تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر : 34880

تصویب قطعنامه در شورای حقوق‌ بشر در پی هتک حرمت قرآن

تصویب قطعنامه در شورای حقوق‌ بشر در پی هتک حرمت قرآن

شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌رغم مخالفت کشورهای غربی، در پی توهین اخیر به ساحت قرآن کریم در سوئد قطعنامه تصویب کرد. به گزارش دنیای اسراربه نقل از فارس، شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه (۱۲ ژوئیه) قطعنامه‌ای درباره (مخالفت با) «نفرت دینی» تصویب کرد. این اقدام در پی توهین اخیر به ساحت قرآن کریم

Print Friendly, PDF & Email

شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌رغم مخالفت کشورهای غربی، در پی توهین اخیر به ساحت قرآن کریم در سوئد قطعنامه تصویب کرد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل از فارس، شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه (۱۲ ژوئیه) قطعنامه‌ای درباره (مخالفت با) «نفرت دینی» تصویب کرد. این اقدام در پی توهین اخیر به ساحت قرآن کریم در سوئد و به رغم مخالفت کشورهای غربی انجام شد.

در این قطعنامه که پاکستان به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی ارائه کرد، از رئیس این شورا خواسته شده گزارشی درباره نفرت دینی منتشر کند و از کشورها می‌خواهد قوانین خود را بازبینی کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع پیشگیری، تعقیب و ترویج نفرت دینی شود، برطرف کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت با این قطعنامه با این استدلال که با دیدگاه‌های ادعایی آن‌ها درباره حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است، مخالفت کردند.

طبق این گزارش، بیست‌وهشت کشور به این قطعنامه رای موافق، دوازده کشور رای مخالف و هفت کشور رای ممتنع دادند. نمایندگان برخی کشورها پس از تصویب این قطعنامه که به تحلیل رویترز شکست بزرگ برای کشورهای غربی بود، دست زدند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۰ تیر در پنجاه‌‌وسومین شورای حقوق بشر با موضوع فوری «افزایش نگران‌کننده اقدامات عامدانه و عمومی در زمینه نفرت دینی» که در ژنو، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برگزاری این بحث فوری در شورای حقوق بشر را ضروری، مهم و به‌ موقع تلقی می‌کند. بی‌احترامی اخیر به قرآن کریم در سوئد، که ششمین مورد در نوع خود در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۳ است، اقدامی است که صراحتاً موجب تحریک خشونت، نفرت، تبعیض و خصومت بر ضد مسلمانان می‌شود.

پیش‌تر، «والکر ترک» رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد به ۴۷ عضو این شورا گفته بود اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسلمانان و همچنین سایر ادیان غیرمسئولانه و اشتباه است.

«سلوان مومیکا» چهارشنبه (۲۸ ژوئن) در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. کشورهای اسلامی و عربی با فراخواندن سفرای خود از استکهلم و همچنین احضار سفرای سوئدی، مراتب اعتراض خود را نسبت به تداوم این اقدامات هتاکانه نشان دادند.

علاوه بر این در کشورهایی همچون عراق، مردم در مقابل سفارت سوئد تظاهرات کردند؛ کویتی‌ها و یمنی‌ها نیز برای نشان اعتراض خود، استفاده از کالاهای ساخت سوئد را تحریم کردند. دولت کویت همچنین در نظر دارد  ۱۰۰ هزار نسخه قرآن کریم را به زبان سوئدی چاپ و در این کشور اروپایی توزیع کند.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.