تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
کد خبر : 29374

همایش “بزرگداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار” در دانشگاه اصفهان برگزار شد

همایش “بزرگداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار” در دانشگاه اصفهان برگزار شد

به گزارش دنیای اسرار :همایش “بزرگداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار”با همکاری دانشکده‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان به مناسبت بزرگداشت سال جهانی علوم پایه، به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزارشد. این نشست با همکاری دانشکده‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان، دوشنبه، دوم خردادماه در تالار خوارزمی دانشکده ریاضی

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار :همایش “بزرگداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار”با همکاری دانشکده‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان به مناسبت بزرگداشت سال جهانی علوم پایه، به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزارشد.
این نشست با همکاری دانشکده‌های علوم پایه دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان، دوشنبه، دوم خردادماه در تالار خوارزمی دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان برگزار شد.
دکترحسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان در این همایش بر همکاری دانشمندان و نخبگان علمی جهان برای حل معضلات جوامع تاکید و خواستار تعامل جهانی در این خصوص شد.
وی با تأکید بر اهمیت دیپلماسی علمی و تسهیل ارتباطات بین‌المللی برای دستیابی به توسعه پایدار اظهار داشت: امروزه مسائل زیست محیطی مانند گرم شدن زمین، آلودگی هوا و ریزگردها به بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شده است و به عنوان مسائل فرامرزی نیازمند همکاری های بین المللی به منظور مهار و پیش گیری از بحران های جهانی محسوب می شود.
دکتر هرسیج در ادامه افزود: سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد”یونسکو” امسال را به نام سال بین المللی “علوم پایه برای توسعه پایدار” نامگذاری کرده که سه مفهوم پایه در این اقدام مورد توجه قرار گرفته است.
وی این مفاهیم را شامل “سال بین المللی”، “علوم پایه” و “توسعه پایدار” دانست و تصریح نمود: در مفهوم نخست برجهانی بودن موضوع و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی بویژه در عرصه علوم پایه بعنوان دانشی که می‌تواند به تحقق توسعه پایدار کمک کند، تأکید شده است.
رییس دانشگاه اصفهان ضمن بیان اهمیت علوم پایه در حل مسائل سیاسی کشورها اظهار داشت: مدیران سیاسی کشورها برای حل مشکلات خود راهی جز کمک گرفتن از نُخبگان و دانشمندان به ویژه در مباحث علوم پایه ندارند.
دکتر هرسیج با بیان‌این که برای توسعه پایدار راهی به جز توجه به علوم پایه و پاسداشت جایگاه دانشمندان این رشته‌ها نداریم، اظهار داشت: صنعتی شدن جوامع مشکلاتی مانند افزایش آلودگی محیط زیست را به همراه داشت که هزینه‌های اجتماعی بالایی دارد و ما امروز این پدیده را بیشتر در کشورهای در حال توسعه می بینیم زیرا کشورهای توسعه یافته به سمت صنعتی‌زُدایی و رعایت مسائل محیط زیست با تکیه بر فعالیت های دانش بنیان حرکت کرده اند.
رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر لزوم حرکت به سمت توسعه پایدار بدون تخریب محیط زیست تصریح کرد: علوم پایه به سیاستگذاران کمک می کند تا مشکلات کشور را با روش‌های علمی و دانش بنیان حل کنند نه این که از آزمون و خطا استفاده شود که در نهایت نیز به افزایش مشکلات جامعه مُنجر گردد.
دکترهرسیج تصریح نمود: سیاستگذاران برای حل معضلات کشور باید جایگاه دانشمندان را به رسمیت بشناسند، وارد دانشگاه‌ها شوند و از نخبگان دانشگاهی بمنظور ارائه راهکار برای حل مسائل مختلف جامعه بهره مند شوند.
دکتر رسول رکنی زاده عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان نیز دراین همایش ضمن بیان مشکلات زیست محیطی مانند فرونشست زمین، کاهش منابع آب و آلودگی هوا خواستار افزایش سطح هوشیاری نظام علم و فناوری کشور در برابر مشکلات شد.
وی بازگشت به سطح حکمت و خردورزی را نیاز نظام علم و فناوری دانست و اظهار داشت: تغییر در نگرش دانشگاهیان برای تبدیل دانش به فناوری و حل مشکلات بسیار حائز اهمیت است که با تغییر در آرمان‌های تمدنی، اهداف پژوهش، سرشت ایده‌ها و پژوهش‌های اجتماعی و توجه ویژه به آینده پژوهی مُحقق می شود.
دکتر مهران غیاثی عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز اظهار داشت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون، نقش اساسی در تعالی علوم پایه دارند و باید روحیه پُرسشگری را در بین دانش آموزان و دانشجویان تقویت کنند.
وی با تاکید بر این که مراکز دانش بنیان در کشور باید بر اساس نیازهای موجود ایجاد شوند، تصریح نمود: انجام تحقیقات نباید فقط برای تولید مقاله باشد و وزارت علوم، باید پژوهش‌ها را سازماندهی کند.
گفتنی است: این نشست با سخنرانی، دکتر علی رجالی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر رسول رکنی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر هوشنگ طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر مهران غیاثی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکترکیوان آقابابایی سامانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ دکترمنصور شریعتی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دکتر مسعود مرسلی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و دکتر میثم طباطبایی استاد دانشگاه مالزی به مناسبت نامگذاری امسال که با نام بزرگداشت علوم پایه است، روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.