تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 35663

طرحی برای مدیریت جامع بیماران سرطانی

طرحی برای مدیریت جامع بیماران سرطانی

  آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، اما برای کاهش این آمار چه باید کرد؟   به گزارش دنیای اسرار:یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان، انجام آزمایشات غربالگری است، با غربالگری سرطان می‌توان قبل از پیدا شدن علائم و حاد

Print Friendly, PDF & Email

 

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، اما برای کاهش این آمار چه باید کرد؟

 

به گزارش دنیای اسرار:یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان، انجام آزمایشات غربالگری است، با غربالگری سرطان می‌توان قبل از پیدا شدن علائم و حاد شدن بیماری با انجام آزمایش و تصویربرداری به وجود بیماری پی برده و قبل از گسترش، آن را درمان کرد.

 

مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در این باره با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ خودمراقبتی و دگرمراقبتی در کاهش ابتلا به بیماری­های صعب العلاج گفت: موارد جدید ابتلا به سرطان، سالانه در ایران حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر است که مقایسه این آمار با روند ۱۰ ساله در کشور نشان می‌دهد تنها نگاه به حوزه درمان، چاره و راهگشای این مشکل نخواهد بود.

 

محمد جهانگیری افزود: پیشگیری، موضوع بسیار مهمی است که باید همواره به آن فکر و عمل کرد، البته پیشگیری تنها بر اساس مداخله پزشکی نمی‏تواند جامع باشد، بلکه در بیماری سرطان تمام جامعه باید همراهی و همفکری کنند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال، موسسه مکسا (موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان) با هدف پیشگیری از ابتلا به سرطان و گسترش فرهنگ خودمراقبتی و دگرمراقبتی اقدام به اجرای طرح مدیریت ِبهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان کرده است.

 

مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان تصریح کرد: این موسسه با برگزاری نشست‏‌های تخصصی و مطالعات الگوی جهانی کنترل سرطان با همکاری و تولیت وزارت بهداشت، دانشگاه‏‌های علوم پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی، این الگو را در ۲۶ گام طراحی و با ارائه آن به صاحب‏‎نظران و مدیران حوزه سلامت اعم از معاونت درمان، معاونت بهداشت، معاونت پرستاری وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت ایران و سایر دانشگاه‏ها توانسته است در این باره اجماع به دست آورد و با همراهی دانشگاه علوم پزشکی قم این طرح را به عنوان نمونه در استان قم اجرا کند.

 

وی ادامه داد: با اجرای طرح مدیریت ِبهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان که از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شده، تاکنون ۵۰۰ نفر مورد غربالگری سرطان پستان و کلورکتال قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۴۲۰ مورد ماموگرافی، ۹۰ مورد سونوگرافی، ۳۲ مورد ارجاع به جراح و ۷ مورد بیوبسی شده‌اند.

 

جهانگیری افزود: همچنین در غربالگری سرطان کلورکتال، ۱۰۰ مورد با تست fit مثبت به مکسا ارجاع شده‌اند که با ویزیت فوق تخصص گوارش ۷۰ مورد برای کولونوسکوپی و نمونه‌برداری به بیمارستان کامکار معرفی شدند.

 

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح موضوع سلامت معنوی هم در نظر گرفته شده و ۱۲ هدف کلی برای آن تعریف شده و امیدواریم سایر دانشگاه‌‏های کشور هم از طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان استقبال کنند.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.