فروشنده گرانترین موز جهان کیست؟
موز چسبخورده به روی دیوار که این روزها در فضای هنری خبرساز شده یک اثر هنر مفهومی از مائوریتزیو کاتلان است که در حراج ساتبیز نیویورک با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت؛ این هنرمند ایتالیایی، به خاطر آثار شوخ طبعانه، انتقادی و جنجالی خود به یکی از مشهورترین
موز چسبخورده به روی دیوار که این روزها در فضای هنری خبرساز شده یک اثر هنر مفهومی از مائوریتزیو کاتلان است که در حراج ساتبیز نیویورک با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت؛ این هنرمند ایتالیایی، به خاطر آثار شوخ طبعانه، انتقادی و جنجالی خود به یکی از مشهورترین چهره های دنیای هنر معاصر بدل شده است.
به گزارش دنیای اسراربه نقل ازاسرار، این موز که چهارشنبه شب گذشته به دیوار حراج ساتبیز چسبانده شد، همان روز از یک میوهفروشی در حوالی محل حراج به قیمت ۳۵ سنت (۲۲ هزار تومان) خریداری شد.
این اثر هنری مفهومی با عنوان «کمدین» اثر مائوریتزیو کاتلان، هنرمند ایتالیایی برای نخستین بار در نمایشگاه «آرت بازل» میامی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و چنان جمعیت زیادی را جذب کرد که برای حفظ ایمنی عمومی و حفاظت از سایر آثار به نمایش درآمده مجبور شدند آن را بردارند.
در حراج ساتبیز این اثر با نرخ پایه ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد و ظرف پنج دقیقه به قیمت ۵.۲ میلیون دلار رسید. با احتساب هزینههای اضافی خریدار، قیمت نهایی موز ۶.۲ میلیون دلار چکش خورد.
فروش این موز زرد که با نوار چسب نقرهای به دیوار سفید چسبانده شده در حالی از ۶ میلیون دلار فراتر رفت که برآورد اولیه حراجی ساتبیز برای آن ۱.۵ میلیون دلار بود.
این موز توسط خریداران حاضر در سالن، تلفنی و آنلاین به مزایده گذاشته شد و نام جاستین سان، کارآفرین ارزهای دیجیتال، به عنوان خریدار این اثر هنری مدرن اعلام شده است.آقای سان، مجموعهدار چینی و بنیانگذار ارز دیجیتال «ترون» از طریق تماس تلفنی برنده این حراج شد. او هزینه را با ارز دیجیتال پرداخت کرد.
وی در بیانیهای گفت: «این فقط یک اثر هنری نیست. این اثر نشاندهنده پدیدهای فرهنگی است که دنیای هنر، میمها و جامعه ارزهای دیجیتال را به هم متصل میکند. من معتقدم این اثر در آینده الهامبخش بحث و تفکر بیشتری خواهد بود و به بخشی از تاریخ تبدیل خواهد شد.»
مائوریتزیو کاتلان Maurizio Cattelan که هنرش بهعنوان یکی از محبوبترین محرکهای دنیای هنر شناخته میشود. این هنرمند ایتالیایی انتخاب کرده است تا از هر امکان جدید نمایشگاهی برای ایجاد یک کنش شگفتانگیز و بدیع از نقش «قدرت» در جامعه استفاده کند. در طول دههها کاتلان، سیستمهای قدرت و ابزارهای بصری مختلف را که برای انتقال اهمیت یا اقتدار استفاده میکنیم را هدف نقادانه خود قرار داده است.
این هنرمند که هرگز از بحث و جدل ابایی نداشته است، از آثار خود برای سرنگونی دیکتاتورها، تمسخر شخصیتهای کاریزماتیک و آشکار ساختن ادعاهای پوچ استفاده کرده است.
کاتلان می گوید: قدرت، هر قدرتی که باشد، مانند شیر تاریخ انقضا دارد.
مائوریتزیو کاتلان ۶۲ ساله، هنرمندی ایتالیایی، به لطف آثار طنز، انتقادی و جنجالی خود به یکی از مشهورترین چهره های دنیای هنر امروز تبدیل شده است. به خاطر همین ویژگی آثارش به او لقب «دلقک دنیای هنر» داده اند.
قصد کاتلان خلق آثار خنده دار یا عجیب نیست. او با آثارش میخواهد مفاهیم، قواعد و رویهها را در حوزههای مختلف هنر، سیاست و فرهنگ زیر سوال ببرد.
بسیاری کاتلان را از نظر هدف و نوع آثارش پیرو یکی از مشهورترین هنرمندان قرن بیستم، مارسل دوشان می دانند. دوشان با آثار خلاقانه خود تعاریف رایج از مفهوم «هنر» را به چالش می کشد. برای مثال، او یک بار یک کاسه توالت را که در یک فروشگاه خریداری کرده بود به عنوان یک اثر هنری به نملیشگاه فرستاد تا ببیند مسئولان نمایشگاه با چه تعداد ایده جدید و محالف با قوانین رایج دنیای هنر استقبال می کنند.
استفاده خلاقانه و طنزآمیز او از اشیا و مواد مختلف در موقعیتهای عجیب و غریب، همیشه بحثهای زیادی را در میان منتقدان و عموم مردم دنیای هنر برانگیخته است. حقیقت اسب هایی که سرشان در دیوار دفن شده یا افرادی که از چوبه دار آویزان شده اند نمونه هایی از قرار دادن اشیاء معمولی در موقعیت های غیرعادی هستند.
به طور کلی، شاید برای بیننده ای که انتظارات خاصی از «هنر» دارد، آثار کاتالان اصلا شبیه آثار هنری به نظر نرسند. اما حقیقت این است که ماهیت غیرعادی و بحث برانگیز آثار کاتالان و این واقعیت که آنها توجه جهانی را به خود جلب کرده اند برای تبدیل شدن او به یک هنرمند تأثیرگذار کافی است.
برچسب ها :موز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0