تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
کد خبر : 12376

یکی از پارامترهای مثبت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست

یکی از پارامترهای مثبت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست

دیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان: یکی از پارامترهای مثبت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان گفت: یکی از پارامترهای مثبت مدیریت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست. به گزارش دنیای اسرار، سید اکبر بنی طبا  بیان داشت:امروزه در

Print Friendly, PDF & Email
دیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان:

یکی از پارامترهای مثبت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست

مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان گفت: یکی از پارامترهای مثبت مدیریت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست.

به گزارش دنیای اسرار، سید اکبر بنی طبا  بیان داشت:امروزه در دنیا روابط عمومی به عنوان یک دانش مطرح می شود که افراد می بایست هنگام پذیرش مسئولیت آن صاحب آگاهی لازم باشند تا بتوانند به مسئولیت اجتماعی خود آگاهانه عمل نمایند و در حفظ روابط مطلوب بین سازمان و جامعه هدف خود پل ارتباطی مستحکمی را بنا کنند.

وی افزود: یکی از پارامترهای مثبت مدیریت روابط عمومی ها تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست، تعامل صحیح با رسانه می تواند رویکرد اساسی یک سازمان را جهت تحقق و توسعه برنامه های سازمان تقویت نموده تا با انتقال صحیح، موثر و به موقع اخبار به دست مردم در جهت کسب اعتمادسازی و ایجاد بستر مناسب در هر تاریخ و زمانی شایعات جریانساز یا اخبار مخرب را به طرز صحیح مدیریت بحران نمود.

بنی طبا تصریح کرد:بی شک داشتن یک تعامل و همکاری موثر با رسانه ها و روزنامه نگاران یک ضروریت انکارناپذیر جهت تداوم و بقای یک سازمان است تا بتوانند مردم و جامعه هدف خود را به طور شایسته در خصوص فعالیتهای خودآگاه سازند.

مدیرروابط عمومی و آموزش همگانی  شرکت آبفا استان اصفهان استان در گفتگویی  به جایگاه و نقش واقعی  روابط عمومی سازمان و شرکتها می پردازد. 

 لطفا دیدگاه خود را درمورد اهمیت جایگاه روابط عمومی یک سازمان تشریح کنید؟

درشرایطی که بازار آزاد و اقتصاد جهانی  هژمونی و سیطره خود را بر تمامی لایه های اقتصادی کشورها گسترانده است موفقیت یک سازمان در این فضای رقابتی شکل گرفته، منوط و وابسته به اقناع و ترغیب خریداران و مصرف کنندگان به استفاده از خدمات و کالاهای تولید شده است. در راستای این تحولات در دهه های اخیر نظامهای ارتباطی نوینی شکل گرفته اند که به سرعت فضای تعاملی و تبادلی انسانی و سازمانی را دگرگون کرده اند و از نظام های ارتباطی خشک و متصلب گذشته گسست کامل پیدا کرده اند. پیشرفت های خیره کننده در اصول و فنون ارتباطی نیز حاصل شده و در این بین روابط عمومی ها به عنوان بنگاه های اطلاع رسانی و مراکز ارتباطی اهمیت فوق العاده ای یافته اند. مدیران ارشد سازمانها دیگر به مانند گذشته نمی توانند مستقلاً و صد درصد تصمیم گیرنده و تصمیم ساز برای مدیریت اداره و سازمان متبوعشان باشند.

جنبه افکار عمومی و همان بحث اقناع مصرف کنندگان حتی از خود فرآیند تولید نیز مهم تر شده است. لاجرم در این شرایط چه مدیران ارشد بخواهند و چه نخواهند مجبور و ملزم به درنظر گرفتن روابط عمومی ها هستند. بنابراین روابط عمومی های کارآمد می توانند شرکتهای کارآمد را بسازند.

 جایگاه روابط عمومی به عنوان مدیران ارشد سازمانی کجاست؟

اکثر مدیران ارشد سازمانها بر پایه تحصیلات و تخصص و نوع فعالیتشان اطلاعات کافی از جریانهای بازار و ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ندارند. این امر طبیعی به نظر می رسد به دلیل حجم بالای کارها در اداره سازمانها و درگیری در فراهم نمودن تولیدات و عرضه خدمات، مدیران ارشد نیازمند یک بازوی مشاوره ای قوی در مدیریت و راهبری ارتباطات و اطلاع رسانی و شناخت دقیق بازارها و مشتریان هستند. این وظیفه برعهده روابط عمومی ها نهاده شده است. رصد افکار عمومی، بررسی و دقت نظر همیشگی بر رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی و سایر کانال های ارتباطی باعث می گردند تا مدیران ارشد سازمان برای تصمیم گیری هایشان یک روشن بینی خاصی پیدا کنند و بتوانند تصمیمات کارآمد و مؤثری اتخاذ کنند.

