تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر : 37605

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم؛ مصرف شیر و لبنیات

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم؛ مصرف شیر و لبنیات

  معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان چهاردهمین بسیج ملی تغذیه (پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم) به همین منظور از اول بهمن امسال آغاز شد و تا ۱۵ ماه جاری ادامه دارد 2 محور اصلی این پویش «مصرف شیر و لبنیات» و « مصرف نمک یُددار و تصفیه شده» است به گزارش  دنیای اسرار: علی

Print Friendly, PDF & Email

 

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان چهاردهمین بسیج ملی تغذیه (پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم) به همین منظور از اول بهمن امسال آغاز شد و تا ۱۵ ماه جاری ادامه دارد 2 محور اصلی این پویش «مصرف شیر و لبنیات» و « مصرف نمک یُددار و تصفیه شده» است
به گزارش  دنیای اسرار: علی پارسا در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت اصفهان افزود: اصفهان دارای رُتبه نخست کشوری در تولید شیر است و واحدهای صنعتی زیادی در این زمینه دارد اما با وجود این ظرفیت‌، میزان مصرف شیر در بین مردم این دیار در حد مطلوب نیست.
وی با بیان‌اینکه کارشناسان تغذیه بر مصرف شیر و لبنیات تاکید زیادی دارند، اظهار کرد: شیر میان وعده مناسبی برای همه افراد بویژه کودکان و نوجوانان است.
پارسا با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای ترویج مصرف شیر و لبنیات گفت: چهاردهمین بسیج ملی تغذیه (پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم) به همین منظور از اول بهمن امسال آغاز شد و تا ۱۵ ماه جاری ادامه دارد.

انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده
وی ۲ محور اصلی این پویش را «مصرف شیر و لبنیات» و « مصرف نمک یُددار و تصفیه شده» دانست و اضافه کرد: هفته نخست پویش مذکور با موضوع نمک و شعار «انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده» است.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با تاکید براینکه نمک یکی از عناصر مورد نیاز بدن انسان است اما باید به میزان مناسب مصرف شود، ادامه داد: هفته دوم بسیج ملی تغذیه(از هشتم تا ۱۵ بهمن) نیز درباره اهمیت مصرف شیر و لبنیات است.
پارسا، اهداف اجرای این پویش را ارتقای سطح آگاهی جامعه در باره مصرف شیر و نمک و اصلاح باورهای نادرست در این زمینه عنوان و تصریح کرد: لازم است به منظور دستیابی به اهداف این پویش از همه ظرفیت‌های استان از جمله رسانه‌ها استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغ هر نوع کالای آسیب‌رسان به سلامت مردم در هر محیطی ممنوع است، گفت: برخی مباحث اقتصادی و سودجویی‌ها سبب شده است که مردم به سمت خرید برخی از محصولات غذایی ناسالم سوق پیدا کنند.
وی با بیان اینکه نمک دریا حاوی برخی فلزات سنگین و مواد مُضر برای انسان است، گفت: وجود این مواد در نمک دریا می‌تواند سرطانزا باشد.
پارسا، همچنین توزیع شیر در مدارس را یکی از برنامه‌های قابل توجه در ترویج مصرف این ماده غذایی مفید دانست و خاطرنشان کرد: این کار از ۲ ماه گذشته در مدارس ابتدایی استان اصفهان آغاز شده است.
مرجان هادیان زرکش مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: سیاست وزارت بهداشت در زمان حاضر، عرضه نمک یُددار و تصفیه شده برای خانوارها در سطح بازار است.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: بیش از یکهزار و۳۰۰ واحد تولید لبنیات و ۱۶ هزار واحد صنفی لبنیات فروشی در استان داریم.
سیدمهدی میرجهانیان افزود: واحدهای تولیدی و عرضه لبنیات بدلیل اهمیت زیاد این مواد غذایی و همچنین ماده اولیه(شیر) بطور مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرند.
حسن نیلی;دبیر علمی دبیرخانه «شیر، ایستگاه سلامت» اصفهان نیز اظهار داشت: بیشتر مردم به ارزش‌های غذایی موادی مانند شیر آگاه نیستند و لازم است اطلاع رسانی گسترده‌تری در این زمینه توسط رسانه‌ها و دولت انجام شود.
مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست بر اهمیت تغذیه در درمان بیماری‌ها تاکید و اظهار کرد: ما نباید به تغذیه فقط برای دریافت انواع انرژی و ویتامین نگاه کنیم.
محمد انصاری‌پور با اشاره به عرضه نمک یددار در فروشگاه‌ها گفت: مدیران سلامت جامعه باید راهبرد درستی در باره عرضه نمک داشته باشند و گزینه‌های قابل استفاده را افزایش دهند تا زمینه سودجویی‌ها کاهش یابد.

تغذیه، ورزش و خواب مناسب، جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیردار

وی سه موضوع را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مورد تاکید قرار داد که شامل تغذیه، ورزش و خواب مناسب است
همچنین رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست پیشنهاد کرد که برنامه‌هایی بمنظور ترویج پُخت و مصرف غذاهای بومی و سنتی که ارزش غذایی کاملی دارند در سطح جامعه اجرا شود.

مرجان منوچهری افزود: مردم می‌توانند مباحث علمی درباره تغذیه را از پایگاه «دفتر بهبود تغذیه جامعه» وزارت بهداشت دریافت کنند

بسیج ملی تغذیه(پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم) از اول بهمن در کشور آغاز شد و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.