تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر : 43417

اتاق بازرگانی در مسیر توسعه روابط بین‌الملل

اتاق بازرگانی در مسیر توسعه روابط بین‌الملل

بررسی فعالیت‌های بخش خصوصی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی در مسیر توسعه روابط بین‌الملل بیست و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با حضور اعضا برگزار شد. ارائه گزارش فعالیت‌های اتاق در آبان‌ماه، گزارش اقدامات کمیسیون صنایع غذایی، گزارش سفر چین کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات، گزارش سفر اسپانیا واحد بازاریابی

Print Friendly, PDF & Email

بررسی فعالیت‌های بخش خصوصی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی
اتاق بازرگانی در مسیر توسعه روابط بین‌الملل
بیست و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با حضور اعضا برگزار شد. ارائه گزارش فعالیت‌های اتاق در آبان‌ماه، گزارش اقدامات کمیسیون صنایع غذایی، گزارش سفر چین کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات، گزارش سفر اسپانیا واحد بازاریابی و امور بین‌الملل، ارائه گزارش تحلیل بودجه سال آینده و… دستور جلسه این نشست بود.

به گزارش دنیای اسرار: امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست عنوان کرد: استاندار اصفهان به بخش خصوصی اعتقاد ویژه دارد و وزیر کشور نیز بر این موضوع تأکید داشته است، بنابراین به نظر می‌رسد دولت تلاش دارد نگاهی ویژه به بخش خصوصی و توانمندی‌های آن داشته باشد.
وی افزود: اتاق در حال طی کردن روزهای پرکاری است، در چند روز اخیر نشست‌های تخصصی مثلث طلایی گردشگری برگزار شد و نتایج بسیار خوبی به همراه داشت، مثلث طلایی گردشگری با حضور اصفهان، فارس و یزد مجدداً احیا شد و تفاهم‌نامه آن به امضای طرفین رسید و امیدواریم گام‌های بزرگی در راستای توسعه صنعت پاک گردشگری برداشته شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در نشست شورای گفتگو نیز مباحث خوبی در بخش انرژی مطرح شد که امیدواریم زودتر نتایج مثبتی در این زمینه شاهد باشیم و مشکلات صنعت و تولید کاهش یابد، امروز صنایع کشور ما با وجود همه مشکلات همچنان در تلاش هستند که چرخ اقتصاد بچرخد و امیدواریم دولت نیز نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.
وی تأکید کرد: در حال حاضر موضوع بررسی بودجه اتاق از اهمیت زیادی برخوردار است، باید توجه داشت بودجه‌نویسی بر اساس برنامه‌های عملیاتی و اجرایی اتاق انجام شود تا شاهد تحقق اهداف و افزایش بهره‌وری نیز باشیم.
کشانی اضافه کرد: ضروری است کمیسیون‌های اتاق را در موضوعات مختلف درگیر کنیم، برای نمونه در زمینه افزایش صادرات از استان می‌توان با برنامه‌ریزی، نظرسنجی و اعلام فراخوان در راستای برنامه‌ریزی بهتر برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی صادراتی و ورود به بازارهای هدف اقدام کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: این روش اداره کردن اقتصاد کشور مسائل و مشکلاتی به همراه دارد، اقتصاد باید به مردم واگذار و دولت از این بخش خارج شود. بخش خصوصی نیز می‌تواند به شکل بهتری به مشکلات ورود و آنها را رفع کند. بهترین زمان برای خروج قهرمانانه دولت از اقتصاد اکنون است.

علی صفرنوراله، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در اتاق برای توسعه ارائه خدمات به اعضا استفاده کرد، از طرفی ضروری است در گزارش عملکرد اتاق علاوه بر جنبه کمی بر بعد کیفی نیز توجه کافی داشت و در پایان سال برای همه ما مشخص باشد که فعالیت‌های متنوع و متعدد اتاق تا چه میزان در پیشبرد اهداف بخش خصوصی و کمک به فضای اقتصاد استان و کشور مؤثر بوده است.

محمدرضا برکتین، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: ارائه خدمات به اعضای اتاق باید در بالاترین سطح انجام شود، اتاق دارای امکانات خوبی در حوزه زیرساخت است که باید از آنها در امور مختلف بهره برد.

