تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
کد خبر : 22854

«تراموای» اصفهان به مناظره رسید/دروغ یا خطا؟

«تراموای» اصفهان به مناظره رسید/دروغ یا خطا؟

به گزارش خبرنگار دنیای اسرار، بیستم آذرماه نامه سرگشاده متخصصان حمل و نقل و برنامه ریزی شهری به معاون توسعه امور شهر و روستایی وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در فضای مجازی منتشر شد. در این نامه که با امضای ۳۳ نفر از متخصصان حمل و نقل و برنامه ریزی

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار دنیای اسرار، بیستم آذرماه نامه سرگشاده متخصصان حمل و نقل و برنامه ریزی شهری به معاون توسعه امور شهر و روستایی وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در فضای مجازی منتشر شد. در این نامه که با امضای ۳۳ نفر از متخصصان حمل و نقل و برنامه ریزی شهری و اساتید دانشگاه های مخلف کشور امضا شده بود به تصویب غیرکارشناسی پروژه های پرهزینه حمل و نقل شهری هشدار داده شد.

در این نامه درخواست ایجاد خطوط تراموا در برخی از شهرهای ایران مانند اصفهان، رشت و همدان که در دستورکار شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور قرار گرفته به تامل فراخوانده شد تا علاوه بر اینکه برخی کریدورهای مشخص شهر اصفهان، خارج از فرایند معمول مطالعات جامع حمل و نقل شهری(۳۱۴)، و مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه شهری (۷۷۷) که در مرحله تصویب است و از سوی دیگر مشکلات ناشی از تامین ارز وتحریم این پروژه را به بازبینی دعوت کرد تا با انجام مطالعات یکپارچه کارشناسی، مبتنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی وانتخاب بهینه پروژه های زیرساختی راه اندازی یک مسیر ۱۰ کیلومتری تراموا که نیازمند صرف هزینه ۱۵۰تا ۲۰۰ میلیون دلاری برای واردات تجهیزات و صرف منابع مالی و اقتصادی شهر و کشور در سالهای متمادی آینده است با دقت بیشتری دنبال شود.

در این نامه سرگشاده که به امضای چهره های شناخته شده و مطرح حوزه حمل و نقل رسیده است درخواست شده بود که بررسی این موضوع در شورای عالی هماهنگی ترافیک با پرهیز از عجله، طی روال معمول کارشناسی و پس از مشخص شدن نتایج مطالعات جامع حمل و نقل شهری (۳۱۴) و مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه شهری و حومه و امکان سنجی ریلی (۷۷۷)، با لحاظ یکپارچگی با سایر سیستم های حمل و نقل همگانی موجود شهری همچون مترو و BRT، ناپایداری تقاضای سفر حمل و نقل همگانی شهری و بررسی همه گزینه های امکانپذیر منعطف وپربازده و سیستم مبتنی بر تقاضا انجام شود تا خدای نکرده تجربه تلخ طی نشدن مسیر تصمیم سازی و بلاتکلیفی فعلی پروژه هایی مانند مونوریلی قم تکرار نشود.
نامه سرگشاده تراموا بهانه ای شد تا مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر برای نخستین بار مناظره ای را با حضور دو مخالف و دو موافق توسعه تراموا در کلانشهر اصفهان برگزار کند و در انتها حاضران در جلسه نقطه نظرات خود را در باب این موضوع مطرح کردند.
پوریا محمدیان یزدی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفت و گو با خبرنگار دنیای اسرار اظهار داشت: هنوز تصمیمی برای توسعه تراموا در کلانشهر اصفهان گرفته نشده است و به محض آنکه تصمیم نهایی اتخاذ شود اطلاع رسانی می شود.
وی با اشاره به اینکه نامه ای به دست ایشان نرسیده و هرآنچه بوده در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: از مناظره شورای شهر اصفهان با اساتید دانشگاه و فعالان حوزه حمل و نقل استقبال می کنم و اگر وقت همراهی دهد این مناظره را دنبال خواهم کرد.
به گزارش خبرنگار دنیای اسرار، مناظره مدیریت شهری پیرامون پروژه ی تراموای شهر اصفهان با حضور اعضا شورای شهر، مدیران شهری و اساتید دانشگاه از طریق سه پلتفرم و از فضای مجازی پخش شد.

