تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
کد خبر : 25923

نشست هم‌اندیشی اصحاب دانایی و توانایی با مجلس شورای اسلامی

نشست هم‌اندیشی اصحاب دانایی و توانایی با مجلس شورای اسلامی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در جهت پیشبرد اهداف عالی و ترسیم نقشه راه خود طرحی در قالب یک برنامه ۵ ساله تدوین کرده است. به گزارش دنیای اسرار:پیش از ظهر امروز بیست و دوم خردادماه جلسه هم‌اندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان و مجلس شورای

Print Friendly, PDF & Email


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در جهت پیشبرد اهداف عالی و ترسیم نقشه راه خود طرحی در قالب یک برنامه ۵ ساله تدوین کرده است.

به گزارش دنیای اسرار:پیش از ظهر امروز بیست و دوم خردادماه جلسه هم‌اندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان و مجلس شورای اسلامی با حضور عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و بهزاد رضایی رئیس و معاونین دانشگاه و همچنین روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان اصفهان که به صورت وبیناری در جلسه حضور داشتند، برگزار شد.
در این جلسه که به منظور هم‌اندیشی، تعامل و ایجاد جایگاه ویژه برای دانشگاه علمی کاربردی به عنوان مرجع و ملجاء آموزش‌های مهارتی برگزار گردید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه‌ی کرامت گفت:یکی از مشکلات و آفت‌های مجموعه‌ دانشگاه‌ها این است که امکانات کشور با بهره‌وری و استفاده بهینه روبرو نیست.
وی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی بیش از ۲۰ درصد ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود که یکی از دلایل آن کم شدن متقاضی است.
بهزاد رضایی با بیان اینکه در گذشته داشتن مدرک برای خانواده‌ها نوعی اعتبار محسوب می‌شد، تصریح کرد: متاسفانه امروزه افراد و خانواده‌ها بدلیل عدم وجود فرصت شغلی پس از فارغ‌التحصیلی رغبتی به
تحصیلات عالی ندارند و همین موضوع باعث کاهش میزان متقاضی در حوزه آموزش عالی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در خصوص نقص در هرم آموزش عالی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد از هرم آموزش را دوره کاردانی، ۲۵ درصد تحصیلات تکمیلی و ۶۰ درصد را دوره کارشناسی تشکیل می‌دهد، در صورتیکه باید بیش از ۶۰ درصد آن مقطع کاردانی باشد.
وی افزود: موضوع مهم این است که ما در کشور برنامه می‌نویسیم ولی تعهدی به اجرای آن نداریم.
رضایی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه، دولت خود را موظف کرده بود که ۳۰ درصد از آموزش عالی در کشور را تا پایان برنامه ششم تبدیل به آموزش‌های مهارتی کند.
وی دامه داد: می‌بینیم که برنامه ششم توسعه تمام شده و بیش از ۱۵ درصد در این حوزه موفق نبوده‌ایم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان ناهماهنگی و عدم تناسب در هرم آموزش عالی را از مشکلات زیر ساختی دانست و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در جهت پیشبرد اهداف عالی و ترسیم نقشه راه خود طرحی در قالب یک برنامه ۵ ساله تدوین کرده است.
وی تصریح کرد: در این برنامه راهبردی، جهت ماهر کردن نیروی انسانی، آموزش‌های هدفمند را از مقطع هنرستان شروع می‌کنیم، به این صورت که آموزش‌ها از ابتدا در مقطع هنرستان به صورت پیوسته تا سطح آموزش عالی ادامه پیدا کند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند با حفظ رسالت دیگر دانشگاه‌ها در خلق ثروت و توانمند‌سازی افراد نقش ویژه‌تری را ایفا کند