 روابط عمومی چگونه می تواند برای مدیران ارشد تصمیم سازی کند؟

روابط عمومی تنها نهاد و سازمانی است که در هر دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی می تواند نقش آفرین باشد این ویژگی خاص به روابط عمومی قدرت اعمال نظر بیشتری داده است و می تواند بر پایه مهارت و تخصص ارتباطی اش به گردآوری اطلاعات شفاف بپردازد و در نقطه مقابل نیز اطلاعات شفاف به مشتریان و ذی نفعان خود ارائه دهد.

این ویژگیهای بارز سبب شده است که در هرگونه تصمیم گیری مدیران ارشد نظر و آرا روابط عمومی را نیاز داشته باشند. روابط عمومی با ارائه مستندات خبری و پایش افکار عمومی و تکیه بر مطالعات اجتماعی می تواند به یک نیرو و یک اهرم مهم در تصمیم گیری و تصمیم سازی های کلان و خرد یک سازمان و شرکت مبدل گردد.

 مدیران ارشد سازمان شما تا چه حد به روابط عمومی اهمیت می دهند و آیا با جایگاه آن آشنایی دارند؟

این سوال دو جنبه دارد یکی مرتبط می شود با خود مدیران ارشد و جنبه دیگر مرتبط می شود با روابط عمومی. اصولاً مدیران ارشد اگر بخواهند در کارشان موفق باشند و رزومه و عملکرد خوبی را در سطح سازمانشان داشته باشند مجبورند که با اصول اولیه و بایسته های بنیادین ارتباطی و تعاملی آشنا باشند. حداقل از یک مدیر ارشد انتظار می رود با محیط رسانه ای و اجتماعی مکان فعالیت خود در تعامل باشد و نیروهای تأثیرگذار و مراجع و منابع مورد اعتماد مردم را بشناسد. اگر مدیران ارشد به این ویژگیهای ارتباطی آراسته باشند به راحتی روابط عمومی ها را به بازی می گیرند و به اهمیت فوق العاده روابط عمومی ها در همه بخشها وقوف می یابند. اما وظیفه روابط عمومی ها نیز اینست که اطلاعات جامع کامل و صادقانه به مدیران ارشد ارائه دهند تا جلوی هرگونه انحراف از اصول و بروز تصمیمات کم اثر را بگیرند که هر دو این جنبه های ارتباطی در شرکت آبفا استان عملیاتی و به بهترین شکل ممکن جاری و ساری است.و این مهم در شرکت آبفا استان اصفهان تحقق یافته و قابل درک است.

 چه پیشنهادی برای آموزش مدیران سازمان ها در حوزه ارتباطات و رسانه دارید؟

حوزه ارتباطات بسیار گسترده می باشد و بخشهای مختلفی را شامل می شود. در وهله اول برای آموزش مدیران در این حوزه باید نظرسنجی کرد و میزان داشته ها و شناخت مدیران از اصول ارتباطی را سنجش نمود تا بتوان برای سطوح آموزشی آنان تصمیم گیری کرد. پس از شناخت وضعیت می توان برای برگزاری کلاسها برنامه ریزی نمود و از اساتید ارتباطات و کارشناسان روابط عمومی برای این منظور بهره گرفت.

 همچنین برای انتصاب هر مدیری باید تدبیری اندیشیده شود که حداقل مدیر منتخب دوره های آموزشی خبر و اطلاع رسانی را گذرانده باشد و با جریان های رسانه ای آشنایی مختصر داشته باشد. همچنین با دعوت از مدیران مسئول جراید و روزنامه نگاران می توان جلسات مشترکی با مدیران سازمان برگزار نمود تا در یک تبادل فکری و اندیشه ای دوجانبه به یک رویکرد مشترک ارتباطی رسید.

