تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر : 14564

۶ کشته و ۳۴۵ مصدوم تاکنون / تخریب ۴۰۰ واحد مسکونی/ ‌آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده‌ + تصاویر

 ۶ کشته و ۳۴۵ مصدوم تاکنون / تخریب ۴۰۰ واحد مسکونی/ ‌آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده‌ + تصاویر

 زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲.۱۷ دقیقه بامداد، حوالی شهر “تَرک” در شهرستان میانه را لرزاند و تاکنون زلزله در استان‌آذربایجان شرقی ۶ کشته و ۳۴۵ مصدوم برجای گذاشت.

به گزارش  دنیای اسراربه نقل ازتسنیم -آذربایجان شرقی، زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر ساعت ۲٫۱۷ دقیقه بامداد، حوالی شهر “تَرک” در شهرستان میانه را لرزاند.

بر اثر این زلزله، ۵ نفر در روستای ورنکش بخش ترکمنچای و نفر در روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه جان خود را از دست داده اند.

طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه وجود دارد. در ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون تخریب بیش از ۳۰ واحد مسکونی در روستاهای منطقه زلزله‌زده گزارش شده است.

۱۰:۲۱|بازگشایی محورهای مواصلاتی در مناطق زلزله

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی از بازگشایی محورهای مواصلاتی در مناطق زلزله خبر داد و گفت: ‌گروه‌های ارزیاب راهداری به منطقه اعزام شدند‌.

کاظم تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در میانه درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: در ‌محور بستان‌آباد ریزش کوه گزارش شد که بلافاصله نیروهای راهداری نسبت به بازگشایی محورهای مسدودی اقدام کردند‌.

وی با بیان اینکه گروه‌های ارزیاب راهداری به مناطق‌ زلزله‌زده اعزام شده‌اند، افزود: در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی استان باز است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از اعزام تجهیزات مکانیکی به روستای ورمکش خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای راهداری در آماده‌باش کامل قرار دارند.

۱۰:۱۷|سردار خرم: بسیجیان مردم را از زیر آوار بیرون کشیدند

فرمانده سپاه عاشورا گفت: پس از قوع زلزله ۵٫۹ ریشتری، بسیجیان حاضر در منطقه بلافاصله به کمک شتافتند و مردم را از زیر آورار بیرون کشیدند.

سردار عابدین خرم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مستقر در مناطق زلزله‌زده میانه با تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: از شب گذشته که این اتفاق افتاد همه نیروهای امدادی پای کار آمدند و با توجه به اینکه رزمایش بسیج در منطقه میانه در حال برگزاری بود بلافاصله بسیجیان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و مردم روستاهایی که زیر آورار مانده بودند را نجات دادند.

۱۰:۱۴|آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده در زلزله میانه

استاندار آذربایجان شرقی از‌ آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده در زلزله خبر داد و گفت: ‌هلال احمر توزیع اقلام زیستی را آغاز کرده است.

محمدرضا پورمحمدی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میانه در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان میانه اظها‌ر داشت:  در حال حاضر ۳۴ تیم امدادی جمعیت هلال احرم در منطقه در حال ارزیابی منطقه هستند.

وی با بیان اینکه‌ ۷۸ روستا ارزیابی کامل شد، افزود: ۷ خسارت بیشتری‌ دارند و ۴۰۰ واحد مسکونی از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند‌.

‌پورمحمدی با بیان اینکه اسکان اضطراری در ورمکش که کانون زلزله بوده‌ انجام شده است، تصریح کرد: در روستای ورمکش و چند روستای دیگر ‌ا‌‌وردگاه امدادی ایجاد شده است.

وی از آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده خبر داد و ادامه داد: اکثر مصدومان سرپایی درمان شد‌ه‌اند و هلال احمر توزیع اقلام زیستی را اغاز کرده است.

۹:۳۳|ثبت ۶۰ پس‌لرزه در استان آذربایجان شرقی 

زلزله ۵٫۹ ریشتری‌ در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شده است و ‌شمار مصدومان زلزله  تاکنون ۳۴۵ نفر اعلام شده که فقط ۱۳ نفر از آنها بستری و مابقی سرپایی درمان شده‌اند‌.

بیشترین خسارت ها  مربوط به دو منطقه «ورنکش» و «ورزقان» بوده است .

۹:۲۰| افزایش آمار مصدومان به ۳۴۵ نفر

براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته آمار مصدومان زلزله ۵٫۹ ریشتری میانه به ۳۴۵ نفر افزایش یافته است و در حال حاضر بیمارستان‌های میانه و شهرهای اطراف مملو از مصدومان زلزله است.

با وجود اینکه اکثر مصدومان سرپایی درمان شده‌اند اما طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران آذریایجان شرقی آمار مصدومان دیگر افزایش نخواهد دیافت.

