تاریخ انتشار : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر : 14908

دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به گزارش دنیای اسرار:در دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد: با ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز افغانستان می توان برای توسعه صادرات از طریق این کشور اقدام کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهادر

Print Friendly, PDF & Email

دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:در دیدار سفیر جدید ایران در افغانستان با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد: با ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز افغانستان می توان برای توسعه صادرات از طریق این کشور اقدام کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهادر امینیان جزی،  سفیر جدید ایران در افغانستان با بیان اینکه افغانستان در مباحث اقتصادی یک فرصت استثنایی برای ایران محسوب می شود، افزود: تاکنون در کشوراقدام بنیادینی برای استفاده از این پتانسیل صورت نگرفته؛ بنابراین ایجاد ساز و کاری  برای استفاده حداکثری از این ظرفیت، ضروری است. 
وی عضویت افغانستان در WTO، دسترسی این کشور به هند و پاکستان، امکان صادرات بدون تعرفه به بیشتر کشورهای دنیا،وجود معادن عالی نظیرتیتانیوم، لاجورد، سنگ آهن، محصولات زراعی باکیفیت، انرژی و نیروی کار در دسترس را از جمله ظرفیت های موجود در افغانستان ذکر و تصریح کرد: از طریق ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز این کشور، می توان برای توسعه صادرات از طریق افغانستان به سایر کشورها اقدام کرد. 
سفیر ایران در افغانستان ورود بخش خصوصی به بازار این کشوررا در استفاده از این فرصت های طلایی موثر دانست همچنین از افتتاح رسمی پروژه خط آهن ایران در نقطه مرزی افغانستان در روزهای آینده خبر داد و گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از اولویت های ما بوده و با اتصال این خط آهن که تا عمق ۳۵ کیلومتری خاک افغانستان ادامه دارد این مناسبات وارد فصل جدیدی خواهد شد.  
در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تقویت ارتباط با کشورهای همسایه را در شرایط تحریم حایز اهمیت دانست و گفت: معادن افغانستان به منزله گوهری است که سرمایه گذاریهای لازم  در آن صورت نگرفته و حضور موثر در بازار این کشور نیازمند ایجاد ساز و کاری قوی، هدفگذاری و مستلزم ایجاد دفاتر صادراتی است.  
وی استفاده از پروتکل های دولتی در کسب و کارهای کلان را در دستیابی به موفقیت موثر دانست. 
گلشیرازی واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات ایرانی از طریق افغانستان را نیزفرصت دیگری برای کشور دانست و خواستار تضمین مدل های سرمایه گذاری از سوی دولت  شد.    
فرهاد جانیقربان، دستیار ویژه رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این دیدارتمرکز بر بازار افغانستان را نسبت به  کشور عراق  ارجح دانست و افزود: تمرکز بر مناطق مرزی دو کشور بویژه چابهار در تعامل با طرف افغانستانی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی با بیان اینکه افغان ها به شدت علاقمند به مراوده با ایرانی ها هستند، حمایت دولت از حضور در این بازار را در هر چه موثرتر کردن تعاملات دو کشور مهم ارزیابی نمود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.