تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر : 14458

شرکت فولاد مبارکه رکورددار بهره وری در ایران

شرکت فولاد مبارکه رکورددار بهره وری در ایران

شرکت فولاد مبارکه رکورددار بهره وری در ایران به گزارش دنیای اسرار، در این جلسه مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با ارائۀ گزارشی از وضعیت تولید در فولاد مبارکه گفت: به شکرانه خداوند و با تلاش جمعی مدیران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون روند تولید و عرضه محصول روبه‌رشد

Print Friendly, PDF & Email

شرکت فولاد مبارکه رکورددار بهره وری در ایران

به گزارش دنیای اسرار، در این جلسه مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با ارائۀ گزارشی از وضعیت تولید در فولاد مبارکه گفت: به شکرانه خداوند و با تلاش جمعی مدیران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون روند تولید و عرضه محصول روبه‌رشد بوده است.

وی در این گزارش اظهار داشت: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۲۰ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) و بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان (با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن در سال) است.
مهندس عظیمیان تصریح کرد: فولاد مبارکه سهم ۵۰ درصدی تولید فولاد در مجموعۀ شرکت‌های ایمیدرو و سهم یک‌درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت و همچنین عنوان دومین شرکت بورسی با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایۀ ثبت‌شده را به خود اختصاص داده است.
او اظهار داشت: در زنجیره تأمین گستردۀ مـــــواد مصرفــــــی، قطعــــات و تجهیــــزات بومی‌سازی‌شده شرکت فولاد مبارکه ۲۸۰۰ تأمین‌کننده فعال‌اند که ۸۰ درصد خدمات و کالای موردنیاز شرکت را از داخل کشور تأمین می‌کنند. علاوه‌بر‌این، در شبکۀ گسترده مشتریان این شرکت ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳ هزار کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم در حال فعالیت‌اند.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به برنامه‌های افزایش ظرفیت و توسعه در گروه فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: طبق برنامه، ظرفیت فولاد مبارکه از ۴٫۵ میلیون تن به ۲٫۷ میلیون تن، و ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۵۰ هزار تن به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته و مقرر است در آینده نیز به ۶٫۱ میلیون تن ارتقا یابد. ظرفیت فولاد هرمزگان پیش از این ۵٫۱ میلیون تن بوده و در آینده به ۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت. ظرفیت فعلی فولاد سفیددشت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است، درحالی‌که تا اواسط سال آینده، واحد فولادسازی آن نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز ۴۰۰ هزار تن است. ظرفیت قبلی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان ۱۰۰ هزار تن بوده و در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن است و در آینده نیز به ۴۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت فعلی صنایع معدنی سنگان نیز ۵ میلیون تن گندله است و در آیندۀ نزدیک نیز خط تولید ۵ میلیون تنی کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید.
در مجموعۀ فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ وجود دارد
وی با تأکید بر این‌که در مجموعۀ فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ وجود دارد گفت: سنگ‌آهن ارسالی از معادن در فولاد مبارکه پس از فرآوری به گندله، آهن‌اسفنجی، فولاد مذاب، تختال ورق گرم و سرد، گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود تبدیل می‌شود و برای کشور ارزش‌افزوده اقتصادی گسترده‌ای ایجاد می‌کند.
او با اشاره به میزان تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان) گفت: تولید گروه فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۶، ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن، در سال گذشته ۹ میلیون و ۲۸ هزار تن و در هفت‌ماهۀ اول سال جاری ۵ میلیون و ۴۹۶ هزار تن فولاد خام بوده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه با تأکید بر این‌که در سخت‌ترین شرایط فولاد مبارکه توانسته است با اولویت تأمین بازار داخلی، بازارهای صادراتی خود را حفظ کند گفت: میزان فروش محصولات فولادی این شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی از حدود ۱۱۰ میلیون تن فراتر رفته است.

