تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر : 21136

بی هویتی می تواند بستر بسیاری از آسیبهای اجتماعی باشد

بی هویتی می تواند بستر بسیاری از آسیبهای اجتماعی باشد

فریده روشن: بی هویتی می تواند بستر بسیاری از آسیبهای اجتماعی باشد سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: علیرغم تذکرات و پیگیریها همچنان شاهد سوء مدیریت و اجرا نشدن قوانین در این خصوص و بستن جریان زاینده رود هستیم و حقابه محیط زیست همچنان نادیده گرفته شده است. به گزارش دنیای اسرار: فریده روشن صبح

Print Friendly, PDF & Email

فریده روشن:

بی هویتی می تواند بستر بسیاری از آسیبهای اجتماعی باشد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: علیرغم تذکرات و پیگیریها همچنان شاهد سوء مدیریت و اجرا نشدن قوانین در این خصوص و بستن جریان زاینده رود هستیم و حقابه محیط زیست همچنان نادیده گرفته شده است.

به گزارش دنیای اسرار: فریده روشن صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و چهلمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته گرامیداشت دفاع مقدس را سپری کردیم. بی تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد و نسل ما رشادتهای فرزندان این خاک را به خاطر دارد.

وی اضافه کرد: همه  مردان و زنانی که در جبهه و یا تدارکات پشت جبهه  ایثارگرانه و بدون هیچ چشمداشتی در راه خدمت به وطن و حفاظت از خاک ایران جهاد کردند.  یاد و خاطره همه شهدا را گرامی می دارم و یاد می کنم از ۲۰۰ شهیده زن شهر اصفهان و ۴۰۰۰ زن جهادگر که  در تدارکات پشت جبهه  به زیبایی نقش اجتماعی سیاسی خود را ایفا کردند و می توانند الگویی برای زنان امروز باشند . قهرمانانی چون طیبه واعظی، زینب کمایی و مادر صبور شش شهید (شهیدان جعفرزاده) وشهیدان شاه کرمی وبزرگ زنان دیگری که جاودانه شدند و از جانبازانی که هنوز ترکشهای جنگ را با خود حمل می کنند و آزادگانی که اکثر آنها سالهای جوانی خود را در زندان رژیم صدام گذراندند  قدردانی می نمایم .  

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هفتم مهر روز آتش نشانی و خدمات ایمنی را گرامی می دارم. روزی که یادآور   آتش نشانانی است که هنگام اطفاء حریق در پالایشگاه آبادان و در راه حفاظت از منابع این مرزوبوم،  زیر بمباران هوایی به شهادت رسیدند،  سخن گفتن در مورد قهرمانان وطن در این مقال نمی گنجد ولی پس از گذشت چهل سال معتقدم نتوانسته ایم به آنچه آرمانهای شهدا بود ، برسیم. آنچه آنها می خواستند دفاع از حق ضعفا و برقراری عدالت بود ولی  افسوس که آرمانهای شهدا محقق نشد. بر این عقیده ام که این هفته را باید زمانی برای فعالیت در راستای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ارزیابی مسئولین از عملکرد خود در راستای تحقق اهداف شهدا بدانیم و به عنوان نماینده مردم در شورای شهر از همه همکاران مدیریت شهری بخاطر اقدامات انجام شده در این هفته تشکر می نمایم و  می خواهم که در راستای انجام رسالتی که به عهده داریم بیش از گذشته تلاش کنیم. 

