تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر : 28180

افرداد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان می شوند

افرداد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان  می شوند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران : افرداد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان  می شوند به گزارش دنیای اسرار، محمد مهدی ناصحی درنشست خبری با اصخاب رسانه  با اشاره به اجرایطرح نسخه‌های الکترونیک اظهار داشت: نسخه الکترونیک شامل همه خدمات پزشکی و داروییاست، یکی از ویژگی‌های نسخه الکترونیک شفافیت است و شاید بخشی از مقاومت‌ها

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران : افرداد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان  می شوند

به گزارش دنیای اسرار، محمد مهدی ناصحی درنشست خبری با اصخاب رسانه  با اشاره به اجرایطرح نسخه‌های الکترونیک اظهار داشت: نسخه الکترونیک شامل همه خدمات پزشکی و داروییاست، یکی از ویژگی‌های نسخه الکترونیک شفافیت است و شاید بخشی از مقاومت‌ها برایاجرای آن به همین دلیل است. اول دی‌ماه پایان مهلت قانونی برای پذیرش اسناد دستیاست و مؤسسات و بیمه‌ها اجازه پرداخت برای نسخه و اسناد غیرالکترونیک را ندارند.

وی با اشاره به فواید نسخه الکترونیک افزود: غیر از شفافیت موضوع،اطلاعات کامل که در جهت منابع و مصارف ما  و هزینه‌های شفاف در اختیار قرارما قرار  می‌دهد، سیاست‌گذاری و مدیریت منابع به سهولت انجام می‌‌گیرد ودسترسی به اطلاعات کشور آسان‌تر است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تشریح کرد: هر کشوری برای سامان دادن نظام سلامت رده‌های مختلفی دارد و هوشمند و الکترونیکی کردن سلامت در کشورهایی که منابع بیشتری نسبت به ما دارند، صورت گرفته است. ما نیز که منابع کمتری در اختیار داریم، با الکترونیکی شدن نسخ توزیع عادلانه منابع و جهت‌دهی مصارف را رقم بزنیم و از این راه به مردم سودرسانی بیشتری خواهیم داشت.

ناصحی ادامه داد: ما در دنیا از لحاظ دریافت دارو و خدمات و تجهیزات جزو پرمصرف‌ترین کشورها هستیم و این به دلیل رصد نشدن توسط سامانه هوشمند است. وقتی در این زمینه همه مصارف را شفاف و نظام‌مند کنیم، بعد از مدت کوتاهی در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی نظام سلامت اطلاعات کافی را خواهیم داشت و این منابعی که به سختی در کشور تامین می‌شود تا به حوزه سلامت سرازیر شود، در حوزه‌هایی که شرایط کشور و بیماران به آن سمت نیست، به سمتی برود که بهترین فایده را داته باشد.

وی گفت: نخستین گامی که در نظام الکترونیک سلامت در کشور در حال پیاده شدن است، نسخه الکترونیک است. بدون شک پرونده الکترونیک گام بسیار مهمی است که باید مانند پازل‌ به پرونده الکترونیک و نظام ارجاع و پزشکی خانواده متصل شود تا نظام الکترونیک سلامت در کشور تکمیل شود. نسخه‌نویسی الکتریکی در ۲۲ استان در کشور بالای ۸۰ درصد اجرا کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در مورد بیمه بیماران خاص گفت: متولی بیماران خاص بیمه سلامت است و هزینه خدماتی که در تامین اجتماعی به بیماران خاص ارائه می‌شود، توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود. سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که برای بیماران کلیوی، دیالیز و ام اس و هموفیلی هزینه کردیم و سال قبل اتیسم را هم در این گروه بردیم تا هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج را درحدی که منابع وجود دارد به‌صورت مابه التفاوت پرداخت می‌کنیم و امسال هم پیشنهاد تخصیص منابع را به سازمان مدیریت برای تقویت بسته‌های خدمت‌رسانی به این دسته از بیماران داده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت کشور با اشاره به طرح بیمه رایگان برای همه افراد ایرانی که فاقد بیمه هستند، تصریح کرد: این حق هر ایرانی است که بتواند از یک بیمه درمانی برخوردار باشد و بیمه سلامت به عنوان جامع‌ترین و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین بیمه حوزه سلامت که ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش داریم، آمادگی کامل را برای هر فردی که فاقد بیمه است، تحت پوشش بیمه سلامت در صندوق بیمه همگانی قرار بگیرد.