در ابتدا رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر درخواست کرد که طرفین نظم جلسه را رعایت کنند تا فرهنگ گفتگو در بین مردم شهر جا بیفتد که خود مهمترین دستاورد این گونه نشست ها خواهد بود و صحبت های طرفین به مباحث «تراموا» محدود شود.
مناظره با گفته های قدرت افتخاری، مدیر پروژه تراموای شهر اصفهان به عنوان موافق توسعه تراموا در کلانشهر اصفهان آغاز شد. او که در ابتدا از برگزاری این گفتگو و دغدغه مندی نسبت به موضوع «تراموا» تشکر کرد، به تاریخچه مطالعات حمل و نقل ریلی در کشور اشاره ای کرد و گفت: مطالعات حمل و نقل ریلی به دهه ۵۰ شمسی برمی گردد و با احداث شرکت سهامی ذوب آهن در سالهای ۵۰ و ۵۵ مشاورینی شبکه ریلی را برای اصفهان پیشنهاد دادند.
وی افزود: اصفهان طلایه دار مطالعات حمل و نقل در کشور است و مطالعه ای هم در سال ۱۳۶۶ انجام شد.

اما در دهه هشتاد با رشد فزاینده ترافیک توسعه قطار شهری با جدیت دنبال شد و در دو قالب پیش امکان سنجی و امکان سنجی مورد بررسی قرار گرفت و سه کریدور ریلی در کلانشهر اصفهان مطرح شد.
مدیر پروژه تراموای شهر اصفهان به تاریخچه احداث «تراموا» در جهان هم اشاره ای کرد و اظهار داش: عمر «تراموا» به دویست سال قبل برمی گردد و بسیاری از کشورهای دنیا به این خطوط ریلی سبک مجهز هستند.
وی اضافه کرد: هنوز شناخت روشن و شفافی از خطوط ریلی سبک «تراموا» نیست و هنوز همان تصورات تراموای اسبی و بخاری رایج است.
افتخاری به تاسیس «تراموا» در سال ۱۸۰۷میلادی اشاره ای کرد و گفت: ۴۱۷ کشور دنیا مجهز به این سیستم ریلی سبک به صورت مجزا و مشترک با دیگر خطوط حمل و نقل هستند.
وی ادامه داد: سیستم ریلی سبک «تراموا» با کابل های برقی نسبت به خطوط سنگین ریلی نظیر«مترو» کم هزینه تر است و مسیر تعریف شده «تراموا» در طولانی ترین مسیر ناوگان اتوبوسرانی از میدان امام خمینی تا دروازه شیراز جانمایی شده است.
اما در ادامه شهاب الدین کرمانشاهی، دکترای شهرسازی و معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مشاور شهردار مشهد به همراه احمدرضا طالبیان، دکترای حمل و نقل و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه سه سناریو طرح پیشنهادی به شورای عالی ترافیک کشور را غیرواقع بینانه دانستند.
کرمانشاهی با مطرح کردن این پرسش که آیا ۵ هزار میلیارد تومان برای احداث ۱۵ کیلومتر خط تراموا معقولانه است، اظهار داشت: بهتر است مدیریت شهری پروژه های کلان را به پروژه های کوچک و متوسط تبدیل کند که علاوه بر قابلیت اجرا با نوسانات ارزی از استواری برخوردار باشد.
طالبیان هم بر مبنای قیمت فوب بنزین هزینه احداث تراموا را تشریح کرد و گفت: بنزین ۸۰ سنت بر لیتر طی تمام ۳۰ سال آینده بدون پشتوانه است و کاملا خیالی است و نمی توان بر این مبنا هزینه احداث «تراموا» را حساب کرد.
وی افزود: در سناریو«رویایی» هم برگشت ارز به ۱۲ هزار تومان محسوب شده که منطقی به نظر نمی رسد و حتی در صورت برگشت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان وضعیت پایدار نخواهد بود؛ لاجرم نمی توان هزینه اقتصادی طرح مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و امکان سنجی حمل و نقل ریلی شهری و خط تراموا از میدان آزادی تا میدان جمهوری در شهر اصفهان را با دو سناریو «خیالی» و «رویایی» را تخمین زد.
این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان به حالت واقع گرایانه بر اساس قیمت های سال ۱۳۹۹ دربراورد هزینه خط «تراموا» گریزی زد و گفت: چنانچه با قیمت بنزین ۴۰ سنت و دلار ۲۵ هزار تومان هزینه احداث «تراموا» در اصفهان تخمین زده شود، راه اندازی یک مسیر ۱۰ کیلومتری از آن نیازمند صرف هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات تجهیزات و صرف منابع مالی و اقتصادی شهر و کشور در سالهای متمادی آینده است.
