تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر : 23679

پالایشگاه اصفهان برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور تمام‌قد ایستاده ‌است

پالایشگاه اصفهان برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور تمام‌قد ایستاده ‌است

به گزارش دنیای اسرار:«مرتضی ابراهیمی» مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت که در این متن خبری، تعدادی از پرسش و پاسخ ها می آید:یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های در دست اجرای صنعت پالایش نفت ایران، راه‌اندازی طرح تصفیه

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:«مرتضی ابراهیمی» مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت که در این متن خبری، تعدادی از پرسش و پاسخ ها می آید:
یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های در دست اجرای صنعت پالایش نفت ایران، راه‌اندازی طرح تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان است. درباره آخرین وضعیت اجرای این طرح ملی، زمان‌بندی بهره‌برداری، حجم سرمایه‌گذاری و اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی تولید گازوئیل با استاندارد یورو پنج توضیحاتی ارائه فرمایید؟
با اجرای پروژه تصفیه گازوئیل، تمام ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی شپنا مطابق با استاندارد بین‌المللی یورو ۵ خواهد شد. طرح تصفیه گازوئیل، در حال نهائی شدن مراحل نصب و پیش راه‌اندازی است و هدف از اجرای آن بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی و حذف ترکیبات سولفور از دیزل تولیدی و تصفیه گازوئیل است. با بهره‌برداری رسمی از طرح که سال آینده انجام خواهد شد، گازوئیل یورو با حذف ترکیبات گوگردی از ۱۰ هزار به ۱۰ PPM، تولید خواهد شد. طرح تصفیه گازوئیل با هزینه‌ای معادل ۴۹۵ میلیون یورو و ۳۱۹۱ میلیارد تومان انجام می‌گیرد.
درباره طرح مهم زیست‌محیطی گوگردزدایی پالایش نفت اصفهان توضیحات ارائه کنید.
پروژه گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر در خلاء (RHU) یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی کشور به‌حساب می‌آید. هدف از اجرای این طرح حذف ترکیبات گوگردی از ته‌مانده برج‌های تقطیر است که انشاءا… در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیریت مصرف «آب» و استفاده از پساب یکی از سیاست‌های کلیدی مدیریت شرکت پالایش نفت اصفهان در سال‌های اخیر است. لطفاً درباره مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت مصرف آب و جایگزینی پساب با بخشی از آب مصرفی پالایشگاه توضیحاتی ارائه فرمایید؟
برای نخستین بار در کشور، پروژه ملی زیست‌محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع (آب شرب) با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شده است. در جهت صیانت از منابع ملی و با توجه به بحران آب در استان اصفهان، به‌منظور مصرف بهینه از این مایه حیات، این شرکت استفاده از پساب شهری را با هدف تولید آب صنعتی مورد نیاز طرح‌ریزی و اجرا نموده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، انتقال و تصفیه پساب شاهین‌شهر با همکاری دو شرکت توانمند داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه‌خانه، احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه‌خانه در محل این شرکت انجام‌گرفته به‌طوری‌که ظرفیت تصفیه ۷۵۰ مترمکعب بر ساعت پساب شهری را داراست. این پروژه ظرف مدت ۲۴ ماه و صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان انجام‌شده است.
پالایشگاه نفت اصفهان جزء نخستین شرکت‌های پالایشی و حتی پتروشیمی کشور بوده که نسبت به بومی‌سازی و ایرانی سازی کاتالیست، مواد شیمیایی مصرفی و تجهیزات وارداتی اقدام کرده است. لطفاً دستاوردهای این شرکت پالایشی در بومی‌سازی کالا و تجهیزات مصرفی و وارداتی از خارج کشور را تشریح فرمایید؟
در جریان احداث پروژه بنزین سازی که با رویکرد زیست‌محیطی و با هدف بهبود بخشیدن به کیفیت بنزین تولیدی انجام می‌شد، برای نخستین بار در تاریخ صنعت پالایش نفت ایران ، متخصصان ایرانی بر دانش فنی و تولید راهبردی‌ترین کاتالیست تولید بنزین دست یافتند و بر این اساس تلاش برای اقتصاد مقاومتی منتج به بومی شدن کاتالیست بنزین واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان گردید. برای توضیح بیشتر باید بگویم که در سال ۱۳۹۲ هر سه واحد مجتمع بنزین سازی تصفیه هیدروژنی نفتا(NHT) ، ایزومریزاسیون(ISO) ، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (اکتانایزر یا CCR) آماده شده بود، اما از آنجایی که تولید کنندگان مورد نیاز کاتالیست واحد ایزومریزاسیون (دو کشور آمریکا و فرانسه) از تحویل کاتالیست به ایران خودداری می کردند، تا سال ۱۳۹۴ این مجتمع به بهره برداری کامل نرسیده بود، خوشبختانه پالایشگاه اصفهان با حمایت از تولید داخلی و الهام از اقتصاد مقاومتی و با پرداخت هزینه‌های تحقیقاتی پروژه تولید این کاتالیست خاص، موفق به تولید داخلی و بومی‌سازی ساخت این کاتالیست راهبردی در داخل کشور گردید. در حال حاضر با افتخار اعلام می‌کنیم که هنوز هم بعد از ۶-۵ سال کارکرد مداوم، کاتالیست تولید شده از کیفیت بی‌نظیری برخوردار است.