وی عنوان کرد:شناسایی افراد فاقد بیمه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و بسیج و کمیته زیر نظر وزارت کشور انجام خواهد شد. در این طرح حدود ۲ هزار منطقه آسیب‌پذیر در کشور مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که در استان اصفهان نیز ۸۲ محله آسیب‌پذیر در این طرح قرار دارد و امیدواریم هرچه زودتر افراد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان شوند.

ناصحی بیان کرد: بیمه سلامت ۵ صندوق دارد که صندوق کارمندی و سایراقشار که دسترسی‌شان به بخش‌های خصوصی و دولتی فراهم است ولی سایر صندوق‌ها کهعمده آن صندوق روستائیان است و بیمه همگانی، حدود دو سوم جمعیت را تحت پوشش دارد وطبق قانون باید فقط در مراکز دولتی خدمت بگیرند و ارائه خدمت در مراکز دولتیدر بحث بستری ۹۰ درصد و ۷۰ درصد هزینه‌های سرپایی پرداخت می‌شود.

وی با اعلام اینکه سالانه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مازاد بر پولی که به بیماران سرطانی پرداخت می‌کنیم نیاز داریم تا فرانشیز حذف و خدمت کامل به این دسته از بیماران ارائه شود، گفت: امیدواریم مبالغی جذب و مابه التفاوت‌ها را پرداخت کنیم یا پوشش را بیشتر کنیم؛ به‌ویژه در بخش خصوصی، چون در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های بیماران سرپایی را پرداخت می‌کنیم و مردم مشکلی ندارند، اما در بخش خصوصی دچار مشکل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور ادامه داد: امسال به سازمان مدیریت پیشنهاد افزایش پوشش چه در بخش دولتی و چه‌ خصوصی دادیم تا بتوانند منابع ما را افزایش دهند و بتوانیم در بعضی بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن و سرطان‌ها پوشش و بسته را قوی‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث توانبخشی بیمه سلامت سرآمد است، گفت: این بیمه در خدمت معلولان و کسانی است که نیازمند توانبخشی، فیزیوتراپی و سایر کارهایی که باعث توانمندسازی سایر افرادی که دچار مشکل می‌شوند، است. در این زمینه بیمه سلامت تا ۷ آذر ماه ۱۴۰۰ ، حدود ۱۵۸ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف توان‌بخشی، فیزیوتراپی و دارویی کمک کرده است.

ناصحی در مورد پوشش دارویی بیماران اس ام ای نیز گفت: این بیماری یک بیماری عصبی عضلانی است که به‌صورت ژنتیکی ایجاد می‌شود و مبتلایان از ابتدای بیماری نیاز به مراقبت جدی دارند و مشکلات اساسی پیدا می‌کنند که معمولاً به همین علت نیز فوت می‌کنند. اکنون خدمات توانبخشی و داروهای رایج این بیماران را پوشش می‌دهیم اما داروهایی که هنوز مورد تأیید قرار نگرفته و در مرحله تحقیقاتی قرار دارند، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه بیمه مادران باردار و فرزندانشان باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی و معاونت پزشکی انجام دادیم و هر مادر بارداری که بیمه‌شده نیست به همراه فرزند تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با اشاره به خدمات نازایی و باتوجه به مصوبه مجلس و در اختیار قراردادن منابع به بیمه سلامت تصریح کرد: زوج‌های نابارور می‌توانند از خدمات موجود در کشور مانند خدمات تشخیصی، درمانی پیشرفته چه در مراکز دولتی و چه خصوصی استفاده کنند و تا سه نوبت تا سقف ۵۰ میلیون تومان، آن جایی که طرف قراداد است، پرداخت مستقیم و در مراکزی که قرار داد ندارند، به صورت مابه‌التفاوت بیمه پرداخت می‌شود. حتی زوج‌های ناباروری که از ابتدای امسال هم در مراکز خدمت دریافت کردند، با ارائه فاکتورها مراجعه کنند و مبالغشان را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم همه در اجرای نسخه الکترونیک مشارکت داشته باشند تا این طرح بزرگ ملی با همکاری جامعه پزشکی و مردم به بهترین نحو در کشور اجرا شود.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.