۸:۴۰| ۶ کشته تاکنون

همچنین جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اعلام کرد : ۵ کشته از روستای ورنکش بخش ترکمنچای و یک کشته از روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه گزارش شده است.

۹:۰۶| تخریب ۴۰۰ واحد مسکونی

استاندار آذربایجان شرقی در اعلام آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده، از ‌تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی ۴۰۰ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان میانه خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی افزو‌د: جمعیت هلال احمر استان همچنین موادغذایی لازم برای تغذیه ۷۲ ساعته آسیب‌دیدگان زلزله را ارسال کرده است.

وی همچنین گفت: تاکنون ۶۰ روستا از ۸۰ روستای کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: از دقایق اولیه زلزله مدیریت بحران استانداری، فرمانداران، بخشداران، هلال احمر، اورژانس و ارتش و سپاه در حال آماده باش هستند.

۸:۳۸| تخریب ۷ روستا / دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند

استاندار آذربایجان شرقی از تخریب ۷ روستا در زلزله ۵٫۹  ریشتری میانه خبر داد و گفت: دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند.

محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز درباره آخرین وضعیت مانطق زلزله زده اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در بامداد امروز بلافاصله تیم های امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شددند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ تیم علمیاتی در مناطق درگیر زلزله حضور دارند، افزود: ۶۵ روستا توسط تیم های ارزیاب هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته اند و روند ارزیابی تا آخرین روستا ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۷ روستا بیشترین خسارت از زلزله را داشته اند، تصریح کرد: به عنوان مثال در روستای ورمکش ۳۰ منزل تخریب شده است اما بلافاصله اسکاان اضطراری مردم در این روستا انجام شد.

پورمحمدی با بیان اینکه سبدهای غذایی و تمام لوازم مورد نیاز به روستاها ارسال شده است، ادامه داد: دو فروند بالگرد نیز به مناطق ‌زلزله‌زده اعزام شده تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.

۶:۲۴|دستور فوری وزیر صنعت برای امدادرسانی

‌‌رضا رحمانی وزیر صنعت ‌دستور داد همه امکانات جهت امداد رسانی به زلزله‌زدگان بسیج شود.

وی پس از ورود به ‌تبریز با شرکت در جلسات ستاد بحران آذربایجان شرقی، خواستار تمام تلاش دستگاههای اجرایی برای امدادرسانی شد.

۵:۳۰|۳۱۲ مصدوم تاکنون در زلزله استان آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی  از مصدومیت ۳۱۲ نفر در زلزله شامگاه پنجشنبه در این  استان خبر داد.

استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز اظهار داشت: خوشبختانه تعداد پس لرزه‌ها مرتبا روبه کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است و مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌ها خود برگردند.

 پورمحمدی افزود: متاسفانه بامداد امروز شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر در منطقه  “ترک” شهرستان میانه بودیم که سایر شهرستان‌های استان نیز تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به این‌که این زمین لرزه ساعات دیر وقت شب به وقوع پیوسته و به علت تخریب کامل ۳۰ خانه، امکان افزایش تلفات وجود دارد.

وی افزود: در  منطقه‌ای که زمین لرزه به وقوع پیوسته منطقه روستایی و تراکم جمعیت کم بوده است و در شهرستان‌های سراب، چاراویماق، هشترود و بستان آباد مشکلات خاصی وجود ندارد.

۵:۱۵|۴۰ پس لرزه در استان آذربایجان شرقی

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از ۴۰ پس لرزه در این استان خبر داد.

۵:۰۰| آرامش به شهر تبریز بازگشت

به گزارش خبرنگار تسنیم از شهر تبریز برخی از مردم در داخل پارک ها و خودروهای خود شب را به صیح رساندند و  تعداد اندکی از شهروندان در سطح شهر، پارک ها ، خودروها و فضاهای رو باز تردد دارند.

۴:۵۶|تخریب کامل ۳۰ روستا در استان آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی از تخریب کامل ۳۰ روستا در این استان خبر داد.

۴:۴۵| فوت ۵ نفر و ۱۲۰ مصدوم تاکنون

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از فوت ۵ نفر و ۱۲۰ نفرمصدوم و تخریب ۳۰ خانه در روستای ورنکش بخش ترکمانچای میانه خبر داد.

۴:۴۰|زمین لرزه در استان زنجان تاکنون خسارتی نداشته است

فتح‌الله حقیقی گفت: این زمین لرزه در همه شهرستان های استان زنجان احساس شده و تا این لحظه خسارتی گزارش نشده است.

استاندار زنجان از آماه باش کامل دستگاههای امدادی استان خبر داد و گفت: تا ساعتی دیگر جلسه مدیریت بحران استان زنجان تشکیل می شود.

