تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 35117

آهسته مصرف کنید، ماراتن برق‌رسانی خط پایان ندارد

آهسته مصرف کنید، ماراتن برق‌رسانی خط پایان ندارد

به گزارش دنیای اسرار به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان -مهدی خانمیرزایی:مجموعه صنعت برق با وجود تمامی سختی ها، در روزهای سرد زمستان و گرماگرم تابستان، بی‌وقفه در تلاشند تا برق پایدار و مطمئن مورد نیاز مشترکان را تامین کنند و در این مسیر مردان و زنان بسیاری، گام برمی دارند

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان -مهدی خانمیرزایی:مجموعه صنعت برق با وجود تمامی سختی ها، در روزهای سرد زمستان و گرماگرم تابستان، بی‌وقفه در تلاشند تا برق پایدار و مطمئن مورد نیاز مشترکان را تامین کنند و در این مسیر مردان و زنان بسیاری، گام برمی دارند تا شبکه برق سراسری پایدار باشد.
بر اساس آمارهای اعلام شده دوره اوج مصرف برق (پیک) تا این لحظه از تابستان امسال به دنبال افزایش ظرفیت تولید برق و همراهی مردم، بدون خاموشی پشت سر گذاشته شده، چرا که می توان با وجود دمای بالای هوا و در تنگاتنگ روز و شب های گرم هنوز هم در خنکای نسیم وسایل سرمایشی نشست و با تداعی هوای متبوع بهار از نوشیدن یک فنجان چای لذت برد. برای آن فقط باید زحمت روشن کردن یک کلید و تنظیم دما را به خود داد تا همه کلافگی‌های روزمره از هوای داغ تابستان آن سوی پنجره بماند.
اینکه بدون خاموشی و در عین حال با پاسخگویی به تقاضاهای انرژی، برق مورد نیاز مشترکان تامین می شود، شاید به ظاهر ساده باشد، اما به واقع آن سوی این آسودگی و بی ملالی، عده‌ای از مردان بی‌ادعا و خاموش صنعت برق بطور شبانه‌روزی در تلاشند تا چراغی روشن شود و چرخ‌های‌ عظیم صنعت بگردد.
امسال مصرف برق کشور گرچه به دلیل گرمای زودرس، از همان اوایل اردیبهشت ماه روند متفاوت به خود گرفته و پله‌های صعود را یکی پس از دیگری طی می‌کرد، اما صنعت هیچگاه از خدمت‌رسانی باز نماند و مردم شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نبودند و همواره نیازهای برقی خود را دریافت کردند.
مصرف برق کشور در تابستان امسال رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد و به نصاب ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید تا نسبت به اوج بار سال گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کند. اما شبکه برق پایداری خود را با وجود همه سختی ها و چالشهای موجود حفظ کرد.
رشد روز افزون مصرف انرژی برق با توجه به شروع گرمای زودرس و افزایش میانگین دمای وزنی تولید و مصرف، افزایش رشد مصرف بیش از میانگین سال‌های گذشته، عدم تناسب مصرف با تولید، مصرف بالای مراکز تولید رمز ارزها، رشد مصرف در بخش کشاورزی، موضوع فرسودگی تجهیزات و عمر بالای آن‌ها کمبود نقدینگی، مشکلات ناشی از تحریم و نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز، مسئولیت خطیر برق‌رسانی می افزاید و این مهم است که فعالیت در صنعت برق را برجسته و متمایز کرده است.
اینها را علاوه کنید بر هوای نامطبوع آزار دهنده گرم و دم کرده نیمه شبی تابستانی و شرایط جدیدی اقلیمی و آب و هوایی متفاوت در اقصی نقاط جغرافیایی پهناور کشور که همه و همه استرس، طاقت فرسایی و سختی های خاص تامین برق پایدار را دوچندان می‌کند. وقتی کار به شهر های بزرگ مثل تهران می رسد که بسیار پرتردد است، هر اقدامی سخت تر می شود؛ برای مثال مرمت و بازسازی کابل‌ها و خطوط انتقال با هزینه، سختی و مشکلات بیشتری نسبت به دیگر شهرها روبه‌رو است و با افزایش دما و افزایش مصرف برق، میزان خرابی تجهیزات بالا می رود و باعث ایجاد خاموشی در محدوده‌های مختلف می‌شود.
از طرفی کار در بویلرهایی که دمای آنها بیش از توان انسان است و همینطور فعالیت در ارتفاع بالا و در مجاورت کابل‌های برق که با خطراتی چون امکان سقوط افراد در هر لحظه، رعد و برق، سقوط اشیا و ابزار کار و حتی گاهی کار نکردن تجهیزات ایمنی همراه است.
خلاصه که ردپای برق همه جا عیان است حتی وقتی خواب هستیم. انرژی برق در زندگی مردم تنیده شده و امـروز زندگـی بـدون بـرق معنـا نـدارد و امـری غیرقابل تصـور اسـت و همه این تلاشها صورت می‌گیرد تـا ایـن صنعـت مهـم در مسـیری خدمت رسانی، همـوار بـه حرکـت خـود ادامـه دهـد و خللـی در تولیـد و عرضـه آن و پاسـخگویی بـه نیازهـا بـه وجـود نیایـد. چراکـه حیـات و پویایـی سـایر بخشها وابسـته به چرخش چرخهای این صنعت اسـت.
پس اندکی درنگ منصفانه است، تا به پاس تلاش جهادگران خاموش صنعت برق، روشنایی‌های شهرمان را تنها با خاموش کردن یک لامپ اضافی تداوم ببخشیم تا نگاهمان فقظ پیش پایمان را نبیند و افق‌های دوردست روشن‌تر از همیشه، پذیرای قدم‌های استوار کودکان فردا باشند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.