تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
کد خبر : 26384

هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند

هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت:هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند به گزارش دنیای اسرار:ولی الله نصر در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت:شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امسال “حقایق مربوط به مواد اعتیاد آور را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها

Print Friendly, PDF & Email
معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت:هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند

به گزارش دنیای اسرار:ولی الله نصر در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت:شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امسال “حقایق مربوط به مواد اعتیاد آور را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم” است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از افراد حقایق مواد مخدر را نمی دانند، گفت: مافیای مواد مخدر هر روز شکل و نوع مواد مخدر را تغییر داده و جوانان را در معرض آسیب قرار می دهد، پس مهم است که حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم.


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: آمار و ارقام در دنیا نشان می‌دهد اثر بخشی مراکز درمان اعتیاد مناسب نیست و باید در زمینه پیشگیری برنامه ریزی جدی‌تری داشته باشیم.

نصرافزود:در استان اصفهان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر است که حدود ۱۰ درصد و معادل هشت هزار نفرشان را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مقابله با عرضه مواد مخدر توسط نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و نظامی صورت می گیرد که حاصل تمام تلاش و کشفیات آنها، تنها معادل ۲۰ درصد از کل مواد وارد شده به کشور است اماسیاست مقابله با تقاضا و پیشگیری از مصرف مواد مخدر با بهزیستی است. باید در جهت کاهش آسیب برای معتادانی که تمایل به ترک ندارند، گام برداریم و لازم است به این افراد نیز خدمات ارائه دهیم تا درگیر آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی کمتری شوند.

وی افزود: در پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر ۶ راهبردانتشار اطلاعات، آموزش، شناخت سریع مشکل و ارجاع به مراکز درمانی، خدمات جایگزین برای رشد، برنامه‌های اجتماع محور در مدارس و کارخانه‌ها در جهت ارتقای سلامت، تدوین سیاست‌ها و قوانین در مجلس  مد نظر قرار می‌گیرد.

نصربا بیان اینکه شرایط اقتصادی، مشکلات اجتماعی زیادی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ نزدیک به ۱۲ درصد خانواده های تحت پوشش بهزیستی در مناطق شهری استان به دلیل افزایش نرخ رهن و اجاره مجبور به سکونت در مناطق حاشیه نشین شده اند. بنابراین هرچقدر خدمات بدهیم وقتی تولید معضلات زیاد باشد، اثربخشی خدمات خود را نشان نمی دهد و باید وضعیت معیشتی خانواده ها را بهبود بخشیم تا جلوی معضلات اجتماعی گرفته شود.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان تصریح کرد: اعتیاد سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به جامعه خسارت وارد می‌کند و گسترش روزافزون جوانان به سمت اعتیاد از نوع صنعتی بخصوص بانوان در اضافه شدن این خسارت تاثیرگذار است.

علی‌اکبر ابراهیمی ادامه داد: معتادان بدلیل داشتن احساس خوب، بهتر شدن عملکرد، کنجکاوی و فشار گروه همسال خود به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه در زمینه تبلیغات در حوزه مبارزه با مواد مخدر ما عقب هستیم، گفت: این در حالی است که مافیای مواد مخدر خیلی جلوتر از ما فعالیت دارند.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های مراکز موسوم به “تی سی”(خدمات مرکز ترک اعتیاد اجتماع مدار) گفت: مدل فعالیت این مراکز تغییر سبک زندگی و خودمراقبتی، خودکنترلی، خودراهبری، درک از خود و هویت درمانی افراد معتاد است.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان خودمراقبی، خود کنترلی، خود راهبری، خود مدیریتی، درک و هویت را لازمه ترک اعتیاد دانست و تصریح کرد: فرد مصرف کننده اگر مراحل لازم برای ترک اعتیاد را طی کند، احتمال اینکه به سمت مواد مخدر نرود بسیار بالا است و یا اگر هم معتاد شود، مانند قبل نخواهد بود و اثربخشی مراکز تی سی در دنیا تا ۴۰ درصد است و یکی از بهترین و گران‌ترین درمان‌های ترک اعتیاد است که خدمات مؤثری از جمله مشاوره، ورزش، نیایش و … را طی چهار ماه برای درمان مؤثر دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بطور تقریب می توان گفت کسانی که یک سال در حالت پرهیز از موادمخدر  باقی می‌مانند تا ۵۰ درصد پاک خواهند بود اما کسانی که تا پنج سال بتوانند پاک بمانند، همانند سایر افراد جامعه، سالم بوده و با بقیه فرقی ندارند. ‌

ابراهیمی با بیان اینکه در کشور آمریکا هر ۳۰ ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرد، افزود: در کشور هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند و حدود دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده دائمی مواد مخدر در کشور وجود دارد و حدود یک میلیون و ۶۰۰ نفر نیز تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان، درمان اجباری و اختیاری، دارویی و غیردارویی، روزانه و شبانه‌روزی را از روش‌های ترک اعتیاد برشمرد و گفت: سال گذشته ۴۴ هزار نفر از معتادان استان تحت درمان قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه به حدود ۴۰ هزار نفر از معتادان در سال ۹۹ خدمات درمانی توسط بهزیستی ارائه شده است، گفت: ۸۷ مرکز اقامتی، ۵۲ مرکز درمان سرپایی، دو مرکز شلتر زنان و مردان، پنج مرکز گذری، سه موبایل ون برای ارائه خدمات در پاتوق‌ها و تیم‌های سیار موتوری در استان اصفهان فعال هستند که به پاتوق‌های مصرف مواد مخدر می‌روند همچنین خدمات را در مناطق پرخطر در دسترس افراد قرار می‌دهیم و حدود ۲۸۰ پرونده برای پیگیری داریم تا ارائه خدمات مؤثری به آن‌ها داشته باشیم.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.