تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر : 28051

کلیسایی که با استخوان وجمجمه۴۰هزارانسان ساخته شده

کلیسای سدلک، کلیسایی ترسناک و عجیب در جمهوری چک است که در تزئینات داخلی این محل از استخوان‌های بیش از ۴۰۰۰۰ انسان که پیش‌تر در محوطه کلیسا به خاک سپرده شده بودند، استفاده شده است.

به گزارش دنیای اسرار:جمهوری چک یکی از کشورهای اروپایی است که تا چند سال پیش یک مقصد گردشگری قابل توجه و معروف به شمار نمی آمد اما در حدود یک دهه اخیر با کشف زیبایی های منحصربفردش به یکی از مقاصد گردشگری در حال شکوفایی تبدیل شده و هر ساله بر تعداد گردشگران خارجی که به این کشور می روند افزوده می شود.

در قلب مناطق حاشیه ای جمهوری چک، شهر «کوتنا هورا» (Kutná Hora) خانه برخی از بهترین سازه های معماری این کشور است. این شهر متعلق به دوران قرون وسطی که در حدود ۷۰ کیلومتری شرق پراگ واقع شده از قرن سیزدهم تا شانزدهم میلادی در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رقابت تنگاتنگی با پایتخت کنونی کشور داشته که بیشتر از رشد صنعت معدنکاوی و تعداد فراوان معادن نقره در این شهر نشأت گرفته بود.
با این وجود، امروزه شهر کوتنا مورا نمادی ملایم تر اما هنوز تاثیرگذار از فرهنگ و سنت جمهوری چک بوده و در زمره میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

جاهای دیدنی جمهوری چک کم نیست در میان سازه های به سبک معماری باروک و کلیساهای مربوط به قرون وسطی، یک جاذبه گردشگری متفاوت قرار دارد که بدون شک برای گردشگران حساس و نازک نارنجی مناسب نخواهد بود. بعد از کمی پیاده روی در خیابان های باریک محل حاشیه ای کوچک «سدلک» (Sedlec ) به یک کلیسای بی رنگ اما عجیب و غریب خواهید رسید. در حالی که کلیسای «تمام قدیسین» (Church of All Saints) ظاهری ساده دارد اما در زیر آن داستانی پررمز و راز و ترسناک از مرگ انسان ها نهفته است.

جاذبه ترسناک در چک

۴۰۰۰۰ جمجمه برای ساخت کلیسای استخوانی در چک

بعد از یک راه پله باریک، در سالن زیرین کلیسای کاتولیک رومی، با محلی به نام Sedlec Ossuary روبرو خواهید شد که با اسکلت بیش از ۴۰٫۰۰۰ انسان تزیین شده است. داستان ترسناک این کلیسا که به نام کلیسای استخوان ها شناخته می شود در سال ۱۲۷۸ آغاز می شود وقتی که شاه بوهمیا، راهب بزرگ صومعه سدلک سیترسیان را به اورشلیم فرستاد.

گفته می شود که او با یک شیشه پر از خاک منطقه جلجتا (منطقه ای که عیسی مسیح در آن به صلیب کشیده شد) بازگشته و آن خاک را در قبرستان محلی پخش کرد.
وقتی که اخبار مربوط به «خاک مقدس» پراکنده شد، مردم از سراسر منطقه شروع به درخواست دفن شدن در این قبرستان محلی را کردند. استخوان هایی که اکنون در این بخش از زیر کلیسا قرار دارند از این قبرستان قدیمی در قرن پانزدهم میلادی بیرون آمده تا فضایی برای توسعه شهر و خاکسپاری های جدید ایجاد شود.


ظاهراً این استخوان ها تا سال ۱۸۷۰ در زیرزمین کلیسا روی هم تلنبار شده بودند، تا اینکه که یک نجار به نام فرانتیسک رینت مامور بیرون کشیدن و سازماندهی آن ها شد و نتیجه نمایی بسیار ترسناک بود. این دالان زیرزمینی حاوی چلچراغی است که کاملاً از استخوان ساخته شده و همچنین اشکالی شبیه تاج گل که کاملاً با جمجمه انسان ساخته شده اند. در سمت چپ این چلچراغ استخوانی، نماد ارتش شوارنبرگ ها، خانواده پرقدرت چک که روزگاری بر این شهر حکومت می کردند، با استفاده از استخوان ساخته شده است.
همچنین مجموعه ای از استخوان های انسان روی همدیگر در سمت راست قرار گرفته اند. در کنار هر یک از این اشکال استخوانی، تصاویری مذهبی همراه است که به بازدیدکنندگان متذکر می شود که این کلیسا همچنان مکانی مقدس برای دعا و نیایش است هر چند محتویات ترسناکی دارد.

بازسازی های وسیع

رادکا کرجیچ، مدیر بازسازی این کلیسا می گوید: «هنوز هم گردهمایی های بسیاری همانند قسمت پایین کلیسا در قسمت بالایی نیز برگزار می شود. همچنین کنسرت هایی نیز در داخل کلیسا برگزار شده است». این بخش از شهر تنها در سال ۲۰۱۸ پذیرای بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ گردشگر بوده است و انتظار می رود تعداد این افراد در سال کنونی به ۵۰۰٫۰۰۰ نفر برسد. با این وجود، محبوبیت این کلیسای ترسناک برای مردم منطقه دردسرساز شده است. کرجیچ در ادامه صحبت های خود چنین می گوید: «اوسواری یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری جمهوری چک و پربازدیدترین در منطقه بوهمیای مرکزی است. باید درک کنیم که این کلیسا هنوز هم یک کلیسای کاتولیک رومی در مرکز قبرستانی فعال است. تمام بازدیدکنندگان به این موضوع احترام نمی گذارند».
جیری سوبر، از ساکنان محلی که در شهر سدلک بزرگ شده است، در میان کسانی است که از بی توجهی و بی احترامی برخی از گردشگران به این کلیسا و قبرستان اطراف آن ناخشنود است.

۴۰۰۰۰ جمجمه برای ساخت کلیسای استخوانی در چک

او در این باره می گوید: «ما یک قبرستان خانوادگی درست جلو در ورودی کلیسای همه قدیسان در سدلک داریم. این جایی است که می توانیم برویم و با اعضای خانواده خود که دیگر در کنار ما نیستند ارتباط برقرار کنیم. مکانی برای آرامش کسانی که مرده اند، نه تنها در گذشته بسیار دور بلکه کسانی که به تازگی درگذشته اند. خوشحالم که گردشگران به تماشای آن علاقه دارند اما انتظار دارم که این موضوع را نیز درک کنند».


اهمیت این سایت باستانی برای مردم محلی و صنعت توریسم منطقه چیزی است که در بازسازی های گسترده که اکنون در حال انجام است انعکاس پیدا می کند. انتظار می رود که پروژه بازسازی بیش از دو سال به طول بینجامد و به همین زودی کارهای زیادی در حال انجام است که از آن میان می توان به تغییر جا و مرتب کردن استخوان ها در داخل و خارج از کلیسا اشاره کرد. با این وجود، این کلیسا حتی در دوران بازسازی نیز به روی عموم باز مانده است. بهترین راه برای دسترسی به این شاهکار ترسناک سفر ۵۵ دقیقه ای با قطار از پراگ به کوتان هورا است. در این مسیر قطار به طور معمول رفت و آمد دارد و بلیط بازگشت نیز ۸ دلار تعیین شده است.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.