تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر : 12587

خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمند است

خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمند است

دکتر هادی زمانی در افتتاح خبرگزاری ایراسین : خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمنداست به گزارش دنیای اسرار:خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمند است.بررسی تاریخ گهربار ایران عزیزمان بیانگر آن است که هر گاه در جامعه جریان خبر ساری و آزاد  بوده است

Print Friendly, PDF & Email

دکتر هادی زمانی در افتتاح خبرگزاری ایراسین :

خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمنداست

به گزارش دنیای اسرار:خبر روح یک جامعه زنده است و تاریخ ماندگار یک ملت قدرتمند است.بررسی تاریخ گهربار ایران عزیزمان بیانگر آن است که هر گاه در جامعه جریان خبر ساری و آزاد  بوده است و خبرنگار قدرتمند به وظایف خود عمل می کرده است نظام سیاسی و اقتصادی نیز پویا بوده است. اوج این شکوفایی اقتصادی در تولید و توزیع اقتصادی و جریان آزاد خبررسانی را می توان در دوره سامانیان مشاهده کرد.در این دوره نوح بن منصور سامانی در کنار شش وزارتخانه ، وزارتخانه ای مستقل با تمام ساز و کارهای ممکن یک وزارتخانه اعم از وزیر، ادارات مختلف زیر مجموعه، شعب زیر مجموعه در سراسر قلمرو و مسئولان و کارکنانی با ویژگی های خاص اعم از قدرت کلام، قلم و … ایجاد نمود تا در کنار دیوان رسایل، دیوان اشیا (وزارت دارایی)، دیوان جیش (وزارت دفاع)، دیوان شرطه (وزارت کشور)، دیوان محتسب، دیوان اشراف (وزارت اطلاعات)، دیوان آب ،«دیوان برید» نیز به عنوان وزارتخانه اطلاع رسانی نقش رشد و توسعه اطلاع رسانی و آگاهی را انجام دهد.«در مفاتیح العلوم خوارزمی به جای اصطلاح «صاحب برید« به اصطلاحات صاحب خبر و منهی بر خوریم»

هادی زمانی که مراسم افتتاحیه خبرگزاری ایراسین وابسته به فولاد مبارکه سخنرانی می کرد افزود: وظیفه ماموران این دیوان آن بود که خبرهای مهم از پایتخت به ایالات برسانندو گذشته از این درباره اعمال ماموران محلی گزارش دهند.نامه ها و فرمان های لشکری و اخبار کشور به وسیله صاحب برید به دست پادشاه میرسید. وظیفه صاحب برید آن بود که از یک سو سلطان و امرای کشور را از تمام رویدادهای مهم قلمرو امپراطوری آگاه سازد و از سوی دیگر اخبار و اطلاعات مهم کشوریو لشکری را به اطلاع عموم برساند. چنین سیستم قدرتمند اطلاع رسانی باعث ایجادنظارت قدرتمند بر عملکرد دستگاههای اجرایی و کارکردهای ماموران حکومت می شد و ازسوی دیگر اطلاعات لازم و مکفی را به عموم منتقل می نمود.

این وظیفه مهم محقق نمی گردید مگر آنکه مامورین برید افرادی آگاه و توانا و مطلعی می بودند که با برخورداری از قدرت یک انسان ارتباطی می توانستند به شناخت هر چه بیشتر در مورد مسایل دست یابند. «علاوه بر اخلاق که مبنا و اساس فعالیت آنان است، می بایست پنج اصل مهم و زیر بنایی را در وجود خود تقویت می نمودند. پنج اصلی که بر گرفته از حواس پنجگانه خدادادی است. عقلانیت، خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب گرفتن و خوب نوشتن است» ابن حوقل می نویسد: «در هر یک از نواحی خراسان و ماوراءالنهر یک مامور برید مستقر بود «فاصله دو منزل برید از یک دیگر دو فرسخ (شش میل) بود و در هر منزل رباطی ساخته و ماموران و اصحاب برید در آنجا مستقر بودند» «در اوایل دوره سامانیان برخی محدثان توانستند کار برید را بر عهده گیرند. خلف بن شاهد نسقی (د ۳۰۸) که جامع بخاری را برای سمرقندیان تدریس می کرد.در سال ۳۰۲ متصدی برید شهر بود.بعدا ماموران برید معمولا از میان افراد دبیر پیشه و آشنا به شعر و ادب انتخاب می شدند. ابوالحسن علی بن حسن لحام حرانی شاعر هجویه پرداز که در زمان امیر حمید نوح بن نصر (ق۳۳۱-۳۴۳) به بخارا آمد و تا پایان روز کار امیر سدید منصور بن نوح در آنجا زیست برخی مشاغل دولتی از جمله برید ترمذ و برید خوارزم را عهده دار شد. ابن مطران ابو محمد حسن بن علی سطرانی، شاعر ناآور چاچ نیز که به بخارا آمده بود، چندی شغل برید را از جمله در ترمذ تصدی کرد.

