تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر : 35100

نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق

نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق

رئیس هیات مدیره ساتکا در کشور مطرح کرد: نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق رئیس هیات مدیره ساتکا در کشور بیان داشت: نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق است. به گزارش دنیای اسرار: رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) در کشور

Print Friendly, PDF & Email

رئیس هیات مدیره ساتکا در کشور مطرح کرد:
نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق
رئیس هیات مدیره ساتکا در کشور بیان داشت: نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق است.

به گزارش دنیای اسرار: رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) در کشور گفت: این همایش می تواند در راه ایفای نقش انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق نقش موثری داشته باشد که بخش عمده آن می تواند در صنایع مصرف شود و در نهایت تبدیل به محصول شود.

حمیدرضا صالحی بیان داشت:وام های ریالی کم بهره برای راه اندازی انرژی های تجدید پذیر می تواند صنایع را برای استفاده از این نوع انرژی ترغیب کند.

وی بابیان اینکه مصرف برق صنایع کشور در حدود ۲۴۰۰۰ مگاوات است اظهار داشت: باوجود سهمیه‌بندی برق در این بخش در سه‌ ماهه تابستان، همچنان نزدیک به ۱۲۰۰۰ مگاوات کمبود برق‌ داریم.

این مقام مسئول افزود : قطعی‌های اعمال‌شده به‌تنهایی سهم صنعت از کیک اقتصادی کشور را بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد دلار کم کرده و به تولید ملی، صادرات و اشتغال آسیب‌زده است.

صالحی تاکید کرد: برای برون‌رفت از این بحران می توان به سراغ انرژی‌ها تجدید پذیر ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی رفت که در ماده ۱۶ قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان‌ها نیز به آن اشاره‌ شده است.

رئیس هیات مدیره ساتکا با اشاره به اهمیت تابلو سبز در بورس انرژی گفت: باز شدن تابلو سبز و مشخص شدن قیمت واقعی انرژی تجدید پذیر یک قدم رو به جلو برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر بود که باید ازدولت سیزدهم بخاطر فراهم کردن این دستاورد بزرگ تقدیر و تشکر کرد.

مدیریت بحران برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر قابل انجام است
مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا در این سمینار به رویکرد این سازمان برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر از طریق راهکارهای متعدد و متنوع اشاره کرد.

جعفر محمد نژاد گفت: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وابسته وزارت نیرو (ساتبا) دو راه‌کار مشخص قرارداد؛ یک خرید تضمینی بیست‌ساله در قالب ماده ۶۱ که ظرفیت این نیروگاه‌ها از ۲۰ کیلووات تا سه مگاوات در زمین‌های شخصی است و دیگر از منظر محدودیتی که برای صنایع پرمصرف و صنایع تولیدی در سهمیه‌بندی برق ایجادشده، این صنایع بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان آن‌ها مکلف به ایفای تعهد مصرف یک درصد برق تولیدی سالیانه خودشان هستند.

وی اضافه کرد: صنایعی که عملاً بیش از یک مگاوات مصرف دارند، ساتبا مسیری مشخص کرده تا از طریق دریافت پروانه، نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند و از بخشودگی و معاف شدن از جرائم ناشی از پرمصرف بودن بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا یادآور شد: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از ۱۳۹۴ قرارداد خرید تضمینی برق با ماده ۶۱ را در دستور کار قرار داده و با اعلام عمومی و تعرفه‌های جذاب اقدام به خرید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعهداتی که قانون‌گذار در برنامه توسعه ۵ و ۶ در نظر گرفته، دولت را مکلف کرده درصد قابل‌توجهی از نیروگاه‌ها را به نیروگاه‌های تجدید پذیر اختصاص دهد. در این برنامه‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حمایت‌ها کلان دولت و از طریق دریافت تسهیلات برای تأسیس نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر اقدام کنند.

