تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر : 28796

پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور به بهره‌برداری رسید

پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور به بهره‌برداری رسید

همزمان  با  آغاز   دهه مبارک   فجر؛ پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور به بهره‌برداری رسید همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور (NP) مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه در منطقه دو عملیات انتقال گاز  به بهره‌برداری رسید. به گزارش دنیای اسراربه نقل از روابط ‌عمومی منطقه دو

Print Friendly, PDF & Email

همزمان  با  آغاز   دهه مبارک   فجر؛

پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور به بهره‌برداری رسید

همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور (NP) مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه در منطقه دو عملیات انتقال گاز  به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دنیای اسراربه نقل از روابط ‌عمومی منطقه دو عملیات انتقال  گاز ایران ، مهدی جمشیدی‌دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز روز سه شنبه ۱۲ بهمن‌ماه در آیین بهره برداری از پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربو کمپرسور (NP) مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه، ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با اعلام این مطلب، گفت: کارشناسان منطقه ۲ عملیات انتقال گاز با تکیه بر توان علمی و خودباوری، اقدام به خلق سیستم کنترلی پیشرفته و کاملاً بومی‌سازی شده بر اساس نیاز توربین های گازی کردند.

سیستم کنترلی توربو کمپرسور نئوپینیون   (NP)یک نسخه پرمحتوا و ارزشمند نرم افزاری کاملاً داخلی و پیشرفته است که هم‌اکنون به دست کارشناسان منطقه ۲ عملیات انتقال گاز با خلاقیت و نوآوری توانسته در مسیر بهبود، گامی مهم و اساسی بردارد.

جمشیدی دانا افزود: به کارگیری سیستم های کنترلی پیشرفته و کارآمد در راستای ماموریت انتقال پاک ، ایمن ، پایدار و بهره ور گاز  ، طول عمر بیشتر، راندمان بالاتر و آلایندگی زیست محیطی کمتر و حفاظت بهتر را به همراه دارد و همچنین سرعت عمل و دقت بهره برداران را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد : یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری و بازدهی مناسب در صنعت انتقال گاز، طراحی سیستم های جدید یا ارتقا سیستم های موجود است که در این میان، توربین‌های گازی، یکی از پرکاربردترین‌ تجهیزات و سیستمهای کنترل توربوکمپرسور  در شرکت انتقال گاز ایران ، و صنعت نفت ، گاز و نیرو در کشور است .

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پایان، بیان داشت: پس از ماه‌ها تلاش ، مطالعه ، تحقیق ، تجزیه و تحلیل، سرانجام کارشناسان توانستند یک طرح جامع کنترلی، کاملاً جدید و به روز شده که دربرگیرنده آخرین نسخه کنترلی پیشرفته باشد را، شبیه سازی و اجرا کنند.

شایان ذکر است در این مراسم مجید مصدقی سرپرست منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران خاطر نشان کرد : سیستم کنترل قبلی توربین های (NP) به دلایلی فنی از جمله منسوخ شدن ، عدم پشتیبانی شرکت سازنده ، عدم هماهنگی سخت افزار و نرم افزار باعث مشکلات عدیده ای از جمله توقفات ناخواسته تجهیز می گردید .

مصدقی در ادامه گفت : مشکل اصلی در دسترس نبودن نسخه اصلی نرم افزار و ناکارآمدی آن بود که با انجام بومی سازی و ارتقاء سخت افزار و نرم افزار این سیستم کنترل بر اساس استاندارد شرکت سازنده ( GE ) علاوه بر دستیابی به دانش لازم  ، امکان شبیه سازی و پیاده سازی این سیستم در تمامی انواع توربین های شرکت انتقال گاز ایران نیز میسر گردید.

مصدقی با بیان اینکه پروژه بومی سازی سیستم کنترل توربوکمپرسور (NP) طی ۱۵ ماه با انجام ۱۴۸۰۰ نفر ساعت با موفقیت به اتمام رسید گفت : اگر در این پروژه از خدمات پیمانکاران داخلی یا خارجی استفاده می شد مقدار قابل توجهی بودجه و ارز می بایست هزینه می گردید.

ایشان تصریح کرد : با وجود تحریم های ظالمانه ، کارشناسان منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران عزم خود را جزم نموده و با اراده پولادین و قطع وابستگی توانستند این پروژه ضروری را عملیاتی و به اتمام رسانده و مبلغی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان ( ۴۰۰ میلیارد ریال) صرفه جویی حاصل شود.

وی در خاتمه بیان داشت : پروژه مذکور با هزینه ای بالغ بر ۳۰ درصد نمونه خارجی عملیاتی گردید که بخش کوچکی از این توانمندی بوده و نکته ارزشمند آن دستیابی به دانش فنی موضوع است ، که بعنوان یک برند ارزش بالایی را برای صنعت نفت و کشور بدنبال دارد.

گفتنی است منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران با تحت پوشش قرار دادن استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بخشی از لرستان، مرکزی و قم نقش مهم و اساسی در انتقال این پاک و مهم بر عهده دارد.

منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران وظیفه انتقال بیش از ۴۰ درصد گاز کشور را به عهده دارد.

شایان ذکر است حجم گاز دریافتی ( انتقال یافته در تاسیسات و خطوط )   تا پایان دی ماه سال جاری برابر با  114 میلیارد متر مکعب بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱٫۲ % افزایش داشته است .

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.