تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کد خبر : 21229

هشتاد درصد دانشگاههای آلمان و درصد بالایی در کشورهای پیشرفته، علمی کاربردی یا applied scienceهستند

هشتاد درصد دانشگاههای آلمان و درصد بالایی در کشورهای پیشرفته، علمی کاربردی یا applied scienceهستند

بهزاد رضائی رییس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان : هشتاد درصد دانشگاههای آلمان و درصد بالایی در کشورهای پیشرفته، علمی کاربردی یا applied scienceهستند به گزارش دنیای اسرار: دکتر بهزاد رضائی رییس در مصاحبه ای که به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه گفت: رسالت مهم متولیان آموزش های مهارتی چه مدارس و چه

Print Friendly, PDF & Email

بهزاد رضائی رییس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان :
هشتاد درصد دانشگاههای آلمان و درصد بالایی در کشورهای پیشرفته، علمی کاربردی یا applied scienceهستند

به گزارش دنیای اسرار: دکتر بهزاد رضائی رییس در مصاحبه ای که به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه گفت:
رسالت مهم متولیان آموزش های مهارتی چه مدارس و چه دانشگاه ها در کشور این است که تا جایی که توان داریم گام‌های محکمی در راستای آگاهی رسانی به هموطنان، خانواده‌ها، حوزه‌های آموزش و پرورش و دانش آموزانی که در حال حاضر آزمون کنکور داده‌اند و آماده انتخاب رشته هستند برداریم تا آنان بتوانند آینده خودشان را بخوبی رقم بزنند.
وی با اشاره به تجربیات کشور های دیگر در حوزه آموزش های مهارتی گفت: آلمان در حوزه صنعت یک الگوی موفق بوده است، در این کشور ۸۰ درصد دانش آموزان در دانشگاههای مهارتی و کاربردی تحصیل می‌کنند و تنها ۲۰ درصد در دانشگاه‌های مادر و کلاسیک مشغول تحصیل هستند، زیرا تامین نیروی کار ماهر در صنعت حرف اول را می‌زند.
وی با اشاره به وجود مشکلات بسیار مهم کشور در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان متعدد در رشته‌های مختلفی داریم، اما نتوانسته‌اند در رشته تحصیلی خود مشغول کار شوند که این موجب دلسردی و بی انگیزگی فارغ التحصیلان دانشگاهی شده و این دلسردی به خانواده و جامعه نیز منتقل شده است.
وی تأکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند تا به سمت ایجاد رشته‌های همجوار محیط کار و در جوار صنعت برود و فارغ التحصیلان بتوانند متناسب با رشته تحصیلی خود بعنوان یک کار آفرین اشتغال ایجاد کنند. این سیاست در حوزه‌های صنعت، خدمات، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر و صنایع دستی دنبال می‌شود.
رضایی ادامه داداین دانشگاه تلاش کرده تا رشته‌هایی همجوار با صنعت ایجاد کند و با آموزش مهارت‌های مورد نیاز توسط اساتید مورد تأیید و پذیرش شده در دانشگاه زمینه را برای اشتغال فارغ التحصیلان فراهم کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان عنوان کرد: با اینکه آموزش عالی در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر فارغ التحصیلان زیادی دارد، اما نیروهای متخصص ماهر در این حوزه‌ها کم داریم، این فارغ التحصیلان صرفاً به صورت تئوری درس خوانده‌اند، در حالی‌که ما نیاز به نیروی کار ماهر داریم.
رضایی با بیان اینکه طبق گزارش وزارت علوم بیشترین درصد بیکاری در حوزه دکتری است، ادامه داد: در این راستا آموزش عالی در حوزه مدیریت کلان از جمله در حوزه اجرایی، صنعت و کشاورزی نیاز به تغییر دارد. همچنین فرهنگ سازی در جامعه از جمله فرهنگ سازی در خانواده و آموزش و پرورش نیز اهمیت بسیاری دارد.
وی تصریح کرد: زمانی که نوجوان ما انتخاب رشته می‌کند بیشتر بر اساس نوع رشته این کار را انجام می‌دهد و رشته بر مبنای استعدادها، اولویت‌ها و نیاز جامعه انتخاب نمی‌شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: ۵۸ هزار نفر در سال ۹۸ از پایه دوازدهم در استان اصفهان فارغ التحصیل شدند که تقریباً۲۲ هزار نفر در شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای در رشته‌های مهارتی هستند و مابقی در حوزه رشته‌های نظری تحصیل کردند. سهم رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش ۴۰ درصد است؛ در حالی‌ که در حوزه دانشگاهی این درصد به ۱۷ می‌رسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: توسعه اقتصاد با جهش تولید ممکن می‌شود و ما برای تحقق این امر نیاز به فرد ماهر، کارآمد و کارآفرین داریم تا بتواند شغل ایجاد کرده و زمینه را برای تولید فراهم کند.
وی با بیان اینکه امسال بیست و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه می باشد گفت: در استان اصفهان در حال حاضر ۳۰مرکز آموزش علمی کاربردی در حال فعالیت هستند و امید می رود با اجرایی شدن سیاست های دولت در قبال گسترش آموزش های مهارتی و همچنین اصلاح فرهنگ و فرهنگ سازی مناسبت که لازمه آن برنامه ریزی و اجرای گسترده آن و استفاده از ابزارهای مهم این حوزه از جمله رسانه ها اعم از مطبوعات، صدا و سیما، سینما و فضای مجازی بتوانیم به عنوان دانشگاه نسل سوم نقش مهم خود را به خوبی ایفا کنیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.