مژگان ایزدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق نیز عنوان کرد: کشورهای بسیاری در دنیا بر اساس درآمدهای حاصل از گردشگری به رفع مشکلات کشور خود می‌پردازند. گردشگری در اسپانیا به گونه است که این کشور عمده درآمد خود را از این راه به دست می‌آورد و باید ما نیز با الگوگیری از این کشورها به سمت توسعه و رونق این صنعت پاک حرکت کنیم.

وحید فولادگر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز عنوان کرد: امروز در سراسر دنیا به پیشران‌های اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای وجود دارد، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشوری همچون اسپانیا موجب رونق اقتصاد گردشگری می‌شود؛ لذا باید به زیرساخت‌ها توجه داشت. تفاوت کشورهای پیشرفته همچون اسپانیا با کشور ما در تجهیزات پیشرفته و تفاوت در ساختار دولتی و خصوصی است.

در ادامه فرشته امینی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی با ارائه گزارشی از بازدید از نمایشگاه واردات چین اظهار کرد: با توجه به حجم بالای واردات و رعایت تراز تجاری بازار چین کمیسیون صادرات با هدف روند توسعه کارخانه‌ها و آینده صنعت، روند واردات کشور چین و بررسی میدانی رقبا، این بازار را مورد بررسی قرار داد.
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ابتکار جدیدی است که به میزبانی وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین و شهرداری شانگهای از سال ۲۰۱۸ به صورت سالانه و در فصل پاییز برگزار می‌شود. دولت چین هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از تجارت آزاد و اقتصاد جهانی و باز نمودن درهای بازار چین به روی دنیا اعلام نموده است. سازمان تجارت جهانی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد از مشارکت‌کنندگان در برگزاری این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه در دو بخش ملی و غرفه‌های شرکتی در بخش‌های مختلف اعم از تجهیزات الکترونیکی، خدمات، تجهیزات هوشمند، محصولات غذایی و کشاورزی، محصولات بهداشتی و درمانی و غیره در مساحتی به وسعت ۳۶۰ هزار مترمربع برگزار می‌گردد.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی گفت: در حاشیه حضور در این نمایشگاه، دیدار اعضای هیئت تجاری با سرکنسول ایران در شانگهای در محل کنسولگری ایران برگزار شد و موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. بازدید از نمایشگاه چین یک تجربه ارزشمند و فرصتی بی‌نظیر برای شناسایی روندها، نیازها و فرصت‌های بازار جهانی بود. این نمایشگاه به‌عنوان یک بستر تجاری مهم، توانست تعاملات مؤثری بین شرکت‌ها و کشورها را تسهیل کند و به ما کمک کرد تا درک بهتری از موقعیت ایران در بازارهای بین‌المللی پیدا کنیم.
وی گفت: با توجه به نیازهای بازار چین به محصولات کشاورزی، دارویی و فناوری اطلاعات، ایران می‌تواند به‌عنوان یک تأمین‌کننده در این حوزه‌ها عمل کند. برقراری ارتباط مستقیم با بازرگانان و شرکت‌های چینی می‌تواند به ایجاد همکاری‌های بلندمدت و پایدار بین دو کشور منجر شود. نمایشگاه نشان داد که نوآوری و فناوری‌های جدید در حال شکل‌دهی به آینده تجارت جهانی هستند. ایران باید بر روی تحقیق و توسعه و ارتقای فناوری‌های خود تمرکز کند. تقویت برندینگ محصولات ایرانی و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی هدفمند می‌تواند به افزایش شناخت و اعتبار محصولات در بازار چین کمک کند. پیشنهاد می‌گردد در سال آینده پاویون صنایع‌دستی با برنامه‌ریزی یک‌ساله در قالب معرفی صنایع‌دستی، فرش و… در این نمایشگاه با تأکید بر برند اصفهان و با حمایت انجمن‌های مربوطه حضور یابند.

