تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
کد خبر : 24498

مجموعه بازیافت لنجان یکی از افتخارات این شهرستان است

مجموعه بازیافت لنجان یکی از افتخارات این شهرستان است

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان: زمانی که هنوز در اصفهان تفکیک پسماند در مبدا وجود نداشت در شهرستان لنجان این مهم شروع شده بود. به گزارش دنیای اسرار:علی‌اصغر ذاکری هرندی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در آیین افتتاح و بهره‌برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ پلاستیک و

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان: زمانی که هنوز در اصفهان تفکیک پسماند در مبدا وجود نداشت در شهرستان لنجان این مهم شروع شده بود.

به گزارش دنیای اسرار:علی‌اصغر ذاکری هرندی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در آیین افتتاح و بهره‌برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ پلاستیک و پردازش شرکت بازیافت لنجان گفت: مسیر بازیافت در ایران با مشکلاتی مواجه است.
وی آمار را عصای توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: براساس آمار در ایران روزانه ۵۰ هزار تن زباله تولید و از این مقدار ده درصد بازیافت و ۹۰ درصد دفن می‌‌شود.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی صددرصد پسماند بازیافت می‌شود اظهار کرد: ما در این زمینه ۹۰ درصد با کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته اختلاف داریم.
وی با بیان اینکه کشور ژاپن ۱۰۰ درصد زباله خانگی و صنعتی خود را بازیافت می‌کند ابراز داشت: این در حالی است که ایران در سال ۱۳۳۷ در صنعت بازیافت پیش قدم بود ولی اکنون از سایر کشورها عقب هستیم.
ذاکری به احداث اولین کارخانه بازیافت توسط صنعتگران اصفهانی در سال ۱۳۳۷ اشاره و تصریح کرد: دو سال قبل یک شرکت انگلیسی در صالح آباد تهران بر اساس کپی‌برداری از شرکت بازیافت اصفهان در تهران شرکت بازیافت تاسیس کرد.
وی با بیان اینکه ۶۳ سال قبل در اصفهان کارخانه بازیافت وجود داشته است اظهار کرد: امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در استان اصفهان که ادعا دارد ۶۳ سال قبل صنعتگران آن چرخ بازیافت را به حرکت در آورده‌اند از تولید ۲۵۰۰ تن زباله در روز، فقط ۷ الی ۱۰ درصد آن بازیافت می‌گردد.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان با بیان اینکه سرانه تولید زباله ارتباط مستقیم با درآمد مردم دارد گفت: کوچک یا بزرگی سفره مردم در تولید پسماند نقش مستقیم دارد.
وی با اشاره به اینکه تولید زباله در دنیا حدود ۷۴۰ گرم در روز برای هر نفر تعیین شده است که از ۱۱۰ گرم تا ۴ هزار و ۵۴۰ گرم متغیر است، تشریح کرد: به طور میانگین هر نفر در دنیا ۷۴۰ گرم پسماند تولید می‌کند که این عدد نیاز به بازیافت و پردازش دارد و سرانه تولید زباله در استان اصفهان روزانه ۵۰۰ گرم است.
ذاکری در خصوص تولید زباله در سطح استان تصریح کرد: روزانه در سطح استان اصفهان ۲۵۰۰ تن زباله تولید که از این مقدار هزار و ۳۰۰ تن در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان و مابقی در شهرستان‌ها تولید می‌شود.
وی میزان تولید روزانه زباله شهرستان لنجان را ۲۵۰ تن یعنی ۱۰ درصد از زباله تولیدی در استان اعلام و اظهار کرد:سرانه جمعیت شهرستان ۷ درصد استان است و بر اساس این آمار شهرستان لنجان ۳ درصد بیشتر از سرانه جمعیتش تولید زباله می‌کند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در شهریورماه سال ۱۳۸۲ در شهرستان لنجان ۷ شهر و ۷ شهرداری و شورا، یک فرماندار یک معاون، یک نماینده مجلس شورای اسلامی، برای نجات لنجان در راستای توسعه پایدار هم هدف شدند ابراز داشت: لنجانی که از لحاظ آب، خاک و هوا به عنوان یک امانت به دست ما رسیده بود را باید سالم آن را به آیندگان تحویل می‌دادیم.
وی در ادامه افزود: اولین کارخانه پسماند در شهرستان لنجان با خرید روستای طبس شروع شد و تا به امروز همه از آن هدف مشترک با نگاه توسعه پایدار و آینده‌نگر حمایت کردند.
به گفته ذاکری شهرستان لنجان به عنوان یک قطب گردشگری و نگین صنعت است که مردمانش باید در محیط سالم زندگی کنند.
وی با بیان اینکه زمانی که هنوز اصفهان تفکیک پسماند در مبدا نداشت لنجان این مهم را شروع کرد گفت: نگاه مدیران، مسئولین و مردمی که در راستای همراهی با مسئولین بودند باعث تفکیک از مبدا شد چرا که تفکیک از مبدا همراهی مردم را می‌طلبد و ما هنوز در شهر اصفهان در خصوص پسماندهای پزشکی بحران داریم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان عدم رعایت تفکیک پسماند پزشکی از پسماند خانگی در مطب‌ها را بزرگترین خطری دانست که استان اصفهان را تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه شیرابه‌ها و نفوذ آن بر آب‌های زیرزمینی نیز استان اصفهان را تهدید می‌کند تاکید کرد: خوشبختانه در شهرستان لنجان همه این موارد رعایت شده است.
