تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر : 10919

رفع موانع خطرساز، اصلی ترین خواسته نابینایان اصفهان است

رفع موانع خطرساز، اصلی ترین خواسته نابینایان اصفهان است

رفع موانع خطرساز، اصلی ترین خواسته نابینایان اصفهان است به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل انجمن  روشن بین اصفهان در زمینه نابینایان و کم بینایان گفت : رفع موانع خطر ساز در خیابانها و معابر عمومی از مهمترین خواسته نابینایان اصفهان است که این مشکل را مسوولان امر باید برطرف کنند. علیرضا حیدری روز دوشنبه در نشست

Print Friendly, PDF & Email

رفع موانع خطرساز، اصلی ترین خواسته نابینایان اصفهان است

به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل انجمن  روشن بین اصفهان در زمینه نابینایان و کم بینایان گفت : رفع موانع خطر ساز در خیابانها و معابر عمومی از مهمترین خواسته نابینایان اصفهان است که این مشکل را مسوولان امر باید برطرف کنند.

علیرضا حیدری روز دوشنبه در نشست خبری بااصحاب رسانه  اظهار داشت: مناسب‌سازی در شهرها در سه بخش فیزیکی، مجازی و فرهنگی دسته‌بندی می‌شود که مهمترین آنها در بخش فیزیکی، رفع موانع خطرساز در معابر عمومی شهر است.

وی ادامه داد:نابینایان توانمندی‌های بسیاری در حوزه اشتغال دارند و بسیاری از این افراد دارای مدارک بالای علمی هستند؛ بسیاری از نابینایان توانمند در صنایع دستی، کار را با رایانه و ترجمه متون هستند.

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با بیان اینکه نابینایان و کم بینایان تجهیزات و امکانات خاصی نیاز دارند تا بتوانند خود را نشان دهند و این تجهیزات کمتر در اختیار آنان قرار گرفته است، تصریح کرد: شناسایی استعدادها و بروز و ظهور آنها نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات خاصی است که در بستر آنها این افراد بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کند

مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان افزود: این موضوعات در کشورهای مختلف مورد توجه است و بعضا در برخی از کشورها به نابینایان بیشتر از سایر معلولان توجه می‌شود و نمونه‌های آن را در داخل و خارج از کشور به خوبی مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد علائم موجود در خودپردازها و آسانسورها و همچنین کفپوش‌های کف پیاده روها با محدودیت‌های بسیار زیادی روبرو است و هنوز امکانات در ایران به روز نشده و همین امر می‌تواند مشکلات و خطراتی را برای نابینایان و کم بینایان به وجود آورد.

حیدری به لزوم حمایت‌های قانونی و فرهنگی از این افراد اشاره کرد و افزود: بسیاری از نابینایان در تمام فعالیت‌های مختلف نظیر صنایع دستی، طب سنتی، ماساژ، ورزش ترجمه و علوم رایانه‌ای مسلط هستند، ولی از توانایی‌های آنان کمتر استفاده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان گفت: یک نابینا از ۸۵ درصد اطلاعات محروم است و ۴ حس دیگر انسان تنها ۱۵ درصد اطلاعات به مغز وارد می‌کند و از همین رو هر معلولی نیاز به توانمندسازی دارد.

خادمی خاطر نشان کرد:طبق قانون باید حمل و نقل عمومی برای معلولان رایگان باشد ولی شهرداری به دلیل نبود بودجه این کار را متوقف کرده است و زمانی که در مورد مناسب‌سازی هم از آن‌ها سوال می‌کنیم، می‌گویند بودجه آن وجود ندارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن روشن‌بین ادامه داد: توانمندی‌های جسمانی، کلامی، موسیقی یایی و دیگر توانمندی‌ها در مراجعه نابینایان به انجمن ارزیابی و کشف شدند و بعد از آن، زمینه‌ها و حرفه‌های جدیدی که جامعه به آنها احتیاج دارند یافت شد و آموزش‌ها در این زمینه‌ها انجام شد.
 
 محمد کریمی– عضو هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان که دوره‌های ماساژ درمانی را گذرانده و آموزش‌ها در این زمینه را در انجمن پیگیری می‌کند نیز در این نشست، گفت: مدتی است نابینایان انجمن را با کمک گرفتن از اساتید خوبی، مورد آموزش ماساژ قرار دادیم و شاهد این بودیم که پتانسیل بالایی در این امر ظاهر شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر احتیاج به اینکه نابینایان خود را باور کنند  و همچنین مرکز ماساژ و حمایت لازم است تا نابینایان توانمند به ماساژ، بتوانند با اتکا به این حمایت‌ها به کار ماساژ درمانی اقدام کنند. مسئله‌ای که در باقی حوزه‌ها نیز توجه مسئولان را می‌طلبد.

خبرنگار:محبوبه عزیز

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.