اما در پاسخ دو منتقد طرح توسعه «تراموا» در کلانشهر اصفهان، علی نادران، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آوند طرح و اندیشه مشاور مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و امکان سنجی سیستم ریلی در اصفهان و حومه و همکار در طرح جامع حمل و نقل منطقه اصفهان در دفاع از ضرورت توسعه «تراموا» در کلانشهر اصفهان اظهار داشت: گزارش ارسال شده به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درسه فاز به تصویب می رسد که فعلا درمرحله نخست است و بر اساس ضابطه مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه شهری (۷۷۷) سازمان برنامه و بودجه است و مشمول ساختار برنامه ریزی در سطح کلان می شود.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده پروژه«تراموا» ابرپروژه شهری محسوب نمی شود و مبنا اگر مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه (۷۷۷) باشد لازم است در دو سطح اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.
در ادامه، حاضران در جلسه دیدگاه های خود را درباره مناظره برگزار شده مطرح کردند. در ابتدا مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آن چیزی که مطرح شد به دو زبان مختلف بود و بهتر بود که از ادبیات مرسوم تری استفاده می شد تا بهتر بتوان به عنوان عضوی از شورای شهر تصمیم گرفت.
امیراحمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر هم با دفاع از پروژه «تراموا» اظهار داشت: مدت ها بود زمزمه توسعه پروژه «تراموا» در شهر اصفهان به گوش می رسید که این اتفاق در دوره پنجم شورای اسلامی شهر با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: بالغ بر ۴۰۰ شهر به سیستم «تراموا» مجهز هستند و مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و امکان سنجی سیستم ریلی در اصفهان (۷۷۷) ضرورت احداث تراموا در اصفهان را مطرح می کند.
هادی کریمی، مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان هم با تاکید بر دوری کردن از تصمیمات هیجانی اظهار داشت: هیچ یک از طرفین مناظره مخالف ماهیت «تراموا» نیستند اما براوردهای اقتصادی این پروژه ابهام آور است و لازم است براساس هزینه های واقعی تصمیم گیری شود.
علیرضا نصر، رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه برگزاری این مناظره بهترین دستاورد است، گفت: امشب شب خوبی برای اصفهان است چراکه یکی از پروژه های تعریف شده برای اصفهان به مناظره گذاشته شد و این بر اقدامات شجاعانه دوره پنجم شورای اسلامی شهر افزود.
وی اضافه کرد: تصمیم گیری درباره توسعه «تراموا» را به خروجی مناظره های برگزار شده در این باره می گذارم و تابع نظرات مطرح شده در این جلسه هستم.
میثم اکبرزاده، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان هم به مخالفت با پروژه «تراموا» پرداخت و گفت: لازم است که مسئولان شهری با رعایت تمام جوانب نسبت به شهر اصفهان تصمیم بگیرند و بدهکار آیندگان نشوند.
اما حسین حق شناس، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان که در پروژه قطار شهری مشاور شهرداری اصفهان است به مخالفت با پروژه «تراموا» پرداخت و گفت: اصفهان آلوده ترین کلانشهر اصفهان است و انرژی تراموا از نیروگاه های برقی تامین می شود که در مضان اتهام این آلودگی هستند.
وی افزود: هزینه ۵ هزار میلیارد تومان توسعه ۱۰ کیلومتر خط تراموا می تواند ناوگان فرسوده اتوبوسرانی که یکی از علل آلودگی هوای اصفهان است را با اتوبوسهای یورو۵ که آلودگی بسیار کمتری دارند، نوسازی کند.
فریده روشن، عضو شورای اسلامی شهر هم درخواست کرد که در مناظره های بعدی با مثالی ملموس پروژه «تراموا» تشریح شود تا بتوان نقاط ضعف و قوت آن را به راحتی تشخیص داد.
مسعود بنده خدا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در دفاع از پروژه «تراموا» اظهار داشت: برای توسعه «تراموا» به مطالعات جامع مشاور اعتماد کردیم و «تراموا» پروژه ماندگار صدساله است و قابل مقایسه با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیست.

خبرنگار:عاطفه علیان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.