در ادامه این نشست عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیرو صحبت‌های آقای دکتر رضایی در خصوص مباحث دانشگاه، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
وی افزود: در این جلسه موضوعات مهم در حوزه مهارتی را دنبال می‌کنیم.
مقتدایی اظهار داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، برای تدوین سند ملی مهارت وقت کافی گذاشت و در نهایت طرحی تدوین و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.
وی ادامه داد: این طرح با توجه به اسنادی که موجود است متوقف شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر از نگاه امنیت ملی به مقوله آموزش بنگریم می‌بینیم که حوزه آموزش در تامین اشتغال و معیشت مردم می‌تواند اثر گذار باشد.
وی افزود: با توجه به نقش آموزش علمی و کاربردی در آرامش جامعه و مباحث مرتبط با ایمنی‌ در محیط کار، رسیدگی به این حوزه ضروری است.
عباس مقتدایی با اشاره به نام‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از جمله دانشگاه‌هایی است که به صورت کامل و جامع مباحث را علمی دنبال می‌کند و کاربردی است.
وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند با حفظ رسالت دیگر دانشگاه‌ها در خلق ثروت و توانمند سازی افراد نقش ویژه‌تری را ایفا کند.
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح استان اصفهان به موضوعات و رسالت‌های خود واقف هستند.
وی افزود: ما باید بسترهای مناسب‌تری را در سطح ملی و استانی ایجاد کنیم تا این مجموعه‌ی دارای رشد و فکور بتواند برنامه‌های خود را تقویت با شتاب بیشتر دنبال کند.
عباس مقتدایی با بیان اینکه هیات‌های علمی و کارکنان دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی باید به صورت جدی در کشور مورد حمایت قرار بگیرند گفت: این حمایت‌ها علاوه بر وزارت‌خانه مربوطه در کلیت کشور نیز باید تدبیر شود.
وی در ادامه افزود: بودجه‌های سالیانه و برنامه‌های توسعه‌ ۵ ساله بستر و ساختارهایی هستند که در درون آن باید جایگاه ارتقاء یافته علمی کاربردی‌ها را شاهد باشیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به مجموعه دانشگاهیان به عنوان یک بخش پیشرو در جامعه اشاره کرد و افزود: با مراجعه به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم که دانشگاهیان در کنار حوزویان فعالیت‌های مبارزاتی داشته و در تدوین قانون اساسی دانشگاهیان حضور داشتند.
وی ادامه داد: همچنین در مجلس خبرگانی که برای تدوین قانون اساسی تشکیل شد دانشگاهیان نقش آفرینی کردند و امروز هم پس از گذشت چند دهه خود را در برابر تحولات جامعه مسئول می‌دانیم.
مقتدایی با بیان اینکه دانشگاهیان به عنوان گروه‌های مرجع، مورد توجه مردم هستند تصریح کرد: این توجه نشان دهنده شان و منزلت دانشگاه و دانشگاهیان است که در طول زمان بدست آورده‌اند و مردم نسبت به آن وقوف دارند.
وی افزود: با استناد به مقدمه قانون اساسی ایران، ویژگی بنیادین انقلاب اسلامی نسبت به نهضت‌های دیگری که در صده‌ی اخیر اتفاق افتاده، مکتبی و اسلامی بودن انقلاب اسلامی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به وظیفه خطیر استادان دانشگاه برای کمک به انتخاب فرد آگاه و دلسوز برای مدیریت کشور اشاره کرد و گفت‌:
امروز در آستانه انتخابات برگزاری این جلسه در همین راستا محسوب می‌شود تا کمک کنیم مردم، یک دولت مقتدر و آگاه که برای مردم امنیت قضا ایجاد کند را انتخاب کنند.
وی افزود: دولتی که جهت تقویت روح تتبع و بررسی و همچنین تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان اقدام کند.
عباس مقتدایی به بند هشتم اصل سوم قانون اساسی اشاره کرد و افزود: با استناد به این اصل که می‌گوید؛ مردم حضور همه جانبه در صحنه داشته باشند و ما باید به جامعه این آگاهی را بیش از پیش بدهیم که چه مسئولیتی در قبال تعیین سرنوشت خود بر عهده دارند.
وی ادامه داد: دولت و رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که خود را در تراز قانون اساسی مسئول بداند و
خود را برای عمل به قانون اساسی آماده کرده باشد نه فرار از مسئولیت خود.
در پایان سید آرش امامی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت ایران سپهر و علی فلاح رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آران و بیدگل به صورت وبیناری پیشنهادات خود در خصوص موضوع جلسه را بیان داشتند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.