محمد نژاد تأکید کرد: حداقل ۱۰ هزار نیروگاه انرژی تجدید پذیر می‌تواند بخش قابل‌توجهی از ناترازی برق کشور را جبران کند؛ بنابراین ما با برگزاری درس گروهی نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع اصفهان با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) به صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی اعلام کردیم به‌واسطه محدودیت عرضه برق و برای جبران آن می‌توانند این محدودیت و بحران را با احداث نیروگاه تجدید پذیر رفع کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در عرضه برق که از سال ۱۴۰۱ شروع‌شده و احتمالاً تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، می‌توانیم از طریق احداث و توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر این محدودیت را جبران و رفع کنیم.

وی افزود:مزیت نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر را عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی، آب و عدم انتشار آلاینده‌ها و پراکندگی در مناطق مختلف کشور برای تأمین برق پایدار خواند که در کنار نیروگاه‌های فسیلی یک راهکار ضروری است.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا گفت:با محدود کردن توزیع برق در طولانی مدت پاسخ مناسبی برای صنعتگرانی که نیازمندتامین برق هستند نخواهد بود.

محمدنژاد اظهار داشت: ما باید به گونه ای عمل کنیم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تاسیس نیروگاه های تجدیدپذیر در شهرک های صنعتی کارخانجات دغدغه خاموشی برق را نداشته باشند.

شاهد عدم تراز تولید و مصرف در برق کشور هستیم
مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان گفت:به هر دلیل و هر سیاستی که برق را به دست دولت سپردیم مسیری که در صنعت برق طی شد و دولت هایی که آمدند اقتدار خود را در مالکیت و نه در سیاست گذاری دانستند که این کار اشتباهی بود باید متوجه اشتباه خود شویم و حداقل از اینجا مسیر خود را اصلاح کنیم.

علاقه مندان بیان داشت: الان نیروگاه های برقی که حداقل دو دهه پیش با هزار مشکل و شائبه به بخش خصوصی واگذار کردیم دوباره تکرار نشود.

وی افزود: ما به راحتی می توانیم به عنوان دولت سرمایه گذاری را در بخش انرژی های خورشیدی که نیروگاه های جدیدی هستند که در تمام دنیا الان توانسته اند گوی سبقت را از بقیه تولید کنندگان حرارتی آبی بربایند ما هم می توانیم مدعی شویم که به عنوان اقتدار دولت ما هم در اینجا سرمایه گذاری را شروع کنیم اگر چه مواردی انجام شده است.

این مقام مسئول گفت: طبیعتا با حرفهایی که انجام شد انرژی خورشیدی را باید داشته باشیم،آلودگی ها،عدم بهره وری ها ،بالا بودن هزینه بهره برداری باعث می شود که ما به سراغ نیروگاه های فسیلی و برقی آبی با توجه به مشکلات آبی نرویم اما نیروهای خورشیدی را چه کنیم.

مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان ادامه داد: اگر چه فاصله تولید نیروگاه های خورشیدی تا نیاز مصرف ما زیاد است اما حداقل اصفهان در حوزه نیروگاه های خورشیدی خانگی در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

وی افزود: در بخش انرژی های خورشیدی با توجه به تمهیدات خوبی که در دولت سیزدهم شاهد بودیم همه به میدان آمدند و با برنامه ریزی محدودیتی که برای صنعتگران بوجود آمده را می توان مرتفع کرد.

علاقه مندان با بیان اینکه رویکرد دنیا در تامین برق عوض شده و هرساله میزان سرمایه گذاری بر روی نیروگاه های برق بخش قابل توجهیی بر روی نیروگاه های تجدید پذیر است، گفت:محدودیت منابع آبی وفسیلی ضرورت استفاده از نیروگاه های تجدیدپذیر را به ما نشان می دهد،که زاینده رود بی آب گواه این محدودیت آبی است.

به گزارش  دنیای اسرار؛ سمینار نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان اصفهان توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وزارت نیرو (ساتبا) و با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) برای برون‌رفت از بحران قطعی برق در صنایع با پرداختن به انرژی‌های تجدید پذیر در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.