تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر : 27231

دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمندبر پایه حضور شهروندان هوشمند است

دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمندبر پایه حضور شهروندان هوشمند است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان مطرح کرد:دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمندبر پایه حضور شهروندان هوشمند است بهزاد رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: پذیرش دانشجو تا هفتم شهریور تمدید شده

Print Friendly, PDF & Email

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان مطرح کرد:دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمندبر پایه حضور شهروندان هوشمند است

بهزاد رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: پذیرش دانشجو تا هفتم شهریور تمدید شده که در ۲۲۱کد رشته محل در مقطع کاردانی و ۸۹ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد انجام می شود. امید است بتوان با هدایت و برنامه‌ریزی درست، افرادی ماهر، خلاق و کارآفرین تربیت کرده و به جامعه تحویل دهیم.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال ایجاد یک جامعه هوشمند بر پایه حضور شهروندان هوشمند است. این دانشگاه مجموعه رشته‌های فنی مهارتی را ارائه داده که می‌تواند مرجعی برای مهارت افزایی جوانان باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی هدایت شوند زیرا هرم آموزش عالی کشور معیوب است به طوری که بسیاری از تحصیل کرده‌ها مهارت لازم برای کسب شغل را ندارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان بیان کرد:در سال تحصیلی پیش رو ظرفیت پذیرش ۱۵ هزار و ۶۶۱ نفر در ۲۱ مرکز آموزشی استان اصفهان فراهم شده است. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: از تعداد کل کد رشته محل های قابل پذیرش در سال جاری، ۶۸ کد رشته محل متعلق به گروه صنعت، یک کد رشته محل در گروه کشاورزی، ۸۹ کدرشته محل در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و ۶۳ کد رشته محل متعلق به گروه فرهنگ و هنر است. همچنین ۳۷ کد رشته جدید در سال تحصیلی پیش رو پذیرش می شود.

رضایی اضافه کرد: ۶۰ درصد از تحصیلکرده‌های کشور در مقطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع کاردانی و مابقی در تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده‌اند این در حالی است که فراوانی تحصیلکرده‌ها در این هرم در حوزه فنی، مهارتی و آنچه نیاز روزمره صنعت و حوزه‌های خدماتی و کشاورزی است.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان، دانشگاه جامع علمی کاربردی مجموعه ای از مهارت ها و مرجع اصلی رشته های مهارتی در کشور است که در مراکز مختلف ارائه می شود.

وی، یکی از معضلات امروز جامعه را بحث اشتغال دانست که به یکی از دغدغه های جوانان تبدیل شده است و گفت: به دلیل نبود روشنگری در این زمینه، خانواده ها و جوانان در انتخابات رشته دچار تردید می شوند. آینده روشن جوانان به معنای آینده روشن جامعه است؛ رشد و افراد جامعه با یکدیگر رابطه مستقیم دارد.این دو لازم و ملزوم هم هستند و باید هم راستا باهم انجام شود.

رضایی گفت: مقرر بود که ۳۰ درصد آموزش ها به سمت مهارتی هدایت شود که خوشبختانه در استان اصفهان وضعیت مساعد است و حدود ۵۰ درصد به این سمت حرکت کرده ایم اما در آموزش عالی ۱۳ درصد به این سمت رفته که نشان می دهد در این حوزه خوب عمل نشده است.

وی اضافه کرد: در این حوزه باید دولت و بخش خصوصی با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند و سیاست گذاری باید در این حوزه انجام شود تا محیط های فعال از بین نرود.

رضایی با تاکید براینکه در قبال جامعه مسئول هستیم خطاب به روسای مراکز گفت: وظیفه داریم جوانان را با هدایت تحصیلی به سمت استعدادهای آنها هدایت کنیم و نگذاریم به دنبال مدرک گرایی بروند.

دانشگاه علمی کاربردی وظیفه دارد افراد ماهر و کارآفرین تربیت کند، شاید با هدایت دیگران بتوان تصمیم سازی کرد، اما لازم است استعداد واقعی دانش آموزان شناسایی شود تا در همان مسیر تحصیل و فعالیت کنند.

رضایی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی کرد در این دو سال اخیر برنامه راهبردی برای خود تعریف کرده و سیاستگذاری جدیدی بکند به طوری که به سمت همکاری و همراهی مراکز حرکت کند البته مراکز آموزش علمی و کاربردی در اصفهان رقیب یکدیگر بوده و سعی می‌کنند هر یک بهتر از دیگری تلاش کرده و مکمل یکدیگر باشند. اکنون ۲۱ مرکز فعال در استان اصفهان ایجاد شده که هر یک در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، مدیریت، هنر، نظامی، ورزش و سایر حوزه‌ها فعال است.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه امروز آشنا نبودن خانواده‌ها و جوانان به حوزه‌ها و نیازهای شغلی است؛ اکنون در حوزه فناوری اطلاعات، کسب و کارها و نمایشگاه‌های مجازی، بازار به نیروی کار نیازمند است. این دانشگاه می‌تواند متناسب با نیاز موجود پودمان تعریف کند.

رضایی  افزود: اصفهان شهر فرهنگ و هنر بوده که همین هنر پایه‌ای برای صنعت شده است. مسگرهای بازار بزرگ اصفهان همزمان هنر و صنعت را عرضه می‌کنند که در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: صنعت و هنر از یکدیگر جدا نیست، بزرگترین شیوه چاپ کشور (ترام) در شهرک رازی انجام می‌شود که فرایند انجام آن هنری است، اگر هنر به درستی تعریف شود نتیجه‌های خوبی خواهد داد.

رضایی اضافه کرد: بسیاری از مهاجران افغانستانی اکنون به کشور ما آمده‌اند و ما وظیفه داریم از این افراد حمایت کرده و آنها را تکریم کنیم، البته گفتنی است بیشتر کارهای فنی کشور اکنون توسط همین مهاجران افغانستانی انجام می‌شود، جوانان ایرانی پذیرای انجام شغل‌های استاد کاری نیستند و لازم است برای معرفی این شغل‌ها و هدایت جوانان به این بازار کار اقدامات لازم بشود.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش مجموعه ای مجهز در استان اصفهان فعال است و مجموعه سپاهان نیز به دنبال ایجاد مرکز علمی کاربردی است که ورزش حرفه ای را پوشش می دهد. همچنین در حوزه چوب و صنایع پیشرفته چاپ مراکزی در حال ایجاد است که به دلیل کرونا با تاخیر مواجه شده است و احتمالا در ترم بهمن ماه این دوره ها برگزار می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته و چهارماهه اول سال ۱۴۰۰ با وجود محدودیت های کرونایی در حدود ۱۷۵۰ فعالیت فرهنگی انجام پذیرفت، چراکه معتقدیم فعالیت های فرهنگی تعطیل نشدنی است.

احسان مشکلانی، معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان بر اساس سند آمایش سرزمین استان اقدام به شناسایی مزیت های نسبی کرده است، اظهار کرد:  رشته‌های جدید بر این اساس ایجاد شده است. رشته‌های جدیدی که در هر یک از مراکز با توجه به نیاز بازار کار آینده بوده است.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: رشته کد نویسی که در این دانشگاه ارائه شده یکی از رشته‌هایی است که هر تعداد فارغ‌التحصیل داشته باشد در صنف مربوطه جذب بازار کار خواهد شد. رشته روابط عمومی نیز از ابتدای مهرماه در مرکز سی تی سنتر ارائه خواهد شد و در آینده رشته خبرنگاری نیز به این مرکز اضافه می‌شود.

معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه باید سطح اشتغال پذیری دانشجویان را بالا ببریم تاکید کرد: ۵۰ درصد بیکاری ها به دلیل این است که کارجو و کارفرما یکدیگر را پیدا نمی کنند و در دانشگاه علمی کاربردی قصد داریم این خلا را پر کنیم.

مشکلانی افزود: در استان اصفهان بیش از ۱۲ هزار دانشجو فعال در مراکز مختلف مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۵۰ درصد تدریس در مراکز به صورت عملی است. وی افزود: در مرکز نیروی زمینی رشته تعمیر و نگهداری ماشین آلات نظامی به عنوان یک رشته محل ارائه شده که می‌تواند در ارتش مؤثر باشد. رشته‌های نوینی همچون مهارت‌های زندگی بر اساس مبانی قرآن در مرکز مهد قرآن کریم تعریف شده است. در مرکز هلال احمر نیز سال‌ها است سگ‌های تجسس با هزینه‌های بالا تربیت می‌شدند که اکنون این کار توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می‌شود.

در ادامه این نشست احمد مولوی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی نظامی شهید صیاد (نزاجا)، گفت: این مرکز سرانه آموزشی بزرگی داشته و در ۹ رشته فعال است. رشته‌های تربیت بدنی، مربیگری مقاومت جسمانی، کاردانی امور اداری، حسابداری، مدیریت زنجیره تأمین و تولید و رشته مروج سیاسی همچنین چهار رشته مهندسی فناوری عمران نقشه برداری، حسابداری و پدافند غیر عامل، تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی، در مقطع کارشناسی در این دانشگاه ارائه شده است.

وی افزود: تولید و انتقال دانش مهارتی، تولید ثروت از طریق رشته‌های کارآفرین و کاهش آمار بیکاری از جمله تأثیرات حضور و تحصیل دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی است.

سید آرش امامی، رئیس مرکز علمی کاربردی ایران سپهر نیز در این نشست اظهار کرد: نقاشی، مد و لباس، فرش، تجاری سازی و کسب و کار از جمله رشته‌هایی است که در این مرکز ارائه شده است. به دلیل حضور اساتید کاربردی منجر به حوزه صنایع در این دانشگاه شده است.

وی افزود: در پی تأسیس کلینیک برند هستیم و رشته تجاری سازی حوزه مد و لباس قرار است در این دانشگاه ارائه شود. در آموزه‌های مذهبی نیز راجع به برندینگ صحبت شده است؛ تمام کسب و کارها در دنیای امروز بر این اساس توسعه داده می‌شود. اساتید این دانشگاه در صنعت و اصناف فعال هستند این دانشگاه به سمت نسل چهار دانشگاه‌ها حرکت می‌کند تا در کنار جامعه قرار گرفته و بتواند به رشد کسب و کارها کمک کند.

عبدالرضا طیاری، رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: ۱۳ کد رشته در این مرکز فعال بوده و در آینده نیز بر اساس سند آمایش قرار است گردشگری و کشاورزی به این رشته‌ها اضافه شود. این مرکز اکنون در شهر بهاران مستقر بوده و تجهیزات آموزشی کافی در آن وجود دارد.

وی افزود: این مجموعه در بین ۱۸ مرکز و شهرک صنعتی قرار گرفته است. با وجود ۵۰ هنرستان تخصصی لازم است از دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز بیش از این استقبال شود؛ این مرکز در هفت رشته کاردانی و شش رشته کارشناسی فعال است.

رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان گفت: رشته دوخت و تکنولوژی خیاطی برای خانم‌ها در این مرکز ارائه شده که افراد می‌توانند پس از تحصیل خودشان صاحب کارگاه شده یا در صنایع فعال شوند.

طیاری افزود: رشته‌های مکانیک خودرو، برق صنعتی، ایمنی و بهداشت در واحدهای صنفی، مهندسی مکانیک ماشین افزار، متالوژی، الکترونیک صنعتی، حسابداری و امور مالی از جمله رشته‌هایی است که در این دانشگاه برای دانشجویان ارائه شده است.

ارسلان محقق، رئیس مرکز علمی کاربردی هلال احمر نیز اظهار کرد: این مرکز بیش از ۱۰ سال است که فعال شده و در رشته‌های کاردانی امداد و سوانح، مترجمی انگلیسی، مددکاری اجتماعی، اورژانس اجتماعی و کارشناسی مدیریت امداد و نجات شهری، مددکاری اجتماعی در بحران و مددکاری اجتماعی در خانواده فعال است.

وی افزود: این مرکز امکاناتی از جمله مرکز بین‌المللی و پایگاه‌های امداد و نجات را در اختیار دارد. بیش از ۴۰۰ نفر در پنل‌های آموزشی برگزار شده در این مرکز حضور داشته‌اند؛ رشته‌های این دانشگاه با رسالت جمعیت هلال احمر همخوانی داشته و رشته بهداشت، ایمنی و اورژانس نیز در سال‌های آتی در این دانشگاه ارائه خواهد شد.

عباس تاتایی رئیس مرکز جامعه اسلامی کارگران نیز در این نشست اظهار کرد: در این دانشگاه با قشر بزرگی از دانشجویان مواجه هستیم که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده‌اند، اما متوجه شده اند مسیرشان اشتباه بوده و برای تحصیل به این دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: رشته‌های طراحی لباس، دوخت تکنولوژی لباس، مراقبت زیبایی و پوست در حوزه گریم سینمایی و زیبایی، آرایش و پیرایش، حسابداری مالی و صنعتی، حسابرسی، فناوری اطلاعات از جمله رشته‌هایی است که در این دانشگاه ارائه شده است.

خبرنگار:علیرضا هژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.