تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر : 36537

اضافه وزرن وکم تحرکی از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی بانوان میانسال

اضافه وزرن وکم تحرکی از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی بانوان میانسال

علی پارسامعاون فنی مرکز بهداشت اصفهان :بر اساس ارزیابی انجام شده در بین زنان میانسالی که زیر پوشش مراقبت‌های مراکز بهداشت استان در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند، کم تحرکی (فعالیت فیزیکی نامطلوب) و اضافه وزن از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی آنها محسوب می‌شود. به گزارش دنیای اسرار: علی پارسا ،معاون فنی مرکز بهداشت استان

Print Friendly, PDF & Email

علی پارسامعاون فنی مرکز بهداشت اصفهان :بر اساس ارزیابی انجام شده در بین زنان میانسالی که زیر پوشش مراقبت‌های مراکز بهداشت استان در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند، کم تحرکی (فعالیت فیزیکی نامطلوب) و اضافه وزن از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی آنها محسوب می‌شود.

به گزارش دنیای اسرار: علی پارسا ،معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در نشست خبری بااصحاب رسانه که  به مناسبت، هفته ی ملی سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار « سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان » نامگذاری شده است اظهار کرد:بر اساس ارزیابی انجام شده در بین زنان میانسالی که زیر پوشش مراقبت‌های مراکز بهداشت استان در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند، کم تحرکی (فعالیت فیزیکی نامطلوب) و اضافه وزن از مهمترین عوامل خطر برای سلامتی آنها محسوب می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان اضافه کرد: ارزیابی شاخص‌های تندرستی در بین این زنان میانسال که انواع مراقبت‌ها را از مراکز بهداشت استان اصفهان دریافت کردند نشان داد که ۶۵.۴ درصد آنها فعالیت فیزیکی نامطلوب و ۴۰.۷ درصد آنها اضافه وزن دارند.

وی با بیان اینکه ۲۸.۴ درصد آنها دچار چاقی، ۱۱ درصد دچار چربی خون بالا و ۳.۶ درصد دچار فشار خون بالا هستند، ادامه داد: با توجه به شناسایی این عوامل خطر در بین زنان میانسال انواع خدمات بصورت کاملتر و آموزش‌های لازم به آنها برای رفع این عوامل خطر ارائه شد.

علی پارسا گفت: هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در سال جاری از ۲۰ تا ۲۶ آبان با هدف اطلاع رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه درباره اولویت های سلامت زنان بعنوان نیمی از جمعیت کشور نامگذاری شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان همچنین با بیان اینکه دیابت، فشار خون و سرطان از بیماری های غیر واگیری به‌شمار می آید که خدمات خوبی در نظام سلامت و مراکز بهداشت برای آنها ارائه می شود، گفت: بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در کشور از ۲۰ آبان آغاز شد و تا ۱۵ دی امسال ادامه دارد.

به گفته وی حدود ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال در جامعه دچار دیابت و ۳۲ درصد دچار فشار خون هستند اما همه آنها شناسایی نشده اند به همین دلیل اجرای این بسیج ملی غربالگری، ضروری است.

راضیه قنبریان،متخصص طب ایرانی دراین نشست  اظهار کرد: طب سنتی ایران، میراث گرانقدر پزشکی نیاکان ما است.طب ایرانی یک طب کل نگر است، و این طب برای شناخت صحیح بیماری ، و ارائه درمان مناسب، برای سلامتی تمام بخش های بدن در کنار یکدیگر می سنجد.

قنبریان، گفت: پایلوت برنامه ادغام طب ایرانی ابتدا در شهرستان اردکان در سال ۱۳۹۸ اجرا و سپس در ۱۳ دانشگاه دیگر کشور در سال ۱۴۰۱ شروع شد.

وی در ارتباط با متخصصین طب ایرانی افزود: در بیمارستان آیت الله کاشانی ،  بیمارستان خورشید،  بیمارستان امین، شهید منتظری نجف آباد و امیرالمومنین(ع) شهرضا و برخی از مراکز جامع سلامت اصفهان مستقر و آماده ارائه خدمات به مردم هستند.

قنبریان، در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک، زنان گفت: سندرم تخمدان پلی کیستیک، در جهان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: این بیماری عامل ۸۰ درصد ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری است.و برای درمان و پیشگیری تخمدان و ناباروری باید این مسائل رعایت شود. داشتن پوشش مناسب از ناف تا نوک پا ، استفاده از پیش بند ، عدم نشستن در مکان سرد ، استفاده از پاپوش یا دمپائی ، در موقع راه رفتن روی سرامیک ، پرهیز از دخانیات و هوای آلوده ، پیاده روی ، ورزش در جا زدن ، دفع مواد زائد از طریق تعریق و اصلاح یبوست ، رعایت بهداشت خواب ، کنترل حالات روحی ، و استرس های عصبی.و زمان خواب را از( ۱۰ شب تا اذان صبح )و بعد از آن نخوابند.

به گفته وی، در این برنامه غذایی بعنوان مثال می توان در وعده صبحانه از حریره نارگیل یا بادام، مربای به یا هویچ یا بالنگ همراه با نان سنگک و در وعده نهار و شام از «نخوداب» ، باقالی پلو با گوشت یا مرغ، خورشت هویج یا کدو، برنج ایرانی و در میان وعده ها از فرنی، کشمش، مویز و شربت «جلاب» استفاده کرد.

قنبریان،  در رابطه با مباحث جراحی‌های زیبایی، شیردهی، باروری و پیشگیری از یائسگی زودرس اشاره کرد و گفت: غربالگری و پیشگیری از سرطان‌های شایع زنان از اولویت مراقبت ماماها در مراکز پایگاه‌های سلامت قرار گیرد.

وی  افزود: زنان محور سلامت خانواده بوده وعلاوه برخدمات سلامتی که درنقش مادر ،همسر،خواهر و دختر برای سایر اعضاءخانواده انجام می دهند، الگوی آموزنده شیوه زندگی سالم به نسل بعدی وسفیران سلامت می باشند.
در واقع سلامت ۷۵ درصد از جامعه، یعنی زنان و فرزندان به طور مستقیم و سلامت ۲۵ درصد جامعه به طور غیر مستقیم (مردان) با سلامت زنان تامین می گردد، لذا سلامت زنان مطمئن ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای همگان است به طور خلاصه اگر سلامت، محور توسعه پایدار است، زن محور سلامت است.

 

لازم به یادآوری است، ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۲ به عنوان هفته ی ملی سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار « سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان » نامگذاری شده است.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.