۴:۳۰| افزایش فوتی‌های زلزله به ۵ نفر در میانه/ اغلب مصدومان سرپایی درمان شدند

 احمد مشایخی فرماندار ویژه میانه دقایقی قبل در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از افزایش تعداد فوتی‌های زلزله شهرستان میانه به ۵ نفر خبر داد.

بهروز مهدوی نیز گفت: خساراتی از زمین لرزه در شهرستان تبریز و روستاهای اطراف گزارش نشده است

فرماندار تبریز افزود: برابر اعلام اکیپ های اعزامی به شهر تبریز و روستاها خوشبختانه خسارتی گزارش نشده و مردم آرامش خود را حفظ کنند.

۴:۲۰|فوت ۴ نفر براثر زلزله در میانه تاکنون

محمدباقر هنربر ‌مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از فوت ۴ نفر و تخریب ۳۰ خانه در روستای ورنکش بخش ترکمانچای میانه خبر داد.

۴:۱۵| تاکنون  70 مصدوم در شهرستان سراب

محمد ثقفی نیز گفت: تاکنون حدود ۷۰ نفر مصدوم در شهرستان سراب داشتیم که به صورت سرپایی درمان شدند.

فرماندار سراب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اعزام تیم‌های ارزیاب به روستاها خبر داد و گفت: تلفات جانی تاکنون از روستاهای شهرستان گزارش نشده ولی تلفات دام به دلیل ماندن در زیر آوار طویله‌ها گزارش شده است.

۴:۰۵| دستور وزیر کشور ‌برای بسیج همه امکانات جهت رسیدگی به زلزله‌زدگان

در پی زلزله ۵٫۹ ریشتری در میانه وزیر کشور به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داد همه امکانات برای رسیدگی به زلزله زدگلن بسیج شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت: تمامی واحد‌ها و سازمان‌های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان می‌باشند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده، امکانات و توانمندی‌های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیرو‌های امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفا از مراجع رسمی دریافت کنند.

۴:۰۰| زلزله در اردبیل خسارتی نداشت؛ چند نفر فقط مصدوم شدند

فرهاد عبدالعلی پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل پس از وقوع زلزله اظهار داشت: زلزله در استان همجوار(آذربایجان شرقی) در شهر میانه به وقوع پیوست که در اردیبل نیز به شدت احساس شد اما خوشبختانه تاکنون با ارزیابی‌ها و بررسی‌های انجام شده هیچ خسارتی در این استان گزارش نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل افزود: در شهرستان مشگین شهر و برخی روستاها چندین نفر در حال فرار از منزل متاسفانه دچار مصدومیت و آسیب‌دیدگی جزئی شدند که با اقدامات سرپایی مشکلشان رفع شده است.

وی تصریح کرد: لزوم حفظ آرامش و دقت در رفتارهای پرخطر در چنین مواقعی از تمام شهروندان انتظار می‌رود و مردم باید آمار و اخبار اتفاقات رخ داده را از مراجع اصلی خبر دریافت کرده و تحت تاثیر شایعه پراکنی برخی در شبکه های اجتماعی قرار نگیرند.

عبدالعلی پور تاکید کرد: ستاد بحران استان هم‌اکنون در حال آماده‌باش بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی نیروهای اقدام سریع و فوریتها پای کار هستند و هیچ جای نگرانی نیست.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: تاکنون ۳ کشته و ۲۰ مصدوم از زلزله اخیر گزارش شده است.

۳:۵۵|ریزش کوه در جاده میانه-بستان‌آباد

معاون فرماندار ویژه شهرستان میانه از ریزش کوه در جاده میانه-بستان‌آباد براثر زلزله خبر داد.

یعقوبی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان میانه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: مرکز زلزله شهر ترک است که گزارشاتی از روستاهای شهرستان میانه واصل شده که در حال جمع بندی و تشکیل جلسه مدیریت بحران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیق از میزان خسارت‌های مالی و جانی  در دست نیست.

۳:۴۹|زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر ساعت ۲٫۱۷ دقیقه بامداد، حوالی شهر “تَرک” در شهرستان میانه را لرزاند

به گزارش تسنیم، شدت زلزله به حدی بوده که حداقل در ۷ استان شمالغرب کشور و حتی تا تهران نیز این زلزله را احساس کردند.

سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: تیم‌های ارزیاب اورژانس در حال ارزیابی از مناطق سراب، بستان آباد و میانه هستند.

وی افزود: هشت گروه ارزیاب اورژانس در حال فعالیت هستند و تاکنون مصدومی گزارش نشده است.

طول جغرافیایی: ۴۷٫۶۴

عرض جغرافیایی: ۳۷٫۷۶
عمق زمین‌لرزه: ۲ کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
۱۹ کیلومتری ترک (آذربایجان شرقی)
۲۲ کیلومتری سراب (آذربایجان شرقی)
۲۹ کیلومتری ترکمنچای (آذربایجان شرقی)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
۷۹ کیلومتری اردبیل
۱۲۳ کیلومتری تبریز

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.