تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر : 21467

کارشناسان چشمان تیزبین عدالت

کارشناسان چشمان تیزبین عدالت

رئیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری اصفهان: کار اصلی کارشناسان، کمک به دستگاه قضایی است تا رای صادره از اتقان کافی برخوردار گردد. به گزارش دنیای اسرار:رئیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری اصفهان در نشست خبری خود به مناسبت روز کارشناس ضمن گرامیداشت این روز، کارشناسان را چشمان تیزبین عدالت نامید و به

Print Friendly, PDF & Email

رئیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری اصفهان: کار اصلی کارشناسان، کمک به دستگاه قضایی است تا رای صادره از اتقان کافی برخوردار گردد.

به گزارش دنیای اسرار:رئیس هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری اصفهان در نشست خبری خود به مناسبت روز کارشناس ضمن گرامیداشت این روز، کارشناسان را چشمان تیزبین عدالت نامید و به ۸۰ سال سابقه فعالیت کارشناسان در کنار قضات و ارائه خدمات تخصصی و فنی به محاکم قضایی اشاره کرد.
فرهاد طاهریون اصفهانی، با اشاره به اینکه در سال ۱۲۹۰ برای اولین بار، اهل خبره برای ارائه خدمات تخصصی به محاکم فعالیت می‌کردند، از تصویب اولین قانون در سال ۱۳۷۱ در ارتباط با کارشناسان رسمی دادگستری خبر داد که حاکی از قدمت ۸۲ سال فعالیت رسمی کارشناسان زیرنظر دادگستری است. وی در بیان ارتقای جایگاه کارشناسان به تشکیل کانون کارشناسان رسمی دادگستری بعنوان یک تشکل صنفی پرداخت و افزود: در سال ۵۸ با تصویب لایحه‌ای در شورای انقلاب، استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب گردید و از وزارت دادگستری منتزع شد و اکنون کانون بعنوان یک نهاد غیردولتی و غیرسیاسی با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای، ارزیابی و کارشناسی به محاکم قضایی، نهادهای مختلف و بانک‌ها فعالیت می‌کند.
طاهریون اصفهانی با اشاره به فعالیت ۳۱ کانون در کشور، تشکیل کانون را منوط به عضویت بیش از ۳۰ کارشناس در هر استان بیان کرد و افزود: مجمع عمومی، هیات مدیره، بازرسان و دادگاه انتظامی، ۴ رکن کانون کارشناسان است که برای یک دوره ۴ ساله از طریق آرای اعضاء انتخاب می‌شوند و همچنین از دیگر فعالیت‌ها در بخش روابط عمومی میتوان از مستندسازی، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌هایی برای کارشناسان نام برد.
رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری اصفهان از عضویت ۲ هزار و ۲۰۰ کارشناس رسمی در کانون خبر داد که به انضمام کارآموزان به بیش از ۳ هزار نفر در ۶۵ رشته تخصصی دارای صلاحیت هستند.
وی تاکید کرد: کار اصلی کارشناسان، کمک به دستگاه قضایی است تا رای صادره از اتقان کافی برخوردار گردد.
طاهریون اصفهانی گفت: اول آبان، روز کارشناس نامگذاری شده و به همین مناسبت از کارشناسان تقدیر بعمل می‌آید.
وی روز کارشناس را روز عدالت و کارشناسان را چشمان تیزبین عدالت نامید.
وی فعالیت کانون کارشناسان را در ۴ بخش، خدمات به مردم، خدمات به کارشناسان، خدمات به دادگستری و اقداماتی مربوط به تقویت ساختار کانون با توجه به افزایش تعداد کارشناسان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته، ۱۵۷۰ مورد مشاوره رایگان به مردم ارائه شده که منجر به کاهش پرونده‌های دادگستری و جلوگیری از سردرگمی و ترددهای بی مورد گردیده است.
طاهریون با بیان اینکه روزانه حدود ۶۰ تقاضای کارشناسی از دادگستری ابلاغ می‌گردد، به حضور کارشناسان کشیک در ساعات اداری در کانون بویژه برای کارشناسی‌هایی که جنبه فوریت دارد، اشاره کرد و گفت: در موارد اورژانسی به مواردی مانند وثیقه زندانیان که باید به روز تحویل متقاضی گردد، رسیدگی می‌شود. همچنین در ساعات غیر اداری نیز با برقراری تماس با دادگستری و کارشناسان، مراحل ارزیابی و تصمیم گیری دنبال می‌شود.
رئیس کانون کارشناسان دادگستری اصفهان با اشاره به نیروی انسانی کارآزموده و توانمند بعنوان یکی از شاخصه‌های توسعه، آموزش و به روزرسانی اطلاعات و دانش کارشناسان از طریق سامانه آموزش مجازی و راه اندازی بسترهای الکترونیکی را مطرح کرد و گفت: در سال گذشته، ۴۳ هزار نفر ساعت، آموزش حضوری ارائه کردیم و پیش بینی می‌شود در سال آینده به ۹۰ هزار ساعت افزایش یابد.
وی گفت: اکنون سامانه آموزش مجازی فعال است و یکصد آزمون در ۴۰ رشته تخصصی برای کارشناسان برگزار می‌کند و همچنین، ۲ هزار و ۵۰۰ کارتابل الکترونیکی برای کارشناسان تهیه شده که به کاهش هزینه ترددها و اجتناب از صرف انرژی می‌شود.
طاهریون اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود، از تدوین تاریخ شفاهی کانون کارشناسان استان اصفهان خبر داد که اکنون چاپ سوم این کتاب حاوی قوانین و مقررات کارشناسی به روز در حال اجرا است. وی انجام فرآیندهای مختلف با هدف یکپارچه سازی و ارتقای کیفیت و کمیت را یادآور شد و افزود: بروز رسانی سیستم مالی، دبیرخانه، ارجاع، سایت کانون، اقدامات سایبری، سخت افزاری و نرم افزاری و دریافت نماد الکترونیک بعنوان زیر ساختی مناسب برای ارائه خدمات غیرحضوری تحقق یافته است.
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان در مورد دستمزد کارشناسی گفت: بخشنامه‌ای قانونی برای دستمزد ابلاغ شده که قضات اجباری برای آن ندارند و قاضی این اختیار را دارد تا دستمزد کارشناس را تعیین نماید که عمدتا تعرفه اندکی است.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.