تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر : 28045

طرح تفصیلی شهر اصفهان و بلاتکلیفی برخی مالکین

طرح تفصیلی شهر اصفهان و بلاتکلیفی برخی مالکین

رئیس اداره معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛ طرح تفصیلی شهر اصفهان و بلاتکلیفی برخی مالکین رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ساز و کارهای قانونی و محلی وجود دارند که می‌توانند تفرق مدیریت شهری را به سمت هماهنگی بیشتر پیش برد. به گزارش دنیای

Print Friendly, PDF & Email

رئیس اداره معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

طرح تفصیلی شهر اصفهان و بلاتکلیفی برخی مالکین

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ساز و کارهای قانونی و محلی وجود دارند که می‌توانند تفرق مدیریت شهری را به سمت هماهنگی بیشتر پیش برد.

به گزارش دنیای اسرار؛ علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: طرح‌ تفصیلی شهر اصفهان طرحی است قانونی که بر اساس معیارها و اصول شهرسازی و در انطباق با طرح‌های فرادست تهیه شده و به تصویب مراجع قانونی رسیده است.

وی افزود: در این طرح همانند سایر طرح‌های توسعه شهری اختیارِ دخل و تصرف مالک در ملک خود به هر شکل (قاعده فقهی تسلیط) به موجب قانون، نظم ناشی از حیات جمعی و قاعده لاضرر، تحدید و مشروط به رعایت ضوابط و مقرراتی خاص شده است به این صورت که مالکین، هر گونه ساخت و ساز در ملک خود را باید بر اساس کاربری‌ها و ضوابطی مشخص انجام داده و یا با دریافت حقوق ناشی از مالکیت، عینِ آن را در اختیار متقاضیان و یا متولیان مربوط قرار دهند.  

 رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در واقع بنا به مقتضیات زندگی در جوامع شهری و برآورده نمودن نیازهای عمومی، تملک اراضی واقع در طرح توسط متولیان و مجریان مربوطه مشروعیت قانونی می‌یابد، گفت: اما بلاتکلیفی برخی مالکین بویژه مالکین اراضی با کاربری خدماتی و عمومی زمانی شروع می‌شود که متولیان اجرای طرح روی اراضی ایشان، از پرداخت حقوق مالکیت و در اختیارگیری این اراضی استنکاف می‌کند.  

 وی افزود: در این موارد هر چند متولیان امر (بخش دولتی و عمومی) به موجب قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها مصوب ۱۳۶۷ ملزم به انجام معاملات قطعی طی مدت زمان ۱۸ ماه هستند اما شواهد تجربی و عملی نشان می‌دهد اکثر آن‌ها فاقد برنامه و بودجه مشخص برای تملک این اراضی طی مهلت مقرر بوده و از طرفی برنامه‌ زمانبندی مصوب برای تعیین اولویت اجرای طرح (زیر ۵ سال یا بالای ۵ سال) نیز ندارند.  

هنردان با اشاره به اینکه بر این اساس دو راه بیشتر پیش پای مالکین وجود ندارد، اذعان داشت: یا اینکه همچنان بلاتکلیف مانده تا روزی، روزگاری متولیان امر نسبت به در اختیارگیری و پرداخت عوضِ ملک ایشان اعلام آمادگی نموده و اقدام به تملک کنند و یا برای اخذ اعلام عدم نیاز طی مهلت‌های مشخص وارد فضای چانه زنی شده و یا دست به توافقاتی سودجویانه و سلیقه‌ای (به نفع متولیان دولتی و عمومی اجرای طرح) بزنند که در هر دو حالت ایشان از حقوق مالکانه خود به صورت نسبی محروم می‌شوند.  

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن حدود قانونی، مشخص می‌شود که عمده دلیل بلاتکلیفی برخی مالکین، عدم تعهد متولیان اجرای طرح‌های عمرانی و عمومی به تملک اراضی در مهلت قانونی (۱۸ ماهه) و از طرفی نداشتن برنامه زمانبندی مصوب برای تملک و اجرای طرح‌های مشخص شده در طرح تفصیلی است.  

 رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: راه حل پیشنهادی این است که هرچند در کشور ما مدیریت واحد شهری علیرغم پیش‌ بینی‌های قانونی (ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم و ماده ۱۳۷ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور) هیچ‌گاه شکل نگرفت اما ساز و کارهای قانونی و محلی وجود دارند که می‌توانند تفرق مدیریت شهری را به سمت هماهنگی بیشتر پیش برده و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی را ملزم به داشتن برنامه زمانبندی مصوب و شفاف اجرای طرح‌های عمرانی و عمومی (شبکه معابر و کاربری‌های خدماتی) کنند.  

وی بیان داشت: از جمله مهمترین این ساز و کارها می‌توان به وظایف و اختیارات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و  در سطح بالاتر به وظایف و اختیارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اشاره کرد.  

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان