تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر : 19889

امنیت ضامن بقاء یک کشور

امنیت ضامن بقاء یک کشور

به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری_امنیت همواره با اقتدار و وحدت جامعه در ابعاد داخلی و خارجی ارتباط دارد.امنیت به معنای دوری از هرگونه تعرّض که به جسم و روح انسان صدمه وارد می‌کند، می‌باشد.از تعریف این مفهوم می‌توان متوجه شد که امنیت در دو بعد روانی و جسمی قابل طرح است که اولی بر دومی

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری_امنیت همواره با اقتدار و وحدت جامعه در ابعاد داخلی و خارجی ارتباط دارد.
امنیت به معنای دوری از هرگونه تعرّض که به جسم و روح انسان صدمه وارد می‌کند، می‌باشد.
از تعریف این مفهوم می‌توان متوجه شد که امنیت در دو بعد روانی و جسمی قابل طرح است که اولی بر دومی اولویت دارد.
بعد جسمی، در شاخه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دسته بندی می‌شود.
وقتی به اصالت و ذات مفهوم امنیت توجه عمیق داشته باشیم هیچ عاملی چون شخص انسان در تامین امنیت خود نقش ندارد همانگونه که قرآن کریم یاد خدا را مایه‌ی آرامش دل‌ها دانسته و کلمه‌ی ایمان که بارها تکرار شده بدان معنی است که انسان با ایمان آوردن امنیت درونی پیدا می‌کند و ایمن و آسوده می‌شود.
اما عوامل بیرونی امنیت ساز بیشتر در ایجاد امنیت بیرونی نقش دارند. این دستگاه‌ها برخی ایجاد کننده‌ی امنیت اجتماعی هستند که عموما به دستگاه‌های امنیتی معروف می‌باشند، مانند اطلاعات، نیروی انتظامی و قوای مسلح که به تامین امنیت مرزها و جلوگیری از هر‌گونه تعرض خارجی و داخلی به منظور جلوگیری از عوامل مخرب و اشرار داخلی مشغولند که البته نقش مهمی در بستر سازی امنیتی کشور بر عهده دارند.
ایمان، اعتقاد به عقیده و میهن پشتوانه‌ای محکم برای نقش آفرینان این عرصه است که البته در این بین مهم‌ترین دستگاه امنیت ساز که در خط مستقیم مبارزه با نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌امنی و شرارت قرار دارد پلیس است که مبارزه مستقیم آنان همه ابعاد ذکر‌ شده را در بر می‌گیرد.
نکته مهم کارکرد پلیس آن است که در هر دو بخش پیشگیری و مبارزه با جرم فعال است و البته آموزش‌های مستمر و فرهنگ‌سازی در راستای پیشگیری از جرم قابل توجه است.
در سال‌های اخیر، مبارزه با جرائم سازمان یافته و انفرادی در رسانه‌های مجازی هم بر کارکرد پلیس افزوده است و از این جهت نقش پلیس با توجه به شاخه‌های مختلف وظایفی که بر عهده اوست بی بدیل است. چرا‌که رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب می‌توانند جوّ روانی جامعه را آرام یا ملتهب سازند، به ویژه تکنولوژی روز رسانه‌ای یعنی فضای مجازی در این التهابات نقش موثری ایفا می‌کند.
انتشار یک خبر بدون پایه و اساس، اذهان عمومی جامعه را مشوّش می‌نماید و بر عکس در بحران‌های اجتماعی و سیاسی، رسانه می‌تواند آرامش دهنده‌ی جامعه باشد، اما امروزه مهم‌ترین نقش را در ثبات و آرامش اجتماعی، مولفه‌های اقتصادی ایفا می‌کنند.
حجم نقدینگی، بی‌‌ثباتی قیمت‌ها، رشد تورم، بیکاری، فاصله طبقاتی و ضریب جینی از مولفه‌های اقتصادی هستند که امنیت خانواده‌ها و در نتیجه امنیت جامعه به آنان بستگی دارد.
شاخصه‌ی مهم اقتصاد یک کشور، امنیت آن کشور است و امروزه اقتصاد به عنوان سلاحی مخرّب، امنیت جامعه را نشانه گرفته و فشنگ‌های اقتصادی، برّنده‌تر از گلوله‌های آتشین، قلب و روح مردم را نشانه می‌روند.
اما دو بعد دیگر امنیت یعنی اجتماعی و سیاسی، تابع انواع ذکر شده قبل هستند.
شکاف اقتصادی و فشار زندگی بر مردم، شورش‌ها و اعتراضات خیابانی را به دنبال دارد و این امر به معنای خدشه‌دار شدن امنیت جامعه و ساختار سیاسی کشور است.
وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه مانند اعتیاد طلاق و بیکاری، کانون خانواده‌ها و بنیان‌های اجتماعی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
جامعه امن مستلزم وجود خانواده‌‌ای امن است و خانواده امن به ثبات شاخص‌های اجتماعی نیاز دارد. امروزه در دستگاه‌های امنیتی کشور نیز باید با تمرکز بر کار‌‌های فرهنگی، معضلات را ریشه‌یابی کرده و عوامل آن برطرف شود، هر چند در برخی از موارد برخورد با معلول هم ضرورت دارد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.