همچنین در جهت بومی سازی و ایرانی سازی کاتالیست می توان به موارد زیر اشاره کرد: تولید کاتالیست HTSC- High Temp. Shift Catalyst ; که قبلاً از تولیدکنندگان هندوستان خریداری می‌شد و در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید کاتالیست ISOMERIZATION ; که در انحصار دو تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی است و در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید SULFUR GUARD که قبلاً از تولیدکنندگان اروپایی خریداری می‌شد و در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. تولید مولکولارسیو که قبلاً از تولیدکنندگان چینی خریداری می‌شد و در حال حاضر از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خریداری می‌شود. برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی جهت تولید کاتالیست UNIFINER و DHT و PLATFORMER، کمپرسکاتالیست واحد TGT پروژه جنوبی، کاتالیست واحد DHT ، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید مواد شیمیایی تصفیه آب بویلرها و برج‌های خنک‌کننده، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید مواد شیمیایی بالاسری. برج‌های تقطیر، تولید کلیه فلزی قطعات پمپ؛
باید این مطلب را اضافه کنم که شرکت پالایش نفت اصفهان در رابطه با بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور تمام‌قد ایستاده ‌است.
به‌عنوان پرسش پایانی درباره مهم‌ترین اقدامات شرکت پالایش نفت اصفهان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی توضیحاتی ارائه فرمایید؟
مسئولیت های اجتماعی شرکت پالایش نفت اصفهان با مأموریت سازمان گره خورده و در هم آمیخته است. پالایشگاه اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین صنایع کشور، وظیفه دارد به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، سوخت مورد نیاز جامعه و مردم را با کیفیت های استاندارد تهیه نماید. همین احساس مسئولیت اجتماعی و تعلق عمیق به جامعه و مردم باعث شده تا مدیریت پالایشگاه در مسیر بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی گام بردارد و فرآورده هایی تولید نماید که کمترین آثار مخرب را به محیط زیست و جامعه داشته باشد.
به غیر از جنبه های فوق، شرکت پالایش نفت اصفهان، همواره خود را در مقابل مصائب و مشکلات اجتماعی مردم مسئول می داند و در راستای همین مسئولیت های خطیر اجتماعی و مدنی اقدامات زیادی انجام داده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پیوستن به کاروان همدلی و مواسات و اهداء ۱۵۰۰ دستگاه تبلت به دانش آموزان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان، کمکهای مالی به بهسازی میدان استقلال اصفهان، به اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، کمک میلیونی به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد آزادی زندانیان (اصفهان)، کمک میلیاردی به سیل‌زدگان ایام نوروز سال های گذشته، کمک میلیاردی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و بازسازی دو باب مدرسه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، کمک به تکمیل پروژه کلینیک فرهنگیان (پایگاه سلامت) شاهین‌شهر، کمک به پروژه‌های عمرانی استان اصفهان (خمینی‌شهر) و…، مشارکت در پروژه‌های شاهین‌شهر اصفهان (تکمیل ورزشگاه) و…
از سال گذشته نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا این شرکت فعالیت‌های زیر را انجام داده و می‌دهد:
– کمک مالی ۹ میلیارد تومانی در جهت مقابله با کرونا، شهرداری اصفهان (۶ میلیارد تومان) و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (۳ میلیارد تومان).
– تولید و توزیع بیش از ۳۰۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده برای سازمان‌ها وادارات متقاضی اصفهان.
–تهیه بسته‌های بهداشتی اعم از ماسک، ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده و توزیع در بین همکاران و همچنین اهداء اقلام بهداشتی به بیمارستان‌ها؛ بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش لاتکس، ژل ضدعفونی‌کننده دست و…

