تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر : 13674

ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پویایی قرآنی در جامعه

ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پویایی قرآنی در جامعه

ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پویایی قرآنی در جامعه حجت الاسلام براتعلی حق شناس: برای اساس تاثیرگذاری مسابقات قرآن کریم مرهون این موضوع است که مسابقات به نوعی مدیریت شود که در کنار قرائت قرآن مفاهیم نیز مد نظر قرار گیرد. به گزارش دنیای اسرار:حجت الاسلام براتعلی حق شناس در خصوص چهل و دومین دوره

Print Friendly, PDF & Email

ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پویایی قرآنی در جامعه

حجت الاسلام براتعلی حق شناس: برای اساس تاثیرگذاری مسابقات قرآن کریم مرهون این موضوع است که مسابقات به نوعی مدیریت شود که در کنار قرائت قرآن مفاهیم نیز مد نظر قرار گیرد.

به گزارش دنیای اسرار:حجت الاسلام براتعلی حق شناس در خصوص چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: برگزاری مسابقات قرآن کریم در اصفهان به یقین در ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد پویایی قرآنی در جامعه نقش دارد و البته در این ارتباط باید به چند نکته توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن کریم نباید تنها محدود به مهارت‌های خاص باشد، بیان داشت: باید دقت کنیم که از عوامل مهجوریت قرآن این است که مسابقات قرآنی را تنها به حفظ و قرائت این کتاب آسمانی محدود کنیم در حالی که زمانی که ادله اسلام را بررسی کنیم به طور مثال در آیه ۱۲۱ سوره بقره خداوند به این مطلب اشاره می کند که حق تلاوت این کتاب آسمانی را باید به جا بیاورید.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان ااین که امام صادق (ع) در این ارتباط می‌فرمایند که حق تلاوت شامل هشت کار است، تاکید کرد: بر اساس این آیه و تفسیر امام صادق درباره حق تلاوت این مطلب را برداشت می کنیم که همواره تلاوت و قرائت قرآن کریم باید همراه با تدبر و مفاهیم قرآنی باشد.
وی ادامه داد: برای اساس تاثیرگذاری مسابقات قرآن کریم مرهون این موضوع است که مسابقات به نوعی مدیریت شود که در کنار قرائت قرآنریال مفاهیم نیز مد نظر قرار گیرد نه این که مفاهیم و قرائت را از هم جدا کنیم.
حق شناس تصریح کرد: بدین ترتیب اگر در این زمینه فرهنگ سازی کنیم که همزمان با قرائت و تلاوت تدبر و تفهم نیز انجام شود می‌تواند قدم مهمی در جامعه برای رفع مهجوریت قرآنی باشد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه های قرآنی تا به حال کتاب‌های مختلفی نگاشته شده است اما یک کتاب جامع و مختصر در ارتباط با سبک زندگی قرآنی نداریم، تاکید کرد: این امکان وجود دارد خلاصه های کوتاهی از این نوع کتاب ها را در قالب یک کتاب سبک زندگی اسلامی جمع آوری شود.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه راهکارهای مهجوریت زدایی از قرآن کریم در عصر کنونی با موضوع تشویق جوانان و نوجوانان برای فراگیری مفاهیم قرآنی به یکدیگر مربوط است، اظهار داشت: لازم است مفاهیم قرآنی در قالب‌های جذاب به نوجوانان و جوانان ارائه شود.
وی اضافه کرد: در این راستا می ‌توانیم بسیاری از قالب‌هایی که خود خداوند در قرآن کریم مورد استفاده قرار داده است مانند صنعت‌های تضاد، تقارن، تشابه مثانی، جدول خصال ادبی و غیره را برای جذب جوانان و برای ارائه مفاهیم قرآنی به آنها به کار ببریم.
حق شناس با اشاره به چاپ کتابی به نام «مهارت‌های تبلیغ در ارائه مفاهیم قرآنی» تاکید کرد: در این کتاب ۱۶ قالب مختلف قرآنی بیان شده است و را در آن با مثال‌های مختلف سعی در تفهیم این قالب‌ها به مردم داشتم و مبلغان و افرادی که ذوق قرآنی دارند می‌توانند آنها را نسبت به موضوعات دیگر شبیه سازی کند.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه «تشابه» یکی از قالب‌های جذابی است که در قرآن برای بیان مفاهیم وجود دارد، تاکید کرد: تشابه مثانی یعنی یک موضوع دو بار یا بیشتر تکرار می شود اما برای مخاطب ملال آور نیست بلکه بسیار شوق آور است و از این تشابه مصنوعی نتایج مثبتی استخراج می‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت تضاد از دیگر مواردی است که در قرآن بسیار مورد استفاده بوده است، گفت: به طور مثال خداوند در سوره لیل یک صنعت تضاد د به کار برده است و خداوند در قالب صنعت تضاد این سوال را جواب می دهد که «چه راه آسانی برای ترک محرمات وجود دارد؟.»
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ابراز داشت: خداوند در این آیه فرموده است کسی که (از جان و مال و آبروی خود) عطا کند و این بخشش بدون منت باشد خداوند به وی چند برابر پاداش می دهد و واجبات و ترک محرمات رابر وی آسان می کند.
وی اضافه کرد: دقیقا مقایل این امر در ادامه آیه صنعت تضاد وجود دارد خداوند می فرماید که اما کسی که بخل ورزد و از مال، وقت، آبرو علم و جان خود برای دیگران واسطه نشود بدین معنا که کار مومنان را حل نکند و بی تقوایی ورزد یعنی خود را از خدا بی نیازبداند انجام واجبات و ترک محرمات برای وی سخت می‌شود.
حق شناس تاکید کرد: هر کدام از این صنایع در ارائه مفاهیم قرآنی جذابیت خود را دارد که می‌تواند بخشی از محدودیتهای قرآنی را از میان ببرد و باید از این مبانی برای جذب جوانان و نوجوانان به قرآن استفاده کنیم.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.