ذاکری در ادامه گفت: در حوزه پسماند، تفکیک، پردازش و استفاده صحیح از زباله که در این شهرستان در حال انجام است تعامل انسان با طبیعت یک واکاری هنجاری است که انسان در ایجاد آن تعامل مثبت و مستقیم دارد.
وی با بیان اینکه دفن کردن زباله افتخار نیست بلکه خیانت به آیندگان است تاکید کرد: دفن کردن زباله یعنی از بین بردن خاک و آب و همچنین دفن کردن زباله به دلیل ایجاد شیرابه‌ها یعنی جلوگیری از رشد بوته‌هایی که به سلامت محیط زیست کمک میکنند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان یکی از افتخارات شهرستان را وجود مجموعه بازیافت لنجان دانست و گفت: این مجموعه زباله را تبدیل و پردازش و سپس تبدیل به کمپوست می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ما به مرحله صد در صد بازیافت پسماند نرسیده‌ایم گفت: به عنوان اولین استانی که شرکت بازیافت را راه اندازی کرده است هنوز نتوانستیم افتخاری که در سال ۱۳۳۷ نصیب این استان شده است را جامعه عمل بپوشانیم.
ذاکری با بیان اینکه خوشبختانه نسبت به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر یک قدم جلو هستیم تاکید کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ دولت تمام هم و غم خود را برای نجات استان‌های مازندران و گیلان از دفن زباله گذاشت و در ایام دهه‌ی مبارک فجر با حضور رییس جمهور این نوید را داد که دیگر در استان گیلان و مازندران دفن زباله نداریم.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار یعنی توسعه در همه زمینه‌ها گفت: ما حق نداریم درخت را قطع کنیم تا رفاه جاده‌ای ایجاد کنیم بلکه تعادل و موازنه باید در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد، همانطور که گذشتگان این امانت را به ما دادند ما نیز باید برای آیندگان‌مان برنامه‌ریزی کنیم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان با بیان اینکه میزان آلودگی هوای شهر اصفهان در برخی از روزهای سال از شهر تهران نیز بیشتر است تشریح کرد: همچنین این شهر گاهی اوقات جزو شهرهای اول آلوده دنیا به حساب می‌آید که این موضوع خیلی خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه امروز افتخار داریم که دو خروجی در قالب آلیاژ پلاستیک و سالن پردازش را به همت شرکت بازیافت لنجان افتتاح کنیم اظهار کرد: کمک بخش خصوصی آینده ساز راه اندازی خط تولید گازوئیل است.
ذاکری در ادامه افزود: ما در سیاست‌های دولت به این نتیجه رسیده‌ایم همانطور که در اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه توسعه پنجم آمده است درآمد و توسعه پایدار فقط با حضور بخش خصوصی امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه در کشور پول‌های سرگردان زیادی وجود دارد تاکید کرد: باید در راستای درآمد و توسعه پایدار این پول‌ها را مدیریت کنیم.
مدیرکل دفتر امور شهری و شهرداری استانداری استان اصفهان با بیان اینکه پردازش آلیاژ پلاستیک و تولید گازوئیل در توان من مدیر نیست ولی در توان من مدیر بسترسازی و ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذار است، تصریح کرد: تضمین برگشت سرمایه مهم‌ترین اصل در سرمایه‌گذاری است.
وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۱۰ شرکت بازیافت و پسماند وجود دارد تشریح کرد: استان اصفهان در این زمینه خوب کار می‌کند و نکات مثبتی بازیافت اصفهان دارد که بازیافت لنجان ندارد و نکات مثبتی لنجان دارد که اصفهان و شاهین شهر ندارند ولی به طور کلی این استان جزو استان‌های پیشتاز در این حوزه بوده است.
ذاکری با بیان اینکه هنوز چرخی که در سال ۱۳۳۷ توسط صنعتگران این استان به حرکت درآمده در حال گردش است تصریح کرد: بیشترین میزان بازیافت را در کشور داریم همان‌طور که بیشترین تعداد شهرداری را در کشور داریم.
وی در ادامه گفت: ۱۰ شرکت بازیافت و سازمان بازیافت در استان پیش قدم هستند که اکثر مشارکتی بوده و چند شهرستان با هم این کار را انجام داده‌اند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان اصفهان با اشاره به اینکه نوید جلسه امروز اولویت پسماند، سلامت پایدار، آینده نگری و توسعه پایدار در شهرستان است تاکیدکرد: همچنین توجه به بخش خصوصی نیز جزو اولویت های این شهرستان است.
وی ادامه داد: دیگر اولویت نیز احترام به جایگاه سازمان‌های مردم نهاد که نمایندگان بی واسطه مردم هستند و مهم‌تر از همه اعتمادی است که مردم به این مجموعه دارند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.