تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر : 15413

تأمین نیروی انسانی ماهر با اجرای طرح آموزش دوگانه / توانمندسازی شاغلین صنایع و صنوف با اجرای نظام صلاحیت حرفه ای

تأمین نیروی انسانی ماهر با اجرای طرح آموزش دوگانه / توانمندسازی شاغلین صنایع و صنوف با اجرای نظام صلاحیت حرفه ای

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان: تأمین نیروی انسانی ماهر با اجرای طرح آموزش دوگانه/ توانمندسازی شاغلین صنایع و صنوف با اجرای نظام صلاحیت حرفه ای به گزارش دنیای اسرار، با هدف اجرایی شدن نظام آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه ای شاغلین صنایع و صنوف نشستی با حضور آرش اخوان مدیر کل

Print Friendly, PDF & Email

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

تأمین نیروی انسانی ماهر با اجرای طرح آموزش دوگانه/ توانمندسازی شاغلین صنایع و صنوف با اجرای نظام صلاحیت حرفه ای

به گزارش دنیای اسرار، با هدف اجرایی شدن نظام آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه ای شاغلین صنایع و صنوف نشستی با حضور آرش اخوان مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان، رؤسا و اعضاء هیئت مدیره اتحادیه های صنفی شهرستان اصفهان، عباس مهدیان معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل، مسعود داتشمند رییس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت استان، حسین مصلی نژاد رییس اداره مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت های مردمی استان، ایرج توکلی رییس واحد آموزش در صنایع در محل سالن کنفرانس اداره کل صورت پذیرفت.

آرش اخوان ضمن خیرمقدم و ابراز خرسندی گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای در کنار صنایع و صنوف می تواند آموزش های مهارتی تأثیرگذاری راافراد جویای کار ارائه دهد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی،‌ مشکلات بیکاری و کمبود نیروی ماهر برآن شدیم رویکردها و شیوه های آموزشیفنی و حرفه ای را با پیاده سازی نظام آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه ای شاغلین صنایعو صنوف تغییر دهیم.

اخوان گفت: یکی از سیستم های نوین آموزش مهارتی در دنیا به ویژه در کشور آلمان که به عنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطرح است،  سیستم آموزش دوگانه است که این سیستم آموزشی تفاوتش با سیستم های عادی آموزش مهارتی این است که در آموزش فنی و حرفه ای استانداردها ۳۰ درصد تئوری و ۷۰ درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام می پذیرد، این در حالی است که در سیستم آموزش دوگانه ۳۰ درصد کل دوره آموزش در مجموعه کارگاهی و ۷۰ درصد آن در محیط صنعت یا صنف (محیط کار واقعی) صورت می پذیرد و فردی که از این سیستم خارج می شود ، یک نیروی ماهر و متخصص است که تا حدزیادی اشتغال او تضمین خواهد شد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: مربیان و مخاطبین جویای کار بایستی با فناوری روز دنیا پیش روند که این امر مستلزم تغییر نظام آموزشی است تا شکافت اصلی کشور ایران نسبت به سایر کشورها که همان فقر مهارتی و فقدان نیروی ماهر در صنعت است از بین برود.

اخوان بیان داشت: ما توانستیم با مطالعه ی دستورالعمل های موجود در کشور و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، ایده نظام دوآل آلمان را از طریق بخشنامه ها و اختیاراتی که داشتیم بومی سازی کنیم و مجدانه با رصد کامل و استفاده از نقطه نظرات مربیان، مهارت آموزان و کارشناسان حوزه آموزش در جهت بهبود نواقص گام های مؤثری برداریم.

وی گفت: تولید ما آموزش و تربیت نیروی متخصص و ماهر و معرفی فرد به صنعت است که با این هدف تولید رونق پیدا می کند.

اخوان اهداف این طرح را  تبادل دانش و تجربیات عملی و فنی بین مربیان (مدرسان محیط آموزش) و استاد کاران (مربیان تجربی محیط کار)،  حرکت در مسیر ارتقای هماهنگی و هم افزایی ظرفیت های آموزشی و محیط کار، افزایش اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای هدفمند و ارائه شده مبتنی بر فرصت های شغلی و درآمدی بازار کار، کاهش هزینه­های تولید، خدمات و ریسک مخاطرات شغلی از طریق جذب و بکارگیری نیروهای مهارت آموخته، کمک به بنگاه های اقتصادی فعال به منظور تربیت، شناسایی و جذب نیروی کار ماهر مستعد و توانمند، آشنایی با محیط کسب وکار، کسب تجربه و ایجاد آمادگی شغلی در مهارت آموختگان، ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در مهارت آموختگان برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه ای نیروی کار و جویای کار دانست.

وی اضافه کرد: در زمینه تعمیرکار خودروهای سبک، گیاهان دارویی، صنایع غذایی، کافی شاپ، لوازم خانگی و موبایل، جوشکاری، آرایشگری نیز اجرایی کردن نظام آموزش دوگانه را شروع کرده‌ایم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به نگه داری کسب و کارهای به روز با توجه به تغییرات شرایط اجتماعی، اقتصادی و روند روبه رشد تکنولوژی گفت: در این راستا این اداره کل طرح توانمندسازی شاغلین در بنگاههای اقتصادی با عنوان صلاحیت حرفه ای را پیشنهاد می کنم.

اخوان افزود: هدف ما تأثیرپذیری آموزشهای مهارتی و تأمین نیروهای مورد نیاز صنایع و صنوف از طریق آموزش دوگانه و صلاحیت حرفه ای است.

وی گفت: یکی از موفقیت های مهم در صنایع و صنوف کشور آلمان همپوشانی و انطباق مدرک تحصیلی، صلاحیت حرفه ای و شغلی است که فرد دارد.

در این نشست پاک نژاد رییس اتاق اصناف در خصوص اهمیت آموزش و ارتقاء شغلی، شایستگی های شغلی،  همکاری و تعامل اصناف با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مطالبی را بیان نمود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.