تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
کد خبر : 11432

بیکاری عامل اصلی افزایش جرم است

بیکاری عامل اصلی افزایش جرم است

بیکاری عامل اصلی افزایش جرم است مدیر کل سازمان زندان‌های استان اصفهان: زندان اصفهان به خارج از شهر انتقال خواهد یافت. به گزارش دنیای اسرار:اسدالله گرجی‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ زندان و بازداشتگاه در استان اصفهان وجود دارد گفت: بر اساس آمار ۶.۳ درصد از زندانیان کشور مربوط به استان

Print Friendly, PDF & Email

بیکاری عامل اصلی افزایش جرم است

مدیر کل سازمان زندان‌های استان اصفهان: زندان اصفهان به خارج از شهر انتقال خواهد یافت.

به گزارش دنیای اسرار:اسدالله گرجی‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ زندان و بازداشتگاه در استان اصفهان وجود دارد گفت: بر اساس آمار ۶.۳ درصد از زندانیان کشور مربوط به استان اصفهان است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد  کاهش داشته است.
وی همچنین به حکم عفو مقام معظم رهبری اشاره و تشریح کرد: طی این حکم هفت هزار نفر مشمول عفو شدند که چهار هزار نفر آن‌ها آزاد و در مجازات سه هزار نفر دیگر نیز تخفیف داده شد.
گرجی زاده در ادامه افزود: ۸۸ درصد زندانیان استان بومی و مابقی غیربومی و ۴۱ درصد مجرد و ۵۹ درصد متاهل هستند و همچنین ۹۸ درصد از زندانیان مرد و دو درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان بیشترین تعداد زندانیان را مربوط به مجرمان حوزه مواد مخدر با آمار ۳۸ درصدی معرفی و ابراز داشت: جرم سرقت با ۲۶ درصد و محکومیت مالی با ۱۲ درصد در رتبه‌های بعد از مواد مخدر قرار دارند.
به گفته گرجی زاده جهت بازسازی شخصیت زندانیان و باز اجتماعی شدن و تغییر دیدگاه و نگرش آنان فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۱۶۹ نفر حافظ یک تا سی جز قرآن هستند افزود: برخی از این زندانیان کم سواد یا بی سواد بوده‌اند و هزار و ۶۶ نفر از نهضت سواد آموزی تا دانشگاه در پنج مدرسه آموزشی در سطح استان درحال تحصیل هستند.
گرجی زاده افزود :این سازمان موفق به کسب دستگاه برتر در نهضت سواد آموزی در سطح استان شده است .
وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۵۶۶ نفر تحت آموزش مهارت‌های اساسی زندگی هستند گفت: متاسفانه عدم آگاهی از مهارت‌های زندگی یکی از دلایل ارتکاب جرم است و برگزاری چنین دوره‌هایی به آگاه سازی زندانیان کمک می‌کند و نقش موثری در کاهش جرم دارد.
مدیر کل زندان های استان اصفهان به کسب مقام‌های برتر استانی و کشوری در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، ورزشی اشاره و اظهار کرد: از جمله این مقامات کسب مقام دوم کشوری مسابقات زورخانه‌ای ، کسب عنوان مقام برتر و ویژه در ستاد اقامه نماز استان و کشور و کسب مقام برتر در امر کتاب و کتابخوانی است.
وی به فعالیت ۱۲ کتابخانه با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و افزود: ۱۲ کانون فرهنگی هنری مساجد در زندان‌ها فعالیت دارند و همچنین تفاهم نامه‌ای با دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و ورزشی منقعد شده است.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته در مجموع به زندانیانی که در کارگاه‌ها فعالیت داشته اند مبلغ ۴ میلیارد تومان حقوق پرداخت شده است گفت: در حال حاضر هفت هزار و ۲۹۴ زندانی مشغول کار‌ هستند که برای دو هزار و ۴۷۳ نفر اشتغال مولد و دو هزار و ۴۷۸ نفر اشتغال خدمات داخل بند و دو هزارو ۳۳۴ نفر اشتغال نشسته ایجاد شده است.
گرجی زاده در خصوص اردوگاه کار زندانیان افزود: مجموعه‌ای با پنج هزار مترمربع زیربنا در منطقه مبارکه  طی یک الی دو ماه آینده افتتاح خواهد شد و از آن در جهت کار زندانیان استفاده می‌شود.
گرجی زاده با بیان اینکه زندان‌های استان اصفهان در بحث آموزش و حرفه آموزی مقام اول کشور را دارند افزود: ۱۰ هزار و ۵۸۷نفر در دوره‌های مختلف ثبت نام که در این راستا تعداد هفت هزار و ۵۴۶ گواهی صادر و به مددجویان اعطا شده است.