ابونصر ظریفی ابیوردی کاتب و شاعر که دیری در بخارا اقامت گزید، به کار برید گماشته شد. ابوعلی بلعمی وزیر اورا اکرام نمود و در تصدی برید یکی از شهرهای خراسان مخیر ساخت و او زادگاه خود را انتخاب کرد. از این رو با منشوری روانه ابیورد شد.

از ابومنصور احمد بن عبد الله دینوری پسر ابوالقاسم دینوری، شاعر و نویسنده و دولتمرد و [سیاستمدار] سامانی نیز باید یاد کرد.

مطالعه تاریخ ثعالبی و بیهقی و سایر آثار باقی مانده ،همگی صراحت بر وجود افراد ارتباطی و با توانایی های یک فرد ارتباطی همچون یک روزنامه نگار امروزی که ذکر گردید را داشته اند تا جایی که این افراد علاوه بر تهیه اخبار و گزارش های مدون بعضا در کشاکش وظیفه سازمانی خود به عنوان صاحب برید در شناسایی و احصاء رویدادهای مهم و تنظیم آن بر اساس یک خبر و گزارش مدون و ارسال آن از طریق وسایل ارتباطی آن زمان اعم از کبوترهای نامه بر، چاپار خانه ها و …قدم را فراتر از یک وظیفه دیوانی و سازمانی نهاده و به تدوین این اطلاعات در قالب کتاب های ارزشمند و دانش های والای زمانه همت گماردند.

اکنون دوران شکوفای تمدن سامانی برای ما به عنوان دورانی شکوهمند به یادگار مانده است و این به خاطر زحمات صاحبان برید و خبرنگاران آن زمان است.

مدیرعامل خانه ارتباطات استان اصفهان که در جمع خبرنگاران و مدیران رسانه و مسئولین فرهنگی استان اصفهان در اولین نمایشگاه بازاریابی، تبلیغات و مدیریت کسب وکار که از ۱۶ الی ۱۹ مردادماه در محل نمایشگاه دایمی  استان اصفهان برگزار شد گفتند:متاسفانه تلاشهای ارزشمند نسل اول محققان روزنامه نگاری در ایران فقط صرف ترجمه شدو این واقعیت ها را که این دانش نیز همچون بقیه دانش ها ریشه در شرق و ایران عزیزمان دارد را نادیده گرفتند.باید گفت که دانش روزنامه نگاری غربی تعریف ارزشهای خبری را معیارهایی می داند که مردم برای روزنامه نگاران تعیین می کنند تا از میان انبوه رویدادهای هر روزه آنچه را که ملاک نظر آنهااست انتخاب کنند.با همین معیاربرای کار روزنامه نگاری در ایران ابتدا باید طی تحقیقات علمی و مدونی معیارهای مردم ایران مشخص شود حال آنکه ۸۰ سال است هفت ارزش خبری دکتروالتر وارد به عنوان ارزشهای خبری به خبرنگاران مان آموزش می دهیم و بعد منتقدیم که چرا مردم روزنامه نمی خوانند

رئیس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات ضمن بیان این مطلب افزود: مردم برای پاسخگویی به نیازهایشان عمل می کنند وقتی نیاز اطلاع رسانی و آگاهی یافتن آنها با ارزشهایشان همخوانی ندارد نباید توقع داشته باشیم که آنها روزنامه بخرند و بخوانند. همین موضوع در مورد سبک های خبری هم مصداق دارد. در فرایند ارتباط بین فردی ایرانی مخاطب پس از صغرا و کبرای چیدن و آماده کردن ذهن مخاطب حرف اصلی را در آخر گفتار مطرح می کند حال آنکه سبک های خبری غربی حرف اصلی خبر را در ابتدای خبر مطرح می کنند که ریشه در فرایند ارتباطی منبعث از فرهنگ غربی دارد که همه چیز شفاف و رک و بدون هر گونه مقدمه چینی  بیان می شود. حال آنکه این موضوع در ایران بر عکس است.

رئیس شورای سیاستگزاری دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران ادامه داد بحث دوم اثربخشی رسانه است؟ آیا به صرف داشتن تیراژ بالا می توان قائم به اثربخشی در رسانه ها باشیم؟ یا اثربخشی هدفی والا تراز تیراژ را می طلبد؟ به نظر من هدف اصلی رسانه تغییر و تحول اجتماعی در راستای باز تولید آگاهی در جامعه است.

دکترهادی زمانی که دیدگاههای منحصر به فردی را در زمینه دانش ارتبلاطات دارد و به خاطر طرح نظریه روابط عمومی اثربخش و فراگیر(روابط عمومی زندگی ) از بیست و نهمین کنکور بین المللی روابط عموی پاریس موفق به اخذ تقدیرنامه شده است جدایی  روابط عمومی و روزنامه نگاری به عنوان دو بازوی دانش ارتباطات را از عوامل مهمی دانست که باعث تضعیف هر دو در عرصه علمی و اجرایی شده است.

لازم به ذکر است که دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در تاریخ های اول و دوم آبانماه سال جاری در تالار شهروند اصفهان با حضور اساتید مولف دانش ارتباطات کشور به صورت علمی پژوهشی برگزار می گردد علاقه مندان می تواند برای کسب اطلاعات و ثبت نام با مراجعه به سامانه icdiran.ir اقدام کنند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.