تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
کد خبر : 13542

تحقق کاهش مشکلات جامعه ، با مشاوره های روانشناسی

تحقق کاهش مشکلات جامعه ، با مشاوره های روانشناسی

تحقق کاهش مشکلات جامعه ، با مشاوره های روانشناسی به گزارش دنیای اسرار:امروز به رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و نیز تغییر در شیوه زندگی و تجدد گرایی ،بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی ،فاقد توانایی لازم و اساسی اند و همین موضوع ،آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره ی

Print Friendly, PDF & Email


تحقق کاهش مشکلات جامعه ، با مشاوره های روانشناسی


به گزارش دنیای اسرار:امروز به رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و نیز تغییر در شیوه زندگی و تجدد گرایی ،بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی ،فاقد توانایی لازم و اساسی اند و همین موضوع ،آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره ی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است .پژوهش های بی شماری نشان داده است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی و عاطفی ریشه های ” روانی – اجتماعی”دارد .انسان ها برای مقابله و سازگاری با موقعیت های تنش و کشمکش های زندگی ،نیاز به آموختن برخی مهارت ها دارند.از سویی برخی به گستردگی مسائل اجتماعی و روانی در سنین مختلف و مشکلات متنوع در خانواده ها و جامعه کنونی نیاز به دقت و امعان نظر دارد؛ یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این باره می گوید: با تمام تجربیاتی که از سالهای گذشته تا کنون به دست آورده ام به این یقین رسیدم که اگر مردم در جامعه به اهمیت مشورت با مشاوران متخصص پی می بردند ،بسیاری از مشکلات فعلی درجامعه کم رنگ تر بروز پیدا می کردو اکثر درگیری ها درخانواده های ایرانی حتی درشهرهای بزرگ کشورمان ریشه در ناآگاهی عامه از تاثیر مشاوران در ابعاد روحی و جسمانی است .
مهری داوری که بیش از ۱۵ سال سابقه روان شناسی کودک و نوجوان – اختلالات اضطراری و مشاوره ازدواج دارد، درخصوص مهمترین و کاربردی ترین روشهای درمانی که بیشتر مورد توجه است می گوید: دو روش رفتار درمانی و طرح واره است که روش رفتار درمانی چنان گسترده است که برای انواع اختلالات روانی از آن استفاده می کنند .رفتار درمانی به دنبال شناسایی رفتارها خودمخرب و ناسالم افراد و کمک به تغییر آنهاست.
داوری اظهار داشت : رفتار درمانی بر این باور استوار است که تمام رفتارهای انسان ” آموخته شده اند “و به همین علت می توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد .بنابراین “رفتار درمانی” عمدتا بر مشکلات فعلی بیماران و چگونگی تغییر این مشکلات متمرکز است .کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درخصوص طرح واره ” Schema” گفت : روش جدیدی که امروزه به روش های درمانی در این رشته اضافه شده و تاکید بر رسیدن به جواب مطلوب را دارد ” روش طرح واره ” است و منظور از آن مجموعه ای از باورهای بنیادین و الگوهای فکری است که حول یک موضوع در ذهن فرد شکل گرفته اند و منجر به بروز رفتارهای خاص می شوند . در ” طرح واره ” درمانی ناسازگار اولیه که در زبان عامیانه به آنها تله های زندگی ” lifetraps” نیز گفته می شود مورد توجه قرار می گیرد.
بنا به گفته این کارشناس :”طرح واره درمانی ” نوع جدید از روان درمانی است که برای کمک به کسانی که دچار اختلالات شخصیتی اند و دریافته اند که قالب های دیگر روان درمانی برایشان کار ساز نبوده است .
داوری همچنین به یکی از روش های درمانی که تا دو سال گذشته بیشتری کاربرد را داشت ” روش درمانی ACT” اشاره و خاطر نشان کرد : در این روش درواقع مشاوران باشناخت روحی و فکری شخص آشنا می شوند و از طریق اقدامی هوشیارانه بیمار را به سوی یک زندگی پرمعنا هدایت می سازند.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار داشت : باورود روش های نوین در این علم و پیاده سازی های فنی موثر،می توان گفت: درحال حاضر روش طرح واره بیشترین کاربرد را برای سنین مختلف مردم جامعه و بویژه شهر اصفهان دارد.

