تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر : 14555

اندونزی آماده صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار است

اندونزی آماده صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار است

اندونزی آماده صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار است به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- زاهدان:سفیر اندونزی در تهران گفت: به نمایندگی از سوی دولت اندونزی آمادگی این کشور را برای همکاری با بندر چابهار در زمینه صادرات و واردات کالا اعلام می کنم. اکتاوینو علیمودین در سفر به زاهدان روز پنجشنبه در دیدار

Print Friendly, PDF & Email

اندونزی آماده صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار است

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا- زاهدان:سفیر اندونزی در تهران گفت: به نمایندگی از سوی دولت اندونزی آمادگی این کشور را برای همکاری با بندر چابهار در زمینه صادرات و واردات کالا اعلام می کنم.

اکتاوینو علیمودین در سفر به زاهدان روز پنجشنبه در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کشور اندونزی تمایل به ارتقای روابط و همکاری با ایران از جمله این استان را دارد زیرا تمام گردشگرانی که به قصد سفر به شهرهای ایران یا حتی خارج از این کشور از سیستان و بلوچستان عبور می‌کنند از مهمان‌نوازی مردم و امنیت خوب این استان تعریف می‌کنند.

وی گفت: استقبال گرم و مهمان‌نوازی مردم سیستان و بلوچستان باعث شده تا گردشگران اندونزیایی بیشتر در این استان اقامت کنند.

سفیر اندونزی بیان کرد: تمایل داریم با تمام قدرت همکاری بین سیستان و بلوچستان و اندونزی برقرار شود و از هم‌اکنون آماده این همکاری بین شهر سوماترای جنوبی اندونزی و این استان هستیم.

علیمودین گفت: هم اینک چند ایرانی در دانشگاه سوماترای جنوبی در حال تحصیل هستند و امیدواریم فرصت خوبی بین ۲ کشور فراهم شود و در آینده نزدیک دیداری بین استاندار سیستان و بلوچستان و سوماترای جنوبی برقرار خواهیم کرد.

وی با اشاره به حمایت ۲ کشور اندونزی و ایران از یکدیگر افزود: کشور اندونزی با حمایت‌های ایران عضو شورای امنیت سازمان ملل شده و هرگاه عملیات تروریستی در ایران انجام شده، اندونزی به عنوان اولین کشور آن را محکوم کرده است.

سفیر اندونزی ادامه داد: قبلا با محصولات کشاورزی صادر شده از ایران مانند پسته و خرما در کشور اندونزی آشنایی داشتیم اما اکنون آشنایی بیشتری با محصولات این کشور داریم و در این زمینه برای واردات این محصولات به اندونزی اقدام خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: آماده حمایت در زمینه گردشگری نیز هستیم و با توجه به جذابیت زندگی عشایر و چادرنشینان سیستان و بلوچستان قطعا گردشگران اندونزیایی بیشتری به این استان سفر خواهند کرد.

وی گفت: در ماه آینده کمیسیون مشترکی در ایران برگزار خواهد شد که امیدواریم نماینده‌ای از سیستان و بلوچستان نیز در این کمیسیون شرکت کند.

اندونزی و ایران از نظر ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی اشتراکات زیادی دارند که می‌تواند در روابط بین ۲ کشور تاثیرگذار باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار بیان کرد: امیدواریم این سفر خاطره‌انگیز و مفید برای ارتقای روابط بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و اندونزی باشد زیرا هرچه ارتباط بین این ۲ کشور بیشتر شود تعاملات بهتری انجام خواهد شد.

احمدعلی موهبتی با اشاره به سفر سفیر اندونزی در آستانه هفتادمین سال کشور جمهوری اندونزی به سیستان و بلوچستان افزود: کشور اندونزی بزرگترین کشور مسلمان و نقش‌آفرین بین کشورهای اسلامی است که دارای ویژگی‌های متفاوتی از جمله معادن غنی نفت و گاز، جزایر زیبا و سرسبزترین کشور دنیا در حوزه گردشگری است.

وی گفت: کشور اندونزی تحول بزرگی برای صادرات محصولات به خصوص در زمینه کشاورزی دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای ایجاد ثبات و استقلال باید با کشورهای زیادی به ویژه کشورهایی که از لحاظ فرهنگی و تاریخی به یکدیگر نزدیکتر هستند در ارتباط بود تا بتوان از تجربیات متفاوت استفاده کرد.

موهبتی افزود: در زمینه گردشگری کشور اندونزی جاذبه‌های طبیعی فراوانی مانند کوه‌های آتشفشان، مناظر زیبا و سرسبز و غیره دارد که گردشگران زیادی را جذب می‌کند و در جمهوری اسلامی ایران نیز جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد.

وی گفت: جاذبه‌های تاریخی ایران به دلیل قدمت طول تاریخ بشریت برای گردشگران به ویژه گردشگران اندونزی جذاب است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این استان نیز در این راستا مستثنی از سایر نقاط کشور نیست و در حوزه تاریخی آثاری دارد که برای گردشگران جذاب است.

وی با اشاره به اینکه در ایران سیستان و بلوچستان را هند کوچک می‌نامند بیان کرد: آداب، سنن، تنوع قومی و مذهبی و غیره در این استان برای هر گردشگری جذاب است و جاذبه‌های باستانی و تاریخی مانند شهرسوخته با قدمت پنج هزار ساله که نخستین جراحی چشم و جراحی مغز در آنجا انجام شده حکایت از پیشرفته‌ بودن تاریخی شهرسوخته دارد.

موهبتی گفت: صنایع دستی این استان نیز که توسط مردان و زنان این سرزمین مانند سفال کلپورگان، حصیربافی، سکه‌دوزی، سوزن‌دوزی و غیره ساخته می‌شود نیز در نوع خود بینظیر است.

وی به جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و افزود: دریاچه هامون، کویر در منطقه زاهدان که برای بسیاری از مردمان سرسبزنشین مانند اندونزی جذاب است، کوه آتشفشان تفتان، کوه‌های مریخی چابهار و غیره نیز از دیگر جاذبه‌های سیستان و بلوچستان است که باید به تورگردانان معرفی تا در جذب گردشگر به این استان موثر باشد.

استاندار اظهار داشت: یکی دیگر از جاذبه‌های سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی است که بیش از ۷۰ نوع خرما در این استان تولید می‌شود و محصولات دیگری مانند پسته، میوه‌های استوایی و سردسیری و همه نوع محصول کشت می‌شود که در این راستا هم بستری برای سرمایه‌گذاری مشترک به منظور فرآوری و بسته‌بندی محصولات فراهم است.

وی گفت: وجود معادن غنی مس، طلا و غیره نیز از دیگر مزیت‌های سیستان و بلوچستان است که می‌تواند بستر سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی بین ۲ کشور باشد.

موهبتی افزود: بندر چابهار با اتصال کریدور شمال به جنوب بازار خوبی را برای بسیاری از کشورهای دنیا که ارتباط دریایی ندارند فراهم کرده که می‌توانند برای انتقال محصولاتشان از این فرصت استفاده کنند و همچنین بستر مناسبی برای مذاکرات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم است.

وی ادامه داد: پیوند برقرار کردن بسیاری از مسائل به ویژه در چابهار می‌تواند منفعت ۲ کشور، ۲ دولت و ۲ ملت را تامین کند که البته در این زمینه ابزار مادی مانند برقراری پروازها و گفتگو و جلسات لازم است.

استاندار سیستان و بلوچستان به پیشنهاد خواهرخواندگی سیستان و بلوچستان با سوماترای جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.