تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰:۳۰
کد خبر : 15123

مشورت خلاف استقلال قاضی نیست

مشورت خلاف استقلال قاضی نیست

مشورت خلاف استقلال قاضی نیست رئیس قوه‌قضائیه: با افرادی که مخل امنیت جامعه هستند یا افرادی که در حوزه اقتصادی جنایات اقتصادی می‌کنند و امنیت قضایی مردم را به خاطر پول‌پرستی به خطر می‌اندازند، باید برخورد جدی شود.به گزارش دنیای اسرار:آیت‌الله سید ابراهیمی رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان با

Print Friendly, PDF & Email

مشورت خلاف استقلال قاضی نیست

رئیس قوه‌قضائیه: با افرادی که مخل امنیت جامعه هستند یا افرادی که در حوزه اقتصادی جنایات اقتصادی می‌کنند و امنیت قضایی مردم را به خاطر پول‌پرستی به خطر می‌اندازند، باید برخورد جدی شود.
به گزارش دنیای اسرار:آیت‌الله سید ابراهیمی رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان با بیان اینکه ما هم موظف هستیم که کرامت قضات را حفظ کنیم اظهار کرد :این امر مربوط به بخش های استقلال ، معیشت، عزت نفس و جایگاه قاضی است؛ کرامت فقط در بعد مادی نیست و توجه کردن به آن‌چه که قاضی در محضر خداوند تصمیم بگیرد و تصمیم خودش را احساس کند مطابق آنچه باید، وظیفه‌اش را انجام دهد.
وی به دستور العمل کرامت اشاره و تشریح کرد: این دستورالعمل صرفا برای اطلاع و یک بار خواندن نیست و باید تک تک بندهای آن رعایت شود؛ تاکید مکرر بنده و همکاران این است که نسبت به ارباب رجوع عنایت ویژه داشته باشید.
رئیس دستگاه قضا به کمبود نیروی انسانی و کثرت پرونده‌ها اشاره و تاکید کرد : باید تلاش شود با روی گشاده با مردم مواجه شویم؛ بدانید اگر به یک سازمان مراجعه کردید، نخستین نکته‌ای که مردم بیان می‌کنند برخورد افراد آن سازمان است و فرای آن‌که کار فرد انجام شود یا نشود، این نوع برخورد است که در ذهنش باقی می‌ماند.
وی ادامه داد: برخوردی که قضات و کارمندان با افراد دارند در ذهن مردم باقی می‌ماند؛ گاهی اوقات کثرت پرونده‌ها باعث بداخلاقی می‌شود و درست است که باید تعداد پرونده‌ها به اندازه ظرفیت شعبه باشد، با این حال مواجهه با ارباب رجوع مهم است.
رئیسی با بیان اینکه گرچه جایگاهی که ما در آن قرار داریم اقتدار می‌طلبد ولی مهربانی نیز می‌خواهد گفت: دستگاه قضایی ملجا مردم و ویژگی ملجا بودن مهربانی است، هرچند این به معنای کوتاه آمدن از قانون نیست، اقتدار داشتن نیز به معنای ترش‌رویی نیست و همه این موارد باید مورد تاکید همکاران قرار گیرد.
وی درمورد مساله کمبود نیروی انسانی اظهار کرد : در خصوص نیروی انسانی و قاضی با این میزان جذب که اکنون داریم، مشکلی حل نمی‌شود، باید یک حرکت جهشی داشته باشیم؛ ۶ هزار نفری که سال ۹۶ در آزمون شرکت کرده و قبول شدند تا آخر امسال جذب خواهند شود و تاخیر در این مورد به دلیل مشکلات مالی بوده است.
رئیسی با بیان اینکه مشورت کردن خلاف استقلال قضایی نیست گفت: مخصوصاً در پرونده‌های اقتصادی از مشورت کردن استفاده کنید؛ نظر فعالان اقتصادی و کشاورزی می‌تواند به قضاوت کمک کند به شرطی که قضات از آن‌ها استفاده کنند.
وی به بازدید خود از زندان اصفهان اشاره کرد وافزود : قاضی باید لیست زندانیان خود را داشته باشد و هر روز این لیست را نگاه کند؛ اگر نیاز باشد پرونده‌ای را بررسی کند تا یک نفر برای چند ساعت یا یک روز به زندان نرود، حتی یک روز هم این کار را به عقب نیندازند.
رئیسی با بیان اینکه مهریه دینی است بر ضمه زوج که باید در هر صورت پرداخت کند تصریح کرد : گاهی اوقات توان این پرداخت را ندارد که برای او تقسیط می‌شود ولی اگر مشخص گردید فرد ندارد و برای قاضی نیز روشن است که فرد ندارد تاکید کردیم و تاکید فقه و قانون است که پیش از این نیز دستورالعمل صادر شده است، در این شرایط اعصار را بیشتر مدنظر قرار دهید.
وی با اشاره به اینکه اگر کسی تمکن دارد و نمی‌دهد، باید طبق قانون با آن برخورد شود تشریح کرد : اگر فرد اعصار دارد، باید براساس مبانی فقهی با آن برخورد شود؛ اعصار باید خارج از نوبت زندان بررسی شود و زندان کردن نباید آسان باشد.
رئیس دستگاه قضا به آمار قابل توجه افرادی که گاهی اوقات چند ساعت در زندان بوده اند تا وثیقه صادر شود اشاره و تاکید کرد : نباید این گونه باشد، کسی که به زندان برود آثار و تبعات خودش را دارد و قضات باید نسبت به سیاست‌های حبس‌زدایی توجه کنند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: نسبت به کسانی که مخل امنیت جامعه هستند یا افرادی که در حوزه اقتصادی جنایات اقتصادی می‌کنند و امنیت قضایی مردم را به خاطر پول‌پرستی به خطر می‌اندازند، باید با این افراد برخورد جدی شود.
وی افزود: افرادی که مثل امروز در جامعه اعتراض می‌کنند، متفاوت هستند و این موضوع در پیام رهبری هم آمد؛ این افراد با اغتشاش‌گران و کسانی که با سلاح سرد و گرم امنیت جامعه را تهدید می‌کنند فرق می‌کنند، نسبت به اغتشاش‌گران نمی‌توان کوتاه آمد.
به گفته وی احساس عدالت باید بالا برود و مظلوم باید احساس کند که با مراجعه به قوه قضائیه، حقش را می‌گیرد.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.