داوری گفت :این که ما بدانیم چه کسی هستیم، چه چیزی میخواهیم و یا در این دنیا چه نقش و هدفی داریم و یا در سطحی ترین شکل خود، فقط بتوانیم احساساتمان را بشناسیم و در ارتباط با احساساتمان رشد را تجربه کنیم، یک نیاز انسانی است که در این شناخت نیاز به راهنمایی یک روانشناس داریم. کسی که بتواند ما را از سرگردانی شناخت خودمان و این احساس که کلاً چه کسی هستیم و چه کاری باید انجام بدهیم نقش دارد، روانشناس است. وظیفه روانشناس در موارد بسیار متفاوت یک مشاور روانشناس وظیفه درمان را به عهده دارد. درمان اختلالات شخصیتی و بیماری های روانی که دسته بندی مشخص خود را دارند نیز وظیفه یک روانشناس است که میتواند با تشخیص اولیه صحیح و پس از آن مبادرت در درمان مراجع را به سمت بهبود ببرد.
وی اظهار داشت :مشاور روانشناس در زمینه مشاوره فردی و همچنین زوج یک وظیفه مهم دیگر را هم ایفا میکند، مشاور روانشناس میتواند با راهنمایی دقیق و مهم و بجا افراد را از گمراهی و یا سردرگمی دور کرده و یک راه مناسب و یا یک نگرش و بینش مناسب جلوی پای مراجع خود بگذارد. مراجعی که همیشه یک بینش داشته و مسئله خود را سالهای سال از یک جهت دیده و هیچ راهی را نمیتواند برای بهبود مسئله خود پیدا کند، لازم است با مشاوره گرفتن از یک روانشناس با مهارت راه جدید تری را امتحان کند و یا بشناسد، که همان تغییر نگرش و ایجاد بینش جدید است. که به وسیله آن هر چند که مسئله هنوز در جای خود باقی است اما با تغییر نگرش یکباره بهبود پیدا میشود. که تنها یک روانشناس از پس آن بر میآید.
این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در ادامه افزود : روانشناسها با گذراندن دوره های درمانی و شناخت دوره هاو گذراندن واحد های درسی مربوطه، با این علم آشنا میشوند و به نوعی با میل قلبی و زمینه روانی که باعث میشود به درمان های روانی کشش پیدا کنند، به درمان مراجعین میپردازند. همانطور که یک متخصص قلب و یا مغز میتواند فردی را از مرگ نجات دهد، یک روانشناس با مهارت میتواند افراد زیادی را از احساس گناه، افسردگی، میل به خودکشی و یا دیگر کشی، نجات دهند. در واقع وظیفه خطیر یک روانشناس بالینی در بهبود وضعیت اجتماع و یک شهر و یا یک جهان بسیار چشم گیر است. یک اجتماع پیش از آنکه به آسیب رسیدگی کند باید فردی را در خود داشته باشد که آسیب ها را بشناسد و از پیدایش آن جلوگیری کند. هر چقدر افراد یک جامعه آسیب ها را بهتر بشناسند و بدانند که چگونه میتوانند از آن دور باشند ( که وظیفه روانشناس آن جامعه است) جامعه سالم تر و رو به رشد تری خواهیم داشت.

داوری با اشاره به مسئله زندان، طلاق، خودکشی گفت : این ها از مسائلی هستند که با وجود یک روانشناس بالینی در بستر جامعه و در خانواده ها باعث میشود به درصد کم تری برسند و سلامت روان و روابط را در افراد یک جامعه به وجود بیاورد و روانشناس ها آموزگاران روان و رشد آن هستند و با تلاش آنها جامعه میتواند سلامت روان را بشناسد و به راه هایی که منجر به سلامت روان و آرامش فردی و اجتماعی میشود دست پیدا کند
*در مقالی دیگر به ادامه این مطالب بیشتر خواهیم پرداخت.

خبرنگار:بهمن توکلی فرد

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.