#اقدامات شرکت پالایش نفت اصفهان در جهت کنترل آلاینده‌های جوی از ابتدای فصل زمستان با رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی
شرکت پالایش نفت اصفهان در فصل زمستان و در راستای پیشگیری و کنترل آلاینده‌های جوی اقدامات زیست‌محیطی زیر را انجام داده است:
-استفاده از گاز طبیعی تولیدی پالایشگاه در جهت احتراق در کوره‌ها علیرغم عدم صرفه اقتصادی و منع استفاده از سوخت مایع به دلیل شدت آلودگی، تغلیظ آلاینده‌ها و Shutdown های احتمالی.
-نصب و بهره‌برداری از سیستم اکونومایزر (پیشگرمکن) دیگ بخار B در واحد تولید بخار که منجر به کاهش مصرف سوخت، بهینه‌سازی سیستم احتراق و کاهش انتشار آلاینده‌های خروجی از این دیگ بخار شده است.
-پیگیری برای ترخیص آنالایزرهای آنلاین پایش VOC از گمرک به جهت نصب و پایش پارامترهای BTEX در بخش هوا در ۵ نقطه از شرکت.
-نصب آنالایزر های اکسیژن بر روی کوره‌های واحد تبدیل کاتالیستی شماره یک ۱ شرکت به‌منظور تنظیم جریان اکسیژن در فرآیند احتراق و کنترل حداکثری آلاینده‌های خروجی از کوره‌های این واحد.
-تولید گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از ۲ میلیون لیتر در روز به ۴ میلیون لیتر در روز افزایش‌یافته که با توجه به سهم خودروهای سنگین در آلودگی کلان‌شهرها این امر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع گردد.
-تولید روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۵ باهدف مصرف در کلان‌شهر اصفهان و توزیع توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سایر کلان‌شهرها.
-کاهش ظرفیت تصفیه نفت خام از ۳۷۰۰۰۰ بشکه در روز به ۳۶۰۰۰۰ بشکه در روز از ابتدای فصل زمستان و کاهش Load تجهیزات احتراقی (کوره‌ها).
-برگزاری جلسات با کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در خصوص ارائه مشخصات کلیه منابع احتراقی اعم از کوره‌ها و بویلرها و نصب آنالایزرهای آنلاین پایش پارامترهای خروجی دودکش کوره‌ها به تعداد مناسب طبق دیدگاه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان.
-استفاده از توان علمی دانشگاه‌های معتبر کشور (دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف) در مباحث گوناگون ازجمله مبحث آلودگی هوا و تغییرات موردنیاز به‌منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در قالب طرح ملی مپسا که تا پایان ماه جاری طرح مذکور به‌صورت قرارداد سه‌جانبه آغاز می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.