تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
کد خبر : 4963

۹۱درصد سد زاینده رود خالیست

۹۱درصد سد زاینده رود خالیست

۹۱درصد سد زاینده رود خالیست معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: میزان ذخیره سد زاینده رود به ۱۲۹ میلیون متر مکعب معادل حدود ۹ درصد گنجایش این مخزن رسیده است. پایگاه خبری اسرار به نقل ازایرنا:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان ورودی به این

Print Friendly, PDF & Email

۹۱درصد سد زاینده رود خالیست


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: میزان ذخیره سد زاینده رود به ۱۲۹ میلیون متر مکعب معادل حدود ۹ درصد گنجایش این مخزن رسیده است.

پایگاه خبری اسرار به نقل ازایرنا:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان ورودی به این سد چهار متر مکعب و میزان خروجی از آن ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است.
وی اضافه کرد : سال گذشته در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای کشت کشاورزی، ۱۶۷ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده بود.
وی تصریح کرد : بررسی های آماری حاکیست که میزان ذخیره سد زاینده رود در بلند مدت ( دوره ۴۴ ساله) ۶۴۷ میلیون متر مکعب بوده است و ذخیره کنونی نشان می دهد که چقدر با شرایط قبلی فاصله داریم.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان بارش ها در حوضه آبریز زاینده رود از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون را ۴۶ میلی متر برآورد کرد و گفت: بارش های سال آبی گذشته ( مهر ۹۶ تا پایان ۹۷) نسبت به مدت مشابه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشت و همین امر شرایط بحرانی فعلی را رقم زد.
ساسانی تاکید کرد: بارندگی های اخیر را نمی توان به عنوان بارش های مؤثر و جبران کننده کم آبی و خشکسالی تلقی کرد، زیرا شرایط زمین و خاک به گونه ای است که بیشتر آب ناشی از باران نفوذ می کند و به صورت روان آب جاری نمی شود و بخش قابل توجهی از آن نیز تبخیر می شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید از مصرف بهینه آب غفلت کرد، گفت : از مردم استان اصفهان و استان های همجوار که از حوضه آبریز زاینده رود بهره مند هستند، می خواهیم صرفه جویی ۲۵ تا ۳۰ درصدی را همچنان ادامه دهند، زیرا بحران آبی فقط مختص فصول گرم نیست و همچنان ادامه دارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۳۵۰ کیلومتر، از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در بالا و پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت یک ۱٫۴ میلیارد متر مکعب بهره برداری شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.