سید یوسف قاضی عسکر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اظهار کرد: اهداف اصلی کمیسیون صنایع غذایی شامل پیشگیری، پیگیری و حل موانع به روز صنعت غذایی، شناسایی و ارائه راهکارهای توسعه بازار داخل، شناسایی و ارائه راهکار برای مشکلات مربوط به سلامت، ایمنی و کیفیت، است.
وی گفت: از جمله برخی اقدامات کمیسیون می‌توان به برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات، برگزاری جلسه کمیسیون هم‌زمان با نمایشگاه صنایع غذایی اصفهان در محل نمایشگاه کمیسیون صنایع غذایی، برگزاری جلسه کمیسیون با حضور آقای هادی مدیرکل اداره استاندارد، بازدید حضوری دبیر کمیسیون از کارخانجات شرکت‌های عضو کمیسیون و بررسی مشکلات و نیازمندی‌های آنها از نزدیک، تشریح نحوه استفاده از اوراق گام برای تسهیلات بانکی برای اعضا، معرفی نمایشگاه MIHAS مالزی، گواهی حلال و چگونگی دریافت گواهینامه حلال، معرفی مرکز تجاری آنتالیا، تشریح ممنوعیت‌های جدید وارداتی کشور عراق و ممنوعیت‌های صادراتی ایران به عراق، معرفی رویداد ISINEX برای اعضا، معرفی فن آوری‌های نوین در صنعت غذا اشاره داشت.
قاضی عسکر اضافه کرد: جلسه با آقای دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و طرح مشکلات صنایع غذایی اصفهان، اعلام مشکلات فعالین اقتصادی حوزه صنایع غذایی به نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ممنوعیت‌های جدید وارداتی کشور عراق و ممنوعیت‌های صادراتی ایران به عراق، پیگیری برای عدم تعیین قیمت شکر و عرضه آن به صنایع از طریق ریاست اتاق با وزیر کشاورزی، پیگیری و مصوب شدن کمیته تخصصی غذا در ستاد تسهیل استان، اعزام تور بازدید از نمایشگاه اگروفود ۱۴۰۳ تهران، جلسه با نماینده جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی، معرفی قانون جهش نوین دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی برای اعضا نیز بخش دیگری از فعالیت‌های کمیسیون است. در کمیته های تخصصی کمیسیون نیز اقدامان بسیار خوبی در جریان است که در جهت کمک به صنعت غذایی به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

در ادامه، محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان و رئیس شورای بین‌الملل اتاق با ارائه گزارش هیئت تجاری اعزامی به بارسلونا اسپانیا اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در آبان ۱۴۰۳ اقدام به اعزام هیئت تجاری بلندپایه به شهر بارسلونا نمود. این هیئت تجاری با همکاری و هماهنگی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، سفیر ایران در مادرید و سفیر اسپانیا در تهران سازماندهی و با حضور بیش از ۴۰ تن از فعالین اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، برگزار شد.
وی ادامه داد: اولین برنامه رسمی هیئت اعزامی اصفهان، حضور در اتاق بازرگانی بارسلونا و ملاقات با اعضای این اتاق بود. در ادامه این رویداد تجاری هیئت اعزامی اصفهان با حضور در کارخانجات و واحدهای تولیدی صنعتی شهر بارسلون از نزدیک با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و تکنولوژی کشور اسپانیا آشنا شدند. بخش دیگری از برنامه این سفر، حضور هیئت تجاری اتاق اصفهان در پارک علم و فناوری بارسلون و بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و امکانات این مجموعه بود که دارای رتبه مطلوبی در سطح جهانی است.
وی تأکید کرد: شایان ذکر است علاوه بر برنامه‌های یاد شده اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق طی ملاقات‌های جداگانه با رئیس اتاق بارسلون و سفیر کشورمان در اسپانیا به امکان‌سنجی و بررسی راه‌های حضور پررنگ‌تر در بازار اسپانیا و همچنین نحوه انتقال تکنولوژی و همچنین بررسی امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش خصوصی بارسلون در اصفهان و ایران پرداختند.
گل احمد گفت: علاقه‌مندی فعالان اقتصادی شهر بارسلون به همکاری با همتایان اصفهانی و استقبال شایسته مسئولین اتاق بارسلون از هیئت مذکور و همچنین همکاری فزاینده سفارت کشورمان در مادرید برای ارتباطات سازنده و کاربردی در طی این سفر، نویدبخش بازگشت سطح همکاری‌های اقتصادی و فنی دو شهر اصفهان و بارسلون به سال‌های مطلوب گذشته و توسعه این همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف می‌توان تلقی نمود که مورد تأکید و تأیید مقامات طرفین بود.

حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی نیز در نشست هیأت نمایندگان به بیان گزارش‌های کمی و کیفی از فعالیت‌های اتاق در آبان ماه پرداخت و اظهار کرد: آغاز بهره‌برداری رسمی از زیرساخت کلود و VDI اتاق بازرگانی انجام شد و می‌تواند باعث خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به اعضا شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − چهار =

سامانه نماز املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان