تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
کد خبر : 11591

سفر به دنیای اسرارآمیز زمین/ «شیرز» گردشگران را شگفت‌زده می‌کند

سفر به دنیای اسرارآمیز زمین/ «شیرز» گردشگران را شگفت‌زده می‌کند

برای گردش در دنیای اسرارآمیز زمین باید به پایتخت ژئوتوریسم ایران سفر کرد، جایی که در دل خود دره‌ای رؤیایی به نام «شیرز» را جای داده و حالا احداث ۲ پل معلق هم در این محل آغاز شده است.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازمهر: ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با شتاب زیادی گسترش‌یافته و علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرده و نسبت به دیگر رشته‌های گردشگری رشد و توسعه بیشتری داشته است.

ظهور زمین‌گردشگری بخشی از همگرایی گردشگری طبیعت‌محور است که بر موضوعات زمین و گردشگری پایدار تأکید دارد و به‌عنوان یک پدیده جهانی نوظهور به شکلی از گردشگری گفته می‌شود که به‌طور ویژه بر زمین‌شناسی و چشم‌اندازهای آن متمرکز است.

«شیرز» دره‌ای رؤیایی

زمین‌گردشگری منبعی قابل اتکاء در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و می‌تواند تأثیر فزاینده‌ای روی افزایش درآمد در سطح ملی و نیز افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش دستمزدها و تحول و گسترش تولیدات محلی و… داشته باشد.

لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور ژئو پارک خیره‌کننده‌ای به نام دره رؤیایی «شیرز» را در قلب خود دارد، دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است، این دره حیرت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز و سرچشمه‌ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه‌اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای کشور و جهان تبدیل شود.

این جاذبه طبیعی در بخش «زردلان» و در منطقه‌ای به نام «اولاد قباد» قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

آب این چشمه‌ها به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می‌ریزد، زیبایی و بکر بودن منطقه شیرز برای هر بازدیدکننده‌ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می‌کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می‌کند.

طول این دره چند کیلومتر است و رودخانه خروشان سیمره از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می‌رود تا در دهانه و رودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

این تنگه که پر است از درخت‌های کوهی میوه ازجمله انگور، انجیر و گلابی در میان دو کوه شگفت‌انگیز قرارگرفته است، بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشر غارنشین در این منطقه است.

«شیرز» با صخره‌های خشن آهکی و رودخانه خروشان «سیمره»

عطا حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی لرستان در رابطه با ظرفیت گردشگری دره شیرز  اظهار داشت: دره یا تنگه شیرز یکی از مناطق نمونه گردشگری لرستان محسوب می‌شود که ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه در اطراف این دره هیچ‌گونه روستایی وجود ندارد، عنوان کرد: از تنگه شیرز رودخانه خروشان سیمره عبور می‌کند و از نقاط جالب، دیدنی و بی‌نظیر محسوب می‌شود.

این کارشناس میراث فرهنگی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخاب لرستان به‌عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران عنوان کرد: یکی از تأکیدات مدیریت ارشد لرستان توجه و بهره‌برداری از این تنگه یا دره برای جذب توریسم و توسعه گردشگری است.

حسن‌پور با اشاره به ویژگی‌های زیبایی‌شناسی دره شیرز بیان داشت: در این تنگه صخره‌های آهکی بی‌نظیر و خیلی زیبایی قد برافراشته که چشم‌انداز خشن و همچنین دیدنی دارند.

وی بابیان اینکه از دره شیرز رودخانه خروشان سیمره می‌گذرد، گفت: همچنین اطراف این دره را جنگل‌های بسیار انبوه و بکری فراگرفته است.

این کارشناس میراث فرهنگی لرستان با بیان اینکه آب رودخانه سیمره از درون غاری بیرون می‌آید که پدیده بسیار زیبایی بوده و مسیر طبیعت گردان و گردشگران است، عنوان کرد: دره شیرز تمام ویژگی‌های تبدیل‌شدن به یک ژئو پارک بین‌المللی و جهانی را دارد.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه به لحاظ باستان‌شناسی دره شیرز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تصریح کرد: در درون تنگه یا دره شیرز محوطه‌های باستان‌شناسی بسیار قدیمی وجود دارد؛ متأسفانه قبل از پیروزی انقلاب برخی از اشیا تاریخی موجود در این محوطه‌های باستان‌شناسی به غارت رفته است.

وی بابیان اینکه سابقه زندگی انسان در دره شیرز و این محوطه‌های باستانی به هزاره سوم قبل از میلاد تا هزاره اول میلاد برمی‌گردد، تصریح کرد: حیات فرهنگی با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در محوطه‌های باستانی دره شیرز به اثبات رسیده است.

حسن‌پور همچنین از وجود چندین غار تاریخی در اطراف دره شیرز خبر داد و عنوان کرد: از ابتدا تا انتهای این دره چند غار پیش از تاریخ وجود دارد که قدمت این غارها هم بر اساس بررسی‌های اولیه صورت گرفته به ۲۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

از زیتون‌های هزارساله تا عبور عشایر از «شیرز»

وی با بیان اینکه همچنین مسیری که آب رودخانه سیمره از یک غار بیرون می‌آید به کوهی به نام کوه «هنجس» در شرق آن می‌رسد که این مسیر بسیار بکر و دیدنی است، ادامه داد: همچنین غیر از درون دره شیرز که محوطه‌های باستانی وجود دارد در اطراف این دره نیز چند محوطه باستانی وجود دارد.

این کارشناس میراث فرهنگی لرستان بابیان اینکه همچنین در اطراف دره شیرز زیتون‌های هزارساله‌ای به نام «وره زرده» وجود دارد، عنوان کرد: این زیتون‌ها به‌عنوان میراث طبیعی لرستان به ثبت ملی رسیده‌اند.

حسن‌پور بابیان اینکه در سه‌راهی رسیدن به دره شیرز غار تاریخی هومیان با نقوش صخره‌ای بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد، گفت: همچنین در بخشی دیگر روستای «ظنور» یا «ضرون» وجود دارد که در این روستا امامزاده‌ای به نام «ظنور» وجود دارد.

وی از وجود روستاهای تاریخی مانند «چنار مداوی»، «سرخه مهر» و «نله» در مسیر رسیدن به دره شیرز خبر داد و بیان داشت: هرکدام از این روستاها ویژگی‌های اکو توریسمی فراوانی دارند.

این کارشناس میراث فرهنگی لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مجموعه این ویژگی‌های طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی، اکو توریسمی و … موجب شده که دره شیرز و اطراف آن بتواند به‌عنوان یک محوطه جهانی معرفی شود، گفت: همچنین این منطقه محل ییلاق و قشلاق عشایر نیز بوده و از ویژگی‌های مردم‌شناسی نیز برخوردار است.

حسن‌پور بیان داشت: عبور گله‌های عشایر از این منطقه و به‌جا ماندن مسیر حرکت آن‌ها از دل کوه‌ها و صخره‌ها خود ویژگی بی‌نظیری محسوب می‌شود.

و اما موضوع ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در ژئو پارک‌های لرستان در قالب مصوبه دولت در این رابطه بسیار مهم و ضروری است تا این امر موجب رونق گردشگری استان شده و زمینه برای معرفی لرستان در سطح ملی و بین‌المللی نیز فراهم شود.

ایجاد پل کابلی در ۲ نقطه این منطقه زیبای گردشگری

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان در این خصوص، گفت: به‌منظور خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران مطالعات زیرساخت‌های گردشگری دره «شیرز» کوهدشت در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که در آن ۴ پهنه زیرساختی در اطراف دره پیش‌بینی شد.

وی، بیان داشت: به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد گردشگران در مسیر دره «شیرز» کوهدشت بررسی لازم برای ایجاد پل کابلی در ۲ نقطه این منطقه زیبای گردشگری توسط معاونت گردشگری و دفتر فنی اداره کل صورت پذیرفت و با تأمین اعتبار لازم و عقد قرارداد با پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه این دو پل کابلی در ورودی دره به طول هر کدام ۵۰ متر احداث خواهد شد، افزود: برای اجرای این طرح ۴ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

قاسمی، تأکید کرد: این پل‌ها علاوه بر کاربرد تردد برای گردشگران، با توجه به معلق بودن دارای هیجان و جذابیت نیز هست، در این خصوص توصیه‌های لازم به پیمانکار برای تطبیق سازه با شرایط محیطی و طبیعی منطقه نیز ارائه شده است.

لرستان پایتخت ژئوتوریسم ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار و برحسب نیاز، احداث پل کابلی را در دیگر نقاط دره «شیرز» کوهدشت در دستور کار قرار خواهیم داد، گفت: تعریض یک کیلومتر از مسیر راه دسترسی و ساماندهی و بهسازی زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه زیبای گردشگری را از دیگر اقدامات در دست اقدام این اداره کل بوده که در حال حاضر عملیات اجرای آن‌ها آغاز شده است.

بنابراین گزارش پایتخت ژئوتوریسم کشور آماده ثبت جهانی ژئوسایت های خود بوده تا گردشگری اسرارآمیز ایران با جاذبه‌هایی از دره رؤیایی گرفته تا آلپ ایران و بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا جهانی شود.

لرستان باقابلیت‌های منحصربه‌فرد در حوزه زمین‌شناسی یکی از استان‌های مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

سال ۱۳۹۳ پنج استان کشور کاندیدای انتخاب به‌عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این میان لرستان به دلیل داشتن ژئو سایت‌های زیبا و بی‌نظیر موفق شد این عنوان را به خود اختصاص داد و حال باید دید متولیان امر چه اقداماتی را برای ثبت جهانی آن‌ها انجام می‌دهند و پایتخت ژئو توریسم ایران را به گردشگران جهانی معرفی خواهند کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.