تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر : 30665

دسترسی به آب و توسعۀ پایدار در گِرو بازچرخانی آب/ زاینده‌رود احیاء می‌شود اگر….

دسترسی به آب و توسعۀ پایدار در گِرو بازچرخانی آب/ زاینده‌رود احیاء می‌شود اگر….

به گزارش دنیای اسرار به قلم شهزاد بهادری – سالهاست که با کمبود بارش‌ها زنگ خطر مدیریت بحران آب شُرب در کشور به صدا درآمده و بسیاری از متخصصین و مدیران با تجربه درصدد هستند تا بتوانند با قرار دادن اولویت تأمین آب شُرب برای دیگر مصارف آب بَر، چاره‌ای بیندیشند. رشد جمعیت و از

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار به قلم شهزاد بهادری – سالهاست که با کمبود بارش‌ها زنگ خطر مدیریت بحران آب شُرب در کشور به صدا درآمده و بسیاری از متخصصین و مدیران با تجربه درصدد هستند تا بتوانند با قرار دادن اولویت تأمین آب شُرب برای دیگر مصارف آب بَر، چاره‌ای بیندیشند.

رشد جمعیت و از طرفی صنعت، تولید پَساب قابل ملاحظه‌ای را به دنبال دارد که مدیریت صحیح و استفادۀ مجدد از پَساب‌های صنعتی برای تأمین، بخشی از نیازهای روزمرۀ صنعت و کشاورزی می‌تواند نقش به‌سزایی در صرفه‌جویی آب شُرب و صرفۀ اقتصادی‌ قابل توجه‌ای را برای صنایع به همراه داشته باشد.

لذا می‌طلبد که کلیۀ صنایع بزرگ به خصوص شرکت‌های فولادی برای مشارکت در طرح‌های فاضلاب و تأمین آب مورد نیازخود جهت سرمایه‌گذاری پیش قدم شده و در ذخیرۀ منابع آبی سهم مهمی را برای جلوگیری از بحران آب شُرب در آینده برعهده بگیرند.

به همین دلیل یکی از راه‌های دسترسی به آب و توسعۀ پایدار استفاده از پَساب در مصارف صنعتی و کشاورزی غیر مثمر است. که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با وجود تمام مشکلات در این زمینه خوش درخشیده است و در حال حاضر ۳۰ تصفیه‌خانۀ فاضلاب در استان اصفهان در مدار بهره‌برداری قرار دارد و هم اکنون ۴ هزار لیتر در ثانیه از پَساب تولید شده در استان، در اختیار صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد.

خوشبختانه به همت شرکت آب ‌و‌ فاضلاب استان اصفهان طی قرار‌دادهای منعقد شده با واحد‌های صنعتی، ۲ هزار لیتر در ثانیه پَساب در اختیار صنعتگران و ۲ هزار لیتر در ثانیه برای آبیاری فضای سبز و استفاده در کشاورزی غیر مثمر تخصیص داده شده است.

قطعاً استفادۀ بهینه از منابع آب موجود و توجه بیشتر به منابع جایگزین آب، یک امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، بازیابی و استفادۀ مجدد از آب خاکستری یکی از راهکارهای مناسب و پایدار در جهت کاهش میزان مصرف آب شُرب در منازل، صنایع، ساختمان‌های تجاری و اداری و نیز آبیاری فضای سبز و تغذیۀ آبخوان‌ها است.

بدون شک یکی از مزیت‌های استفاده از پَساب و باز‌چرخانی آب احیای رودخانه زاینده‌رود را در پی خواهد داشت که می‌تواند باعث تزریق حیاتی دوباره به درختان نیمه‌جان کشاورزان و ایجاد یک نشاط اجتماعی در شهر گنبدهای فیروزه‌ای به همراه داشته باشد. با استفاده از پَساب در صنعت می‌توان به احیای زاینده‌رود امیدوارتر بود چرا که هر چقدر بهره‌برداری از رودخانۀ زاینده‌رود برای مصارف صنعتی کمتر شود احتمال احیای بستر رودخانه بیشتر می‌شود.

بدون شک ،محدودیت شدید منابع آبی یکی از تبعات ناشی از پدیدۀ خشکسالی است که بهره‌برداران از منابع آبی را با چالش‌های متعددی مواجه نموده و بر این اساس باز چرخانی آب و استفاده از پَساب یکی از راه کارهای برون رفت از این چالش و دسترسی به آب پایدار است

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.