۳۵ درصد محصولات فولاد مبارکه به تولیدکنندگان لوله و پروفیل اختصاص دارد
وی در تشریح گسترۀ توزیع محصولات فولاد مبارکه گفت: ۳۵ درصد محصولات این شرکت به تولیدکنندگان لوله و پروفیل، ۱۶ درصد به صنایع تکمیلی، ۸ درصد به حمل‌ونقل، مراکز خرده‌فروشی ۸ درصد و مابقی نیز به سازه‌های فلزی، شرکت‌های تجاری، لوله‌های انتقال سیالات، لوازم‌خانگی، بسته‌بندی، ماشین‌آلات، مخازن و سایر صنایع اختصاص یافته است.
او با اشاره به روند فروش فولاد مبارکه گفت: فروش این شرکت در ۹۷ به ۲۳۴ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال رسید؛ این در حالی است که در هفت‌ماهۀ سال ۹۸ فروش شرکت به ۲۳۴ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال رسیده و این موفقیت بزرگی است.
مهندس عظیمیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که در شش‌ماهۀ اول سال جاری با تلاش کارکنان واحدهای تولید و ستادی ۵۵ درصد بودجه پوشش داده شده است گفت: به‌یقین تا پایان سال شاهد موفقیت‌های بیشتر و عملکرد درخشان‌تر کارکنان خواهیم بود.
وی با اشاره به اهمیت تأمین سنگ‌آهن برای شرکت تصریح کرد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و حمایت‌های خوب دولت و ایمیدرو شرایط در حال بهبود است.
وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری فولاد مبارکه حفظ سهم ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور و رسیدن به ظرفیت ۶٫۱۱ میلیون تن و برای سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ به‌ترتیب ظرفیت‌های ۱۵، ۱۸ و ۲۵ میلیون تن است که عمدۀ این سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ظرفیت‌ها در جنوب کشور خواهد بود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به عمده‌ترین اهداف اجرای پروژه‌ها در سال ۱۳۹۸ گفت: این اهداف عبارت‌اند از: توسعۀ ظرفیت‌های تولیدی گروه، مدیریت مؤثر پروژه‌های اجرایی؛ پشتیبانی مؤثر از بهبود عملکرد زیست‌محیطی شرکت، پشتیبانی مؤثر از افزایش کمیت و کیفیت محصولات شرکت، پشتیبانی مؤثر از ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، توسعۀ زیرساخت‌های لجستیکی فروش محصولات و مدیریت اثربخش کیفیت اجرای پروژه‌ها.
وی با اشاره به اهم طرح‌های توسعۀ گروه فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر، پروژۀ کنسانتره سنگ‌آهن سنگان با ظرفیت ۵ میلیون تن ۹۱ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. فولادسازی و ریخته‌گری فولاد سفیددشت با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و ۷۸ درصد پیشرفت در سال ۱۳۹۹ و کورۀ شمارۀ ۲ آهک‌سازی صنعتی و معدنی فولاد سنگ مبارکه با ۹۵ درصد پیشرفت تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود پروژۀ تکمیل ساخت کارخانۀ الکترود گرافیتی اردکان با ۴۰ درصد پیشرفت تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و کشور را از واردات الکترود گرافیتی بی‌نیاز سازد. علاوه‌بر‌این، فاز اول کوره‌های آهک کلسینه با ظرفیت تولید ۱۳۸ هزار تن و ۹۶٫۹۷ درصد پیشرفت، شبکۀ تصفیۀ فاضلاب شهرهای مجاور با ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و ۵۴٫۹۲ درصد پیشرفت و ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر در شهرستان مبارکه با ۶۶٫۷۹ درصد پیشرفت و اصلاح بین‌های کوره‌های پیشگرم ۳ و ۴ نورد گرم به‌منظور افزایش تولید از ۲۸۰ تن بر ساعت به ۳۱۰ تن و با۴۲۷۳ درصد پیشرفت در حال اجراست.
مهندس عظیمیان اظهار داشت: پروژه‌های زیست‌محیطی در دست اجرا در واحدهای محصول، «بافر بین» احیا مستقیم ۲، سرند غلتکی زیر چهار دیسک و چندین طرح دیگر بخش دیگری از پروژه‌های در دست اجرای فولاد مبارکه است.
دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزۀ بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب بخش دیگری از سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه در این جلسه بود. وی در این خصوص گفت: فولاد مبارکه علی‌رغم افزایش تولید هیچ‌گونه افزایش برداشت آبی از زاینده‌رود نداشته است، تاجایی‌که در مقایسه با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان ازجمله آرسلورمیتال، تاتااستیل، کوبه استیل ژاپن، فولاد آلمان و آرسلور اسپانیا فولاد مبارکه با ۷۳٫۲ مترمکعب بر تن تولید فولاد خام کمترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است و از این حیث یک الگوی جهانی است.

بهره‌وری نیروی انسانی در فولاد مبارکه از ۵۴۱ هزار تن بر نفر در سال ۹۶ به ۵۸۱ هزار تن افزایش یافته است
وی در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون جمع کل اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است، گفت: بهره‌وری نیروی انسانی در فولاد مبارکه روند روبه‌رشدی داشته است. در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه رکورددار بهره‌وری در ایران و دارای فاصلۀ ۴۰۰ تنی نسبت‌به شرکت‌های برتر و استانداردهای جهانی است؛ به‌نحوی‌که بهره‌وری نیروی انسانی در فولاد مبارکه از ۵۴۱ هزار تن بر نفر در سال ۹۶ به ۵۸۱ هزار تن افزایش یافته است که قابل‌تقدیر است.
وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه کاهش صادرات برای کشور خبر خوبی نیست، اما فولاد مبارکه به‌منظور پیشگیری از هرگونه اخلال در بازار داخلی، تأمین بازار داخل را در اولویت خود قرار داده است؛ تا‌جایی‌که از سال ۹۴ تا پایان ۹۷ صادرات محصولات فولاد مبارکه ۵۱ درصد کاهش داشته است. در همین بازۀ زمانی در پی تلاش کارکنان فولاد مبارکه، رشد ۷۶ درصدی فروش داخلی و به همین میزان نیز کاهش واردات انواع محصولات فولادی به کشور را شاهد بوده‌ایم.
وی در خاتمۀ سخنان خود گفت: نهضت بومی‌سازی که از سال‌های قبل در فولاد مبارکه آغاز شده، اکنون در حال حرکت به سمت صاحب تکنولوژی شدن و صادرات فناوری به تمام دنیاست. به‌یقین شرکت فولاد مبارکه این ظرفیت را دارد که پس از سی سال تولید به سمت دستیابی به دانش فنی روز دنیا و صادر کردن آن حرکت کند. ان‌شاءالله در سال‌های آتی شرکت فولاد مبارکه علاوه‌بر فروش محصول و انواع محصولات فولادی، می‌تواند تکنولوژی ساخت بسیاری از خطوط تولید را نیز به فروش برساند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.