تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر : 12535

افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی برابربا افزایش خطاهای پزشکی

افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی برابربا افزایش خطاهای  پزشکی

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور: افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی برابربا افزایش خطاهای  پزشکی به گزارش دنیای اسرار:محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشوردر نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار  اظهار کرد: با طرح دوفوریتی برای افزایش دو برابری دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که معایب زیادی برای آن قابل طرح است،

Print Friendly, PDF & Email

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور:

افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی برابربا افزایش خطاهای  پزشکی


به گزارش دنیای اسرار:محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشوردر نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار  اظهار کرد: با طرح دوفوریتی برای افزایش دو برابری دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که معایب زیادی برای آن قابل طرح است، نخستین ضرری که ازتصمیمات نابجاگرفته میشودبه مردمی می‌رسد که دغدغه ما هستند.

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: طرح تحول سلامت سال ۹۳ کلید خورد و به دلایل مختلف کارشناسی نشد و علل مشکلات اقتصادی فعلی در حوزه سلامت است، برای حدود ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که از سال ۹۳ تا سال گذشته شد مشکلاتی آفرید و سازمان‌های بیمه‌گر را با مشکل مواجه کرد، توقعاتی در جامعه ایجاد شد و ساختار معلول را معلول‌تر کرد.

 وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً مشکلات حوزه سلامت ناشی از برنامه‌ریزی‌های سال‌های خیلی قبل بوده و مانند طنابی است که توان خود را از دست داده است، پزشک خانواده و نظام ارجاع باید استقرار پیدا می‌کرد که این اتفاق نیفتاد

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: هجمه‌ها و بی‌اعتمادی‌ها در جامعه باعث شد اواخر سال ۹۷ در کمیسیون تلفیق طرحی مطرح شود که جامعه پزشکی زمانی که مجوز فعالیت می‌گیرند ملزم به نصب سامانه فروش شوند؛ نظام پزشکی و عموم پزشکان نسبت به نصب کارتخوان در محل کار خود اقدام کرده و این کار را پسندیده می‌دانیم و مکرر نسبت به نصب کارتخوان توصیه شده است.

مصلحی  اذعان کرد: کارتخوان بعضی همکاران ۹ رقمی است اما در باکس اداره امور مالیاتی ۱۶ رقمی است که همکاران باید نسبت به تعویض دستگاه خود اقدام کنند.

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در واکنش به طرح دوفوریتی افزایش ۲ برابری ظرفیت دانشجویان پزشکی عمومی، ابراز کرد: ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی از کشور خارج شده و الزاماً همه افرادی که وارد می‌شوند مهارت کافی را ندارند، اگر مشکل کمبود پزشک است الآن خیلی از پزشکان ما بیکار هستند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با تأکید بر اینکه چرا به جای اجرای نظام ارجاع به دنبال افزایش ورودی دانشگاه‌ها در رشته پزشکی هستیم، تصریح کرد: خروجی این کار افزایش بیکاری، مهاجرت و بالا رفتن خطاهای پزشکی است به دلیل اینکه فارغ‌التحصیلان کم سوادتری را خواهیم داشت، هزینه‌ها بیشتر شده و مشکل هم حل نخواهد شد چراکه امنیت شغلی برای این افراد وجود نخواهد داشت و جای هیچ‌گونه دفاعی ندارد.

وی بر این نکته تأکید کرد که نظام پزشکی به شدت مخالف این طرح است و خاطرنشان کرد: اگر طرح علمی است به جای زیاد کردن امضاهای طرح باید طبق نظر قانون، کمیسیون بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی رفتار شود؛ باید تکلیف خود را مشخص کنیم که با توجه به بودجه خود به دنبال اجرای چه سیستمی هستیم تا به استاندارد جهانی برسیم، باید دید استاندارد کجاست و بعد چه سیستم بهداشت و درمانی وجود دارد همه این‌ها باید در کنار هم گذاشته شود.

مصلحی به این نکته نیز اشاره کرد که این طرح از لحاظ بودجه هم مشکل دارد و اظهار کرد: مشکل کمبود پزشک نیست بلکه مشکل عدم توزیع درست پزشکان است.

معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در ادامه به بیان آمار نظام پزشکی کل کشور تا پایان سال ۹۷ پرداخت و گفت: ۸۶ هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی، ۴۸ هزار متخصص و فوق تخصص، ۳۱ هزار و ۲۰۰ دندانپزشک، ۴ هزار و ۲۰۰ متخصص دندانپزشک، ۲۴ هزار و ۴۰۰ داروساز، ۶۰ هزار ماما، ۶ هزار و ۹۰۰ فیزیوتراپ، ۷ هزار و ۹۰۰ متخصص تغذیه، ۴ هزار و ۴۰۰ علوم آزمایشگاهی، ۳ هزار و ۲۰۰ شنوایی سنج، ۲ هزار و ۹۰۰ گفتاردرمان، ۲ هزار و ۶۰۰ کاردرمان و ۲ هزار و ۴۹۰ بینایی سنج مدرک دارند.

عباسعلی خادمی رئیس دانشکده دندان پزشکی اصفهان دراین نشست دررابطه با افزایش ظرفیت ورودی‌های پزشکی دانشگاه‌ها گفت: افزایش ظرفیت بیشتر یک موضوع است که خیلی دیر و جدید طرحی توسط تعدادی از نماینده‌ها ارائه شد که ظرفیت رشته پزشکی دو برابر شود، دلایل آن برمی‌گردد به اینکه تعداد زیادی برای تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ادامه داد: از نظر افزایش تعداد با وجود ۴۵ دانشکده پزشکی و ۴۵ دانشکده دندانپزشکی سالانه ۱۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم، اما همه دانشکده‌های موجود زیرساخت لازم برای ۲ برابر کردن ظرفیت از لحاظ هیأت علمی و امکانات را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت یک دندانپزشک داریم که اگر امکانات درست توزیع شود به همه امکان دادن خدمات هست، ۱۲ هزار نفر از جمعیت ۳۰ هزار نفری دندانپزشک‌ها در تهران حضور دارند و در اصفهان دندانپزشک‌ها حدود ۲ هزار نفر هستند.

خادمی  تصریح کرد: همه رشته‌ها به نخبگان احتیاج دارند و لازم نیست همه نخبه‌ها به سمت پزشکی بیایند، با کارشناسی و تدبیر لازم و فکر قبلی باید چنین کاری انجام شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی به ویژه با رشد تعداد پزشکان از بعد از انقلاب نداریم؛ اگر آموزشی خوبی نتوانیم بدهیم و افرادی که وارد می‌شوند از لحاظ کشش و هوش نتوانند خوب تحصیل کنند تخلفات در نظام پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس  دانشکده دندان پزشکی استان اصفهان در پایان عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی مخالف افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی است، الآن گرایش ما بیشتر درمانگری است در حالی که اگر پیشگیری شود بهتر است، با افزایش پزشک و دندانپزشک الزاماً مشکل درمان حل نخواهد شد

فرشته دانشمند دراین  نشست با اشاره به مشکلات عرصه بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر با حالت ورشکستگی سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها روبرو هستیم، به دلیل این‌که طرح تحول سلامت به طور مناسب برنامه‌ریزی و اجرا نشد، حدود ۹۰ درصد همکاران با مشکلات دریافتی روبرو هستند.

عضو هیأت امنای سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: تمام وسایل مصرفی در مطب‌ها و بیمارستان‌ها با چندین برابر افزایش قیمت روبرو بوده است.

وی در رابطه با شکایات بیماران در مواجهه با تخلفات پزشکی مطرح کرد: بیمار برای شکایت می‌تواند به دادستانی نظام پزشکی مراجعه کند یا به دادگستری مراجعه کند که بازپرس ویژه‌ای تعبیه شده و ایشان است که تصمیم می‌گیرد و به ما ارجاع می‌دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که خروجی‌ها را شیشه‌ای کنیم، بیان کرد: دادستانی نظام پزشکی هر ماه حدوداً ۱۱۰ نفر مراجعه‌کننده دارد و سال ۹۶ تعداد ۶۰۰ نفر و سال ۹۷ تعداد ۷۰۰ نفر مراجعه کردند، تعداد کیفرخواست‌های صادرشده در سال ۹۶ از ۱۰۲ شکایت ثبت شده ۵۸ کیفرخواست صادر شده است، در طول کیفرخواست‌های صادرشده ۷۰ مورد منع تعقیب داشته‌ایم.

خبرنگار:محبوبه عزیز







Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.