تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر : 15346

مخاطب‌شناسی راهی برای بقا و اثربخش بودن اقدامات روابط‌عمومی‌ها/ عدم شناخت کافی از تفاوت‌های نسلی بزرگترین چالش امروز روابط‌عمومی‌ها

مخاطب‌شناسی راهی برای بقا و اثربخش بودن اقدامات روابط‌عمومی‌ها/ عدم شناخت کافی از تفاوت‌های نسلی بزرگترین چالش امروز روابط‌عمومی‌ها

مشاورعالی پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان؛ مخاطب‌شناسی راهی برای بقا و اثربخش بودن اقدامات روابط‌عمومی‌ها/ عدم شناخت کافی از تفاوت‌های نسلی بزرگترین چالش امروز روابط‌عمومی‌ها به گزارش دنیای اسرار-نفیسه آقاجان:با توجه به تعابیر و تعاریف مختلف در رابطه با روابط‌عمومی، در می‌یابیم که هنر یک روابط‌عمومی این است که بتواند امکانات

Print Friendly, PDF & Email

مشاورعالی پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان؛


مخاطب‌شناسی راهی برای بقا و اثربخش بودن اقدامات روابط‌عمومی‌ها/ عدم شناخت کافی از تفاوت‌های نسلی بزرگترین چالش امروز روابط‌عمومی‌ها

به گزارش دنیای اسرار-نفیسه آقاجان:با توجه به تعابیر و تعاریف مختلف در رابطه با روابط‌عمومی، در می‌یابیم که هنر یک روابط‌عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون‌سازمانی را تسهیل نماید و درنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، بدرستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط و سازمان مربوطه است ومنظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است. متاسفانه وجود سوء تعابیر و یا عدم آگاهی وشناخت کافی ازوظایف و حیطه عملیاتی ویا عدم شناخت ازتوانمندی‌های تخصصی روابط‌عمومی درابعاد درون‌سازمانی وبرون‌سازمانی ازجمله مشکلاتی است، که باعث شده روابط‌عمومی درایران با موانع جدی و متعددی روبرو باشند. از اینرو متخصصین، اساتید و فعالین این حوزه با برگزاری‌های متعدد سعی بر آن دارند تا بتوانند با آموزش و ارائه مطالب به روز و کارآمد گامی مثبت جهت رشد و تعالی این دسته از مدیران سازمانی بردارند. بر همین اساس دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران برای دومین سال پیاپی در تاریخ ۴ و۵ دیماه سالجاری با حضور فعالین این حوزه از سراسر ایران در اصفهان برگزار خواهد شد و با توجه به رویکرد علمی-پژوهشی بودن این کنفرانس اساتید بنام این حوزه با موضوعات مختلف سخنرانی خواهند داشت. در این بین گفتگویی داشته‌ایم با دکتر احسان مشکلانی‌اصفهانی یکی از سخنرانان برجسته این کنفرانس که در ادامه با هم می‌خوانیم.

• از دیدگاه شما نقش ارتباطات یا علم روابط‌عمومی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف سازمانی چقدر می‌تواند باشد؟
در هر سیستم باز مثل سازمان رکن اساسی، ارتباطات است و مهم اینست که اگر پیامی درست تولید شود و با ابزاردرستی منتقل و به صورت مناسبی دریافت شود اغتشاشات در این بین کنترل می‌گردند و وظیفه روابط‌عمومی‌ها پوشش کل این فرایند است. از تولید محتوا تا انتقال و دریافت پیام و از همه مهم‌تر کنترل مداخلاتی که پیام در حال انتقال را تغییر می‌دهند و اگر این فرایند بخوبی اجرا شود قطعا سازمانی بهره‌ور و پیشرو خواهیم داشت.
• بقای یک روابط‌عمومی سرآمد و کارآمد منوط به چیست؟
روابط عمومی‌ها برای بقا و اثربخش بودن اقدامات خود راهی جز مخاطب‌شناسی ندارند و با توجه به اینکه با وجود سیستم‌های اطلاع‌رسانی امروزی و رشد شبکه‌های اجتماعی انتقال و چرخش اطلاعات بین مخاطبین در هر لحظه و هر مکان امکان‌پذیر شده است و برای اینکه اقدامات و فعالیت‌های یک روابط‌عمومی اثر‌گذار باشد و روابط‌عمومی بتواند سرآمد و کارآمد باقی بماند باید شناخت کافی از این تغییرات داشته باشد تا بتواند با مخاطبین و فن آوری‌های جدید همراهی کند.

• به نظر شما چالش اصلی روابط‌عمومی‌ها در حال حاضر چیست؟
بزرگترین چالش امروز روابط‌عمومی ها عدم شناخت کافی از تفاوت های نسلی و در نهایت عدم بکارگیری ابزار و محتواهای جذاب و قابل فهم برای هر نسل است.

• در پایان به عنوان یکی از سخنرانان دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران، لطفا توضیح مختصری در ارتباط با موضوع سخنرانیتون در این کنفرانس بفرمایید.
موضوع سخنرانی من در این کنفرانس شناخت رفتار نسل‌های XYZ و تاثیر آن بر روی برنامه‌های روابط عمومی در سازمان است، که با توجه به این موضوع و تعریفی که از این سه نسل داریم؛ نسل x اصطلاحا مدیران عالی فعلی هستند که در حال پایان خدمتند، نسل y به مدیران میانی و کارشناسان فعلی سازمان گفته می‌شود، و نسل z به کسانی گفته می‌شود که در آینده به استخدام سازمان در می‌آیند، ضمن اینکه تفاوت در ارزش‌ها و نگرش‌ها و در نهایت رفتارهای این سه نسل به قدری زیاد است که در اقدامات و برنامه‌های پیشنهادی در روابط عمومی‌ها بسیار تغییر ایجاد می‌کند. در علم آینده‌پژوهی از طریق بررسی کلان روندهای حاکم بر انسان میتوان پیش‌بینی کرد که نسل z چه ویژگی‌هایی دارند و برای اینچنین مخاطبینی در سازمان در آینده از هم‌اکنون چه باید کرد که فرصت‌های اقدام بیشتر از این از دست نرود. این موضوع نیاز به بحث و بررسی و توضیحات مفصلی دارد که در کنفرانس بطور کامل توضیح خواهم داد.

پی‌نوشت:
دکتر احسان مشکلانی‌اصفهانی دارای دکترای تخصصی رفتار سازمانی از دانشگاه علوم و تحقیقات و نویسنده و کارشناس آینده‌پژوهی و مدیر ارتباطی موفق در حوزه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی، مشاورعالی پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و در حال حاضر معاون علمی دانشگاه جامع علمی-کاربردی اصفهان است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.