تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 2555

۵۰ سال دیگر زاینده رود پر از گل و لای خواهد شد

۵۰ سال دیگر زاینده رود پر از گل و لای خواهد شد

پایگاه خبری دنیای اسرار اصفهان – پدر علم کویر شناسی ایران گفت: ۵۰ تا ۶۰ سال دیگر به دلیل عدم شست و شوی هیدرولوژیک رودخانه، از زاینده رود تنها یک رودخانه پر از گل و لای برجای خواهند ماند. پایگاه خبری دنیای اسرار به نقل از مهر:پرویز کردوانی  اظهار داشت: عدم شست و شوی هیدرولوژیک

Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری دنیای اسرار

اصفهان – پدر علم کویر شناسی ایران گفت: ۵۰ تا ۶۰ سال دیگر به دلیل عدم شست و شوی هیدرولوژیک رودخانه، از زاینده رود تنها یک رودخانه پر از گل و لای برجای خواهند ماند.

پایگاه خبری دنیای اسرار به نقل از مهر:پرویز کردوانی  اظهار داشت: عدم شست و شوی هیدرولوژیک زاینده رود، ذخایر آبی اصفهان را کاهش داده است.

وی بیان داشت: یکی از وظایف مدیریت سد این است که دریچه ها را باز کنند و با ماشین بستر زاینده رود را شست و شوی هیدرولوژیکی دهند اما چون این اقدام در ایران صورت نمی گیرد و طی سال های متمادی شاهد جمع شدن گل و لای زیاد بر اثر بارندگی های تند و شدید بودیم بنابراین در صورت بارش باران نمی تواند آب از این گل و لای خارج شود و همین مسئله ذخایر آبی را کاهش داده است.

پدر علم کویرشناسی ایران تصریح کرد: این مسئله مثل حوض آبی است که در خانه ها بود و سال به سال لجن می گرفت و سالی یکبار باید آب حوض می آمد تا برای جذب بهتر آب این لجن ها را بشورد.

۵۰ سال دیگر نه آب زیرزمینی باقی می ماند و نه آب سد

وی اعلام کرد: شست و شوی هیدرولوژیکی در برنامه کاری هیچ دولتی نبوده است و بدتر از وضع سد زاینده رود اصفهان، سد تهران است و آنقدر گل و لای را در این سدها شاهدیم که به صورت لایه ای درآمده است اما به جای شست و شو تنها هر ساله خبر از کم شدن ذخایر آبی می دهند و وقتی صحبت می شود که چرا با این این میزان بارش آب نیست، عنوان می کنند این مسئله به دلیل تجمع آب در گل و لای است.

کردوانی اعلام کرد: هر ساله شاهد رسوب شدید در تمام سدهای ایران هستیم به طوریکه دریچه سد لتیان را ۹ سال است که باز نکردند و همین سبب کاهش سالانه ذخایر آبی شده است.

وی گفت: بدنبال کم شدن ذخایر آبی مسئولان به دنبال راه جایگزینی شدند و باز هم به اشتباه دستور دادند که چاه آب بزنند در یک مقطعی نمایندگان مجلس برای اینکه رای بیاورند اعلام کردند چاه بزنند و آنقدر در اصفهان و تهران چاه زدند که ۵۰ سال دیگر نه آب زیرزمینی داریم و نه آب سد و علاوه بر آن با معضل آلودگی آب و بار بیماری هایی که سالهای گذشته به خاطر آلودگی آب شاهد بودیم، مواجه می شویم.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان