تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر : 24194

طرح‌های آبخیزداری اصفهان ۳.۳ برابر افزایش یافت

طرح‌های آبخیزداری اصفهان ۳.۳ برابر افزایش یافت

معاون اداره‌کل منابع طبیعی: طرح‌های آبخیزداری اصفهان ۳.۳ برابر افزایش یافت به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایرنا:معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان نسبت به سال ۹۲ و ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از ۳.۳ برابر افزایش یافته است. ابوطالب امینی روز دوشنبه در گفت و

Print Friendly, PDF & Email

معاون اداره‌کل منابع طبیعی:

طرح‌های آبخیزداری اصفهان ۳.۳ برابر افزایش یافت

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایرنا:معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان نسبت به سال ۹۲ و ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیش از ۳.۳ برابر افزایش یافته است.

ابوطالب امینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال جاری پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۱۷ هزار و ۸۴۷ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان انجام گرفت و این در حالیست که هفت سال قبل این رقم ۳۵ هزار هکتار بود.

وی با بیان اینکه در هفت سال گذشته میزان طرح‌های آبخیزداری در استان بطور تقریبی سال به سال افزایش یافت تصریح کرد: این نوع پروژه‌ها در طول فعالیت دولت تدبیر و امید در ۵۹۴ هزار و ۱۳۹ هکتار استان انجام شد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: از حیث اجرای طرح‌های آبخیزداری سال قبل با ۱۲۴ هزار هکتار بیشترین رقم در بین این سال‌ها بود و امسال با حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار کمتر از پارسال در رده دوم قرار دارد.

امینی با اشاره به اینکه مطالعات اجرای طرح‌ها از دیگر موارد با اهمیت در این زمینه محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: از سال‌ ۹۷ تاکنون مطالعات آبخیزداری برای ۴۲۶ هزار هکتار از اراضی طبیعی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ طرح از پروژه‌های دهه فجر امسال مربوط به آبخیزداری و آبخوانداری بود گفت: ساخت سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب، احداث بند خاکی و دیگر طرح‌های آبخیزداری مانند سرریز از جمله این پروژه‌ها بود.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تخصیص اعتبارات کافی را مهمترین نیاز این بخش دانست و اظهارداشت: توسعه طرح‌های آبخیزداری نقش ویژه‌ای در مهار سیلاب، جلوگیری از وقوع سیلاب و سیل، حفاظت محیط زیست، کاهش فرسایش خاک و تغذیه آب‌های زیرسطحی ایفا می‌کند.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

 نگاهی به وضعیت اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این استان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی ( ۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می دهد که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.