تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
کد خبر : 30755

 ۳۳۸ هزار چاه غیرمجاز بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب زمین را می مکنند

 ۳۳۸ هزار چاه غیرمجاز بیش از ۶ میلیارد مترمکعب آب زمین را می مکنند

به گزارش دنیای اسرار ، از جمله چالش‌های بزرگ مدیریت منابع آب در کشور فعالیت ده‌ها هزار حلقه چاه غیرقانونی در نقاط مختلف کشور است که به‌واسطه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی زمینه‌ساز خسارت‌های بسیار بزرگی همچون تهدید تأمین آب شرب موردنیاز مردم، تشدید فرونشست زمین، خشک‌شدن دریاچه‌ها و چشمه‌سارها و بسیاری دیگر آسیب‌ها شده‌اند؛

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار ، از جمله چالش‌های بزرگ مدیریت منابع آب در کشور فعالیت ده‌ها هزار حلقه چاه غیرقانونی در نقاط مختلف کشور است که به‌واسطه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی زمینه‌ساز خسارت‌های بسیار بزرگی همچون تهدید تأمین آب شرب موردنیاز مردم، تشدید فرونشست زمین، خشک‌شدن دریاچه‌ها و چشمه‌سارها و بسیاری دیگر آسیب‌ها شده‌اند؛ اتفاقی خطرناک که از قرار معلوم سازوکارهای عملیاتی برای مقابله با آن نیز چندان فراهم نیست.
چاه‌های غیرمجاز؛ معضلی بسیار بزرگ برای کشور
عبدالله فاضلی فارسانی در رابطه با مشکلات پیشرو برای مقابله و حذف چاه‌های غیرمجاز گفت: چاه‌های غیرمجاز به یک معضل بسیار بزرگ برای کشور تبدیل شده‌اند و از آنجایی که تعداد قابل‌توجهی از این چاه‌ها با معیشت مردم گره خورده است، برخورد با فعالیت آنها و مسدود کردنشان کار چندان ساده‌ای نیست.
وی افزود: چالش مهم در رابطه با برخورد با چاه‌های غیرمجاز این است که در بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی وحدت رویه و انسجام عمل در این زمینه وجود ندارد و درحالی‌که وزارت نیرو به‌عنوان متولی مقابله با چاه‌های غیرمجاز معرفی می‌شود، از آن‌سو از سوی دیگر دستگاه‌ها با وزارت نیرو همکاری کافی صورت نمی‌پذیرد.
تعلل دستگاه‌های متولی در برخورد با متصرفان
فاضلی فارسانی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که باوجود پیامدهای خسارت‌بار چاه‌های غیرمجاز برای محیط‌زیست، سازمان متولی عملاً واکنش و یا اقدامی در این باره انجام نمی‌دهد و از سوی متولی اراضی ملی در برابر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تصرف اراضی ملی با حفر چاه غیرمجاز عملاً نسبت به خلع ید متصرفان اقدامی نمی‌شود.
وی در مورد راهکار عملیاتی و مطلوب برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز نیز اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در این زمینه عملیاتی شود، دسته‌بندی چاه‌های غیرمجاز و اولویت‌بندی آنهاست. به این معنی که می‌توانیم این چاه‌ها را اولویت‌بندی کنیم و در گام نخست تنها به پلمب کردن چاه‌هایی اقدام کنیم که مالکین وابستگی معیشتی چندانی به آن ندارند و بیشتر جنبه تفریحی، درآمد جانبی و خوش‌نشینی دارند. مواردی که وابستگی معیشتی دارند را بایستی در یک الگوی اقتصادی و معیشتی بررسی و رفع مشکل شوند تا زندگی وابستگان به چاه‌های مذکور به سمت نابودی نرود.
بعضاً حکم قضایی هم به پلمب چاه کمک نمی‌کند
معاون حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ضرورت ورود قاطع و جدی دستگاه قضا به پرونده‌های مرتبط با چاه‌های غیرمجاز افزود:  در برخی موارد ما شاهدیم مأموران ما با حکم و دستور قضایی برای پلمب یک چاه غیرمجاز اقدام می‌کنند، ولی بنا به دلایل مختلف موفق نمی‌شوند.
این مقام مسئول  همچنین همراهی و همکاری نیروی انتظامی برای اجرای احکام قضایی را یک ضرورت دیگر عنوان کرد و در این باره افزود: بعضاً مأموران ما برای اینکه بخواهند نسبت به پلمب یک چاه غیرمجاز اقدام کنند مدت‌ها معطل گرفتن یک مأمور انتظامی می‌شوند و در نهایت نیز تنها با یک سرباز برای پلمب چاه عازم محل می‌شوند که با مقاومت مالکین روبه‌رو می‌شوند و عملاً کاری از پیش نمی‌برند.
بودجه تخصیصی برای پلمب چاه‌ها ناچیز است
وی بودجه اندک وزارت نیرو برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات جدی ما در این زمینه دانست و گفت: درحالی‌که برآوردها نشان می‌دهد برای پلمب یک چاه آب غیرمجاز حداقل به ۱۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، اما بودجه تخصیصی چیزی برای هر چاه چیزی حد …
https://www.donyayeaab.ir/?p=913

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.