 روشن تصریح کرد: روز نهم مهرماه روز سالمند است، دوران سالمندی با ویژگیهای خاص خود همراه است و سالمندان با دارا بودن گنجینه ای از تجربه نیازهای روانی و اجتماعی و بهداشتی ویژه خود را دارند، با توجه به اینکه جامعه ما از نظر جمعیت شناختی رو به سالمندی است و با توجه به شاخص های لازم برای ایجاد شهر دوستدار سالمند هنوز حتی در باغ تجربه به عنوان دفتر تخصصی سالمند زیرساختهای لازم وجود ندارد. ایجاد فضای مناسب سالمندان در شهر و به ویژه در مرکز تخصصی سالمند باید در اولویت های شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند قرار بگیرد و برای تحقق این امر می توان با مشارکت بخش خصوصی در زمانی سریعتر به نتیجه مطلوب رسید. لذا با توجه به اینکه تعداد سالمندان شهر رو به افزایش است جا دارد پیش بینی های لازم برای این موضوع از هم اکنون صورت گیرد تا جامعه با مشکلات کمتری در این خصوص مواجه گردد و نیز  اقدامات فرهنگی برای کاهش تضاد میان نسلها و ترویج فرهنگ احترام به بزرگترها و پذیرش سالمندی به عنوان دورانی ارزشمند از زندگی و نیز آماده سازی زیرساختهای بهداشتی، درمانی ، آموزشی و مشاوره ای و امکانات شهری مناسب برای سالمندان از جمله اقداماتی است که از هم اکنون باید در تدوین برنامه های آتی مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: موضوع دیگر مساله زاینده رود است، علیرغم تذکرات و پیگیریها همچنان شاهد سوء مدیریت و اجرا نشدن قوانین در این خصوص و بستن جریان زاینده رود هستیم و حقابه محیط زیست همچنان نادیده گرفته شده است. مسئولین وزرات نیرو و سازمان آب منطقه ای خواهانم که تامین حقابه محیط زیست را مطابق با قانون در نظر داشته باشند و از سازمان حفاظت از محیط زیست می خواهم که بیش از گذشته پیگیر مسائل زیست محیطی به ویژه در زمینه جریان زاینده رود و همچنین آلودگی هوا باشد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مطلب دیگری که در اینجا می خواهم به آن اشاره کنم در خصوص فرزندان بدون شناسنامه است، متاسفانه به رغم تصویب اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی  که با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید و نیز تصویب آیین‌نامه «اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در نشستی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری در هیات دولت و قول سخنگوی دولت مبنی بر آغاز فرایند اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی از تیرماه ، هنوز شاهد عدم اجرای کامل این قانون در کشور و استان اصفهان هستیم .این در حالیست که بنا به گفته مسئولین، تعداد این بچه‌ها در استان‌هایی مثل سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، خراسان و اصفهان زیاد است و در طرحی که اخیرا سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در خصوص حاشیه نشینی انجام داده است ۶۴ محله از میان ۲۲۸ محله اصفهان شناسایی شده که نرخ اتباع دو یا چند برابر میانگین شهری هستند و عملا این افراد بواسطه ” گمنامی اجتماعی ” درگیر یکی از انواع حاشیه نشینی جغرافیایی ، حاشیه نشینی فرهنگی ، حاشیه نشینی اجتماعی هستند . شایان ذکرست آمارها نیز از کودکان بی هویت بسیار سیال است، شمار این کودکان از ۸۰۰ هزار نفر تا ۱.۵ میلیون نفر تخمین زده میشود و این رقم بسیار بالایی ست،  این کودکان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی هستند، زنانی که اغلب آنها از اقشار محروم جامعه هستند و بخاطر محرومیت و پاره ای از ناهنجاریها به صورت صرفا شرعی و حتی بدون اینکه ازدواج خود را قانونی کنند ، بدون ثبت ازدواج  با مردان غیر ایرانی و غالبا  افغانی ، ازدواج کرده اند .بر اساس سرشماریهای وزارت رفاه ، ۱۴ ملیت شناسایی شده اند که با زنان ایرانی ازدواج‌کرده‌اند و در ایران هستند، اما بچه‌هایشان شناسنامه ندارند که دو ملیت اصلی در این زمینه  افغانستانیها و عراقی ها بوده اند .این افراد غالبا  نیز بخاطر بی هویتی و اختفا در حاشیه های شهرها ساکن اند و عملا پدیده حاشیه نشینی را نیز وخیم تر می کنند چه آنکه بزرگترین مخاطره  حاشیه نشینان برای امنیت اجتماعی پدیده گمنامی ست و کودکان بی هویت گمنام ترین حاشیه نشینان هستند.

روشن اضافه کرد: آمار تصاعدی  همه آسیبهای اجتماعی از جمله کودکان کار،  کودک همسری، کودک آزاری و حاشیه نشینی و این مشاهده اجتماعی که بی هویتی می تواند بستر بسیاری از دیگر آسیبهای اجتماعی باشد به ما هشدار می دهد که برای اجرای این قانون هرچه سریعتر دست به کار شویم. لذا از دادگستری، سازمان ثبت احوال و اداره اتباع استانداری و سایر دستگاههای مربوطه می خواهم که روند اجرای این قانون را تسهیل و تسریع نمایند همچنین از سمن های فعال در محله های کمتر برخوردار می خواهم که اقدام به شناسایی، آگاه سازی و سوق دادن افراد بدون شناسنامه به مراجع قانونی برای اخذ شناسنامه شوند تا این افراد بتوانند از امکانات و آموزشهای رسمی برخوردار شده و از این طریق از بخشی از آسیبهای اجتماعی پیشگیری و کمتر گردد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.