مدیرکل سازمان‌ زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه مجموعه زندان‌های استان وظیفه حساس بهداشت و درمان مددجویان را تا حد امکان بصورت رایگان انجام می‌دهد تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۷۳۰ مورد خدمات چشم پزشکی و ۱۲۵ هزار و ۲۶۹ مورد ویزیت پزشکی و ۹۸ هزار و۸۲۶ مورد خدمات پرستاری برای زندانیان انجام شده است.
به گفته وی در جهت تکریم شخصیت زندانی و خانواده وی  ، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقا  امنیت با مشارکت سازمان زندان ها و برنامه و بودجه در سال گذشته زندان نجف آباد و بازداشتگاه نطنز مورد بهره برداری قرار گرفت .
گرجی زاده افزود :  در سال جاری کلنگ زندان شهرضا با ظرفیت ۷۰۰ نفر زده شد که تکمیل و راه اندازی آن تا دو سال به طول می‌انجامد و همچنین در سمیرم بازداشتگاه ۸۰ نفری در صورت ابلاغ اعتبارات راه‌اندازی خواهد شد و افتتاح زندان کاشان نیز دست کار این سازمان است.
وی با بیان اینکه در راستای توسعه بهداشت و ایجاد فضای بهتر و مناسب تر جهت فعالیت های اصلاحی و تربیتی توسعه فضای زندان ها را در دستور کار داریم تشریح کرد: در همین راستا ۱۴ هزار متر مربع فضا در دست احداث و توسعه و بیش از دو هزار مترمربع نیز بهسازی شده و پنج هزار متر مربع نیز در دست بهسازی است.
گرجی زاده با اشاره به احداث بند ویژه بازداشتگاه موقت با ظرفیت ۸۰۰ نفر گفت: در صورت احداث این بند دیگر زندانی به صورت مستقیم وارد زندان عمومی نمی‌شود و پس از یکماه در صورت تعیین تکلیف از این بازداشتگاه به زندان منتقل می‌شوند.
مدیر کل سازمان زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه طبق قانون زندان ها باید در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها احداث شوند، تصریح کرد: از همین رو به دنبال انتقال زندان اصفهان به بیرون از شهر هستیم و زمینی با وسعت ۸۰ هکتار در نظر گرفته شده که اعتبار آن باید با فروش اموال سازمان یا قوه قضائیه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ با کمک خیرین هزار و ۲۴۰ نفر از زندانیان استان آزاد شدند گفت: استان اصفهان در سال گذشته در این خصوص رتبه اول کشوری را کسب کرد.
به گفته گرجی زاده در ماه مبارک رمضان نیز تعداد ۱۴۵ نفر زندانی جرائم غیرعمد مالی با مبلغ ۲۳ میلیارد تومان بدهی که ۱۵ میلیارد آن از طریق گذشت شکات و الباقی توسط خیرین تامین گردید آزاد شدند.
وی تعداد زندانیان محکوم مربوط به جرائم ستاد دیه را هزار و ۳۰۰ نفر و مجموع بدهی آنان را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام و تشریح کرد: از این تعداد ۲۰ درصد مربوط به مهریه و نفقه و ۸۰ درصد مربوط به محکومیت مالی است.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال ۱۱۴ نفر شامل آزادی مشروط شدند افزود: در سه ماهه اول امسال شش هزار و ۹۱۹ نفر به مرخصی اعزام شده‌اند که از این تعداد ۹۱۷ نفر به مرخصی پایان حبس رفتند.
وی با بیان اینکه سه درصد زندانیان بازگشت مجدد به زندان دارند‌ و پنج درصد زندانیان مجرمان حرفه‌ای هستند گفت: آمار بالای بیکاری عامل اصلی افزایش جرم است و از مردم خواهشمندیم زندانیانی که آزاد می‌شوند را حمایت کنند چرا که اگر جامعه آنان را نپذیرد به زندان باز می‌گردند.
گرجی زاده در ادامه به حمایت از خانواده زندانیان اشاره و تاکید کرد: فرد زندانی با از دست دادن آزادی خود  مجازات می‌شود اما به دلیل عدم وجود تأمین اجتماعی کافی، خانواده زندانیان ده برابر وی مجازات می‌شوند‌.
مدیرکل سازمان زندان‌های استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اسرار مبنی بر اینکه سرانه هر زندانی در حال حاضر به چه میزان است و همچنین بودجه سال ۹۸ زندان اصفهان چه مبلغی است گفت: سرانه هزینه هر فردی ۷۹۰۰ تومان غذا و ۳۲۰۰ تومان هزینه بهداشت و پوشاک است و بودجه سال ۹۸ نیز هنوز اعلام نشده است.
گفتنی است در پایان نشست خبری مدیر کل زندان‌های استان اصفهان، اصحاب رسانه از کارگاه‌های تولیدی در حال فعالیت زندانیان بازدید کردند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.