تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۲۷
کد خبر : 13873

تاثیرات خشکسالی‌های درازمدت در استان اصفهان

تاثیرات خشکسالی‌های درازمدت در استان اصفهان

تاثیرات خشکسالی‌های درازمدت در استان اصفهان به گزارش دنیای اسرار:مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان: ۹۵ درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی بلند مدت هستند.حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزان بارش استان اصفهان در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: میزان بارش استان اصفهان از اول مهر ماه سال گذشته

Print Friendly, PDF & Email

تاثیرات خشکسالی‌های درازمدت در استان اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان: ۹۵ درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی بلند مدت هستند.
حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزان بارش استان اصفهان در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: میزان بارش استان اصفهان از اول مهر ماه سال گذشته تا ۳۱ شهریور امسال ۱۲۰ میلی متر بوده که ۹ درصد نسبت به بلند مدت افزایش و ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه میانگین وزنی بارش تا پایان سال زراعی ۹۸۹۷ در اصفهان برابر با ۱۹۵/۹ میلی متر است تشریح کرد این میزان نسبت به مدت مشابه۲۴/۷ درصد افزایش و نسبت به سال زراعی گذشته (۹۶ ۹۷) افزایش ۸۱ درصدی داشته است.
مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان به میزان بارش دریافتی در شهرستان کوهرنگ در بازده زمانی ۹۸_ ۹۷ اشاره و تصریح کرد: میزان بارش در این بازه زمانی برابر با ۱۵۱۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت۴۳/۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷۲ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه۹۴/۳ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی دراز مدت بوده ابراز داشت: تنها ۵/۷ درصد مساحت استان از لحاظ خشکسالی درازمدت در وضعیت نرمال و ترسالی قرار دارد.
خورشیدی در ادامه افزود: با توجه به پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف استان ۹۵ درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی بلند مدت هستند.
وی با اشاره به اینکه به علت کاهش بارش و استمرار شرایط خشکسالی در ده سال اخیر مناطق مرکزی و شرقی استان درگیر خشکسالی بسیار شدید شده است، گفت: بسیاری از اراضی این مناطق به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شده به طوری‌ که با گسترش مناطق مستعدد کانون‌های گرد و خاک مواجه هستیم.
مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان دلیل خیزش ذرات گرد و خاک را کاهش رطوبت خاک دانست و افزود: متاسفانه مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان دارای وضعیت نامساعدتری هستند و استفاده از روش های سنتی جهت مهارنمودن کانون‌های گرد و خاک به تنهایی جوابگوی حل این مشکل نخواهند بود.
وی ادامه داد: تصاویر ماهواره‌های هواشناسی حاکی از آن است که پهنه‌های گسترده‌ای از نواحی جنوبی سمنان، شمال و شرق اصفهان از کانونهای گرد و خاک هستند.
خورشیدی تغییر در الگوهای جوی را عامل اساسی در وقوع پدیده گرد و خاک دانست و ابراز داشت: در نیمه اول تابستان ۹۸ شرایط برای وقوع پدیده گرد و خاک در نواحی شمال شرق و نواحی مرکزی از درصد بالایی برخوردار بوده است.
وی در خصوص بارش‌های پاییزی نیز تشریح کرد: بر طبق آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی و تحلیل‌های هواشناسی فعالیت سامانه‌های جوی به تدریج از اواسط مهرماه به ویژه از دهه آخر مهر ماه بوده که سبب وقوع بارش‌های به هنگام پاییزی خواهد شد.
مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان گفت: بارش در مهرماه و آبان ماه در اکثر مناطق استان نرمال و متمایل به بالاتر از نرمال و در آذر ماه نیز در حد نرمال و متمایز به کمتر از نرمال خواهد بود.
وی با بیان اینکه میانگین دما طی مهر ماه در حد نیم درجه تا یک درجه سانتی‌گراد بالای نرمال است گفت: انتظار می‌رود در آبان و آذر ماه تعدیل دما داشته باشیم و به مقدار نرمال نزدیک شود و از اواسط آبان ماه و طی آذر ماه نیز برودت هوا محسوس‌تر خواهد شد.
خورشیدی به قرار گرفتن استان در وضعیت خشکسالی هیدرولوژی اشاره و تاکید کرد: مدیریت جدی منابع آب ازمهم‌ترین اولویت های استان اصفهان محسوب می شود.
وی در خصوص کشت دیم در پاییز ۹۸ به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به پیش بینی به هنگام بارش‌ها در حد نرمال و متمایل به بالاتر از نرمال در پاییز ۹۸ زمان‌ مناسب جهت تاریخ کشت دیم در مناطق دیم کاری استان بر اساس تقویم نرمال زراعی مناطق انجام گیرد.
مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه پیش بینی می شود شرایط جوی برای افزایش غلظت آلاینده‌ها مساعد باشد ابراز داشت: با توجه به کاهش فعالیت سامانه‌های جوی از نیمه آذر و دی ماه شرایط دما در سطح زمین برای افزایش قد غلظت آلاینده ها محتمل خواهد بود
وی در ادامه افزود: در همین راستا باید تمهیدات لازم در جهت اجرایی نمودن مصوبات طرح کاهش آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی و پر تردد اجرا گردد.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.