 در این راستا روابط عمومی آبفا اصفهان این ضرورت را شناخته و تاکنون دوره های آموزشی و جلسات مشترک با اصحاب رسانه برگزار نموده است و همچنین در نشر و اطلاع رسانی اخبار توسط مدیران شرکت، نظارت و راهبری و مشاوره های خود را همیشه اعمال کرده است. این امر سبب شده است که در بعد برون سازمانی همواره یک صدای مشترک یک کلام مشترک از همه مدیران انعکاس یابد و این کلام ها و گزارشها همگی مبتنی بر اصول و مأموریت ها و اهداف شرکت می باشد.

 روابط عمومی شما تا چه میزان در حوزه ارتباطات و رسانه موفق بوده و عمده ترین مشکلات این حوزه کدامند؟

کارنامه کاری و عملکرد کشوری و استانی روابط عمومی آبفا اصفهان در ارزیابی های وزارت نیرو، شرکت مهندسی آبفا کشور، جشنواره ها و همایش های روابط عمومی های کشور و استان سند گویایی از موفقیت شایان توجه روابط عمومی آبفا استان اصفهان در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی است و از این دستاورد مهم تر تداوم این موفقیت ها بوده است که نشانگر یک مدیریت اصولی و با برنامه برای تحقق اهداف شرکت و روابط عمومی بوده است. تلاشها و دامنه  فعالیتهای روابط عمومی وابسته به یک بخش خاص نبوده است و تمامی زیربخشهای ارتباطی و رسانه ای را شامل شده است به نحویکه در همه ارزیابی های چندسال اخیر در جشنواره روابط عمومی های وزارت نیرو شرکت مهندسی و جشنواره روابط عمومی های برتر استان بیشترین میزان کسب جوایز در بخش های مختلف را از آن خود کرده ایم و همواره به عنوان روابط عمومی سرآمد معرفی شده ایم.

اما این ابتدای کار است و در شرایطی که تمامی روابط عمومی ها تلاش دارند در این رقابت گوی سبقت را بربایند وظیفه و تلاش ما مضاعف می گردد تا همچنان بتوانیم رتبه بالا و سرآمدی خود را حفظ کنیم.

 از این رو برنامه مدون سالیانه ای تنظیم شده است که ریز تمامی فعالیت های سالیانه در آن لحاظ شده است.

و دقیقا منطبق با سند چشم انداز تهیه شده روابط عمومی به پیش می رود. درجنبه دیگر بازتاب گسترده اخبار و فعالیت های شرکت را در جراید، رونامه های سراسری و محلی ، صدا وسیما و شبکه های اجتماعی شاهد هستیم که به خوبی بیانگر میزان تعامل و ارتباط بسیار عالی روابط عمومی آبفا با رسانه های جمعی است . در بعد درون سازمانی نیز اقدامات بسیار خوبی برای تکریم کارکنان و همچنین ارباب رجوعان صورت گرفته و بازرسی های مستمر بازرسان طرح تکریم از مناطق مختلف آبفا انجام می پذیرد. دمیدن احساس شادی و نشاط سازمانی در بدنه نیروی انسانی را نیز دنبال کرده ایم و با برگزاری جشن های مختلف با حضور کارکنان و خانواده های آنان این هدف را به خوبی محقق نموده ایم.

 در آخر چه پیشنهادی در خصوص ارتقاء جایگاه روابط عمومیها دارید؟

برای ارتقا هرچه بیشتر روابط عمومی ها نیازمند یک رویکرد مشترک هستیم آنچه که در سطح استان شاهد هستیم تعاملات روابط عمومی های سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی با یکدیگر نسبتا ضعیف است و همین عامل باعث شده فرایندهای جدید ارتباطی و  شیوه های نوین اطلاعرسانی به آگاهی پارهای از روابط عمومی ها نرسد و همچنان آنان با رویکرد روابط عمومی سنتی فعالیت های خود را دنبال می کنند . به کارگیری نیروهای متخصص و مرتبط با کار در روابط عمومی ها نیز یک الزام است و دراین راستا برای کارآمدی هر چه بیشتر این نیروها برگزاری دوره های تخصصی و آموزشی به طور مداوم باید برای نیروهای روابط عمومی در دستور کار قرار گیرد چون دایما فضای ارتباطی در تحول و پیشرفت می باشد و نیازمند دانش های جدید در روابط عمومی هستیم . بحث شبکه های اجتماعی و اشراف به نوع کارکرد و نحوه فعالیت آنها یک مثال بارز و به روز در این زمینه است که نشانگر اهمیت آموزش و اطلاع از موقعیت های جدید اطلاع رسانی است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.