تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر : 14572

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید ۸۰۰ کیلوگرم

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید ۸۰۰ کیلوگرم

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید ۸۰۰ کیلوگرم فرماندار شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران از مزارع بناب شهرستان مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور خبر داد. به گزارش دنیای اسراربه نقل از فارس -تبریز: داود گرشاسبی در بازدید از مزارع زعفران بناب شهرستان مرند اظهار

Print Friendly, PDF & Email

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید ۸۰۰ کیلوگرم

فرماندار شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران از مزارع بناب شهرستان مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور خبر داد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل از فارس -تبریز: داود گرشاسبی در بازدید از مزارع زعفران بناب شهرستان مرند اظهار داشت: زعفران یک محصول مهم و اساسی برای کشاورزی منطقه مرند است که با توجه به نیاز آبی کم و شرایط اقلیمی منطقه توصیه می شود کشاورزان به کشت این محصول روی بیاورند.

وی گفت: کشت زعفران در سال ۱۳۷۸ با یک هکتار در شهرستان شروع شده و بعد از ۲۰ سال نزدیک به ۱۸۴ هکتار در شهرستان زیرکشت داریم، برای محصول زعفران تولید متوسط در هر هکتار نزدیک ۴ کیلوگرم می باشدکه اگر ضرب در هکتار بکنیم ۸۰۰ کیلوگرم محصول تولیدی داریم و اگر عددی حساب شود ۸ میلیارد تومان سود اقتصادی برای کشاورزان منطقه به ارمغان آورده است و اشتغال سالانه این محصول ۲۱۰ نفر روز در هر هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز در حاشیه این بازدید اعلام کرد: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران به شمار می آید.

منوچهر رحمانی افزود: مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و نیاز کم آب، در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.

وی اظهار کرد: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال ۱۳۷۸ حدود یک هکتار شروع  و در سال زراعی ۹۸-۹۹ به ۱۸۴هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می شود ۸۰۰ کیلوگرم زعفران ناب از مزارع این شهرستان تولید و به مصرف داخل شهرستان و سایر استان ها و شهرستان های همجوار برسد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبی چند سال اخیر و توجه به این امر که فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط  باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک است جهت رهایی از بحران کم آبی بهترین گزینه جهت کشت محصول سودآور برای کشاورزان به شمار می رود.

وی با اشاره به آغاز عملیات جمع آوری گل‌هایی که سر از خاک برآورده اند، گفت: پیاز زعفران هر روز صبح گل تولید می کند و با چیده شدن آن، روز بعد بوته ها دوباره گل می دهند و این روند بیست تا بیست و پنج روز ادامه می یابد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.