گریدهای جدید وجود دارد که در کشور تولید نشده و به همین دلیل وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ بخشی از محصولات نظیر API (فولاد گاز ترش) در فولاد مبارکه تولید شد. تولید این نوع از فولادها را در دستور کار قرار داده ایم و استراتژی توسعه این محصولات را دنبال می‌کنیم. اگرچه فولاد مبارکه شرایط خوبی در بحث کیفیت دارد اما هنوز می‌توان کیفیت فعلی را بهبود بخشید. برای سال ۱۴۰۰ تصمیم به تولید ۷.۲ میلیون تن و در کنار آن بهبود کیفیت را مد نظر داریم. در همین خصوص به دنبال کاهش ضایعات، افزایش کمیت و افزایش ok quality ‌ها هستیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه عملکرد این شرکت در برخی بخش‌ها بهتر از رقبای تراز اول بوده است، گفت: برای مثال در بخش مصرف آب با توجه به اینکه اصفهان در منطقه خشک کشور قرار گرفته و آب یک معضل جدی است، فعالیت های بسیاری برای کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه انجام شد.

مصرف ۱ متر مکعب آب به ازای هر تن فولاد

وی افزود: در سال ۹۸ مصرف آب فولادسازی ۱.۱ مترمکعب به ازای هر تن بود که در سال ۹۹ به یک متر مکعب به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. در حال حاضر کل مصرف آب فولاد مبارکه کمتر از ۴ متر مکعب به ازای هر تن است در حالی که این عدد برای سایر فولادسازان دنیا نزدیک به ۸ یا ۹ مترمکعب به ازای هر تن محصول است بنابراین فولاد مبارکه از این نظر بنچ مارک جهانی محسوب می‌شود.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: همچنین در حوزه نسوز نیز این شرکت با ۷.۶ کیلوگرم بر تن، بنچ مارک است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.