تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
کد خبر : 15416

اختصاص تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی به فولاد مبارکه

اختصاص تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی به فولاد مبارکه

اختصاص تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی به فولاد مبارکه فولاد مبارکه در دهمین کنفرانس و نمایشگاه ملی سازه و فولاد، تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی غیرساختمانی را به خود اختصاص داد. به گزارش دنیای اسرار، در این کنفرانس که طی سه روز در هتل المپیک تهران برگزار شد، پروژۀ انبار روباز

Print Friendly, PDF & Email

اختصاص تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی به فولاد مبارکه

فولاد مبارکه در دهمین کنفرانس و نمایشگاه ملی سازه و فولاد، تندیس و لوح برترین طرح سازۀ فولادی غیرساختمانی را به خود اختصاص داد.

به گزارش دنیای اسرار، در این کنفرانس که طی سه روز در هتل المپیک تهران برگزار شد، پروژۀ انبار روباز کلاف تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه پس از آن‌که از سوی استادان دانشگاه و بزرگان صنعت کشور مورد ارزیابی قرار گرفت، موفق به دریافت تندیس و لوح برترین سازۀ فولادی غیرساختمانی شد.
در پی کسب این موفقیت، خبرنگار فولاد نظر برخی مسئولان  این پروژه را جویا شده است. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
علیرضا حیدری ابیانه رئیس بازرسی فنی جرثقیل‌ها و سازه‌ها
در این کنفرانس صنعتگران و دانشگاهیان، تولیدکنندگان فولاد، طراحان سازه، سازندگان سازه‌های عظیم فولادی، مشاوران و پیمانکاران از بیش از یکصد شرکت در کنار هم جمع می‌شوند و بهترین و پربازده‌ترین طرح‌های علمی و اجرایی کشور را ارائه می‌کنند.
مهندسی و طراحی این سازۀ روباز با در نظر گرفتن سیکل‌های کاری بالا با مطالعۀ سازه‌های قدیمی و تجربه‌های به‌دست‌آمده در بازرسی فنی سازه‌ها و جرثقیل‌های فولاد مبارکه انجام شده است و علی‌رغم ابعاد زیاد مقاطع فولادی، قسمت اعظم این سازه با کنترل‌های لازم در زمان ساخت و نصب با کیفیت بالا در مقایسه با استانداردها اجرا شده است. از مشخصه‌های منحصربه‌فرد و بارز این تیرهای اصلی، سازۀ جان بیش از ۴ متری و بال با ضخامت ۶۰ میلی‌متری به‌منظور تأمین «ممان اینرسی» است.

با وجود این ابعاد زیاد، به‌منظور جلوگیری از عارض شدن تنش‌های خستگی و دینامیکی در منطقۀ ماکسیمم برشی، از جوشکاری‌های اضافی پرهیز شده و بال‌های کششی خمیده با رعایت اصول مهندسی جایگزین نمونۀ بال‌های جوشکاری‌شده در منطقۀ انتهایی تیرها شده است. به‌علاوه، سعی شده افزون بر سازه‌های اصلی، سازه‌های فرعی و پشتیبان مانند ورق‌های مشجر، بادبندها و خرپاهای طولی طوری طراحی و ساخته شوند که مشکل معمول ناپایداری و تغییر شکل‌های جانبی در سازه‌های دینامیک روباز حامل جرثقیل‌های سقفی با سرعت بالا را نداشته باشند. پارامترهای اساسی این سازۀ حساس مانند رواداری‌های ابعادی و کیفیت جوشکاری‌ها با انجام آزمون‌های NDT در طول ساخت مرتبا توسط بازرسی فنی کنترل می‌شوند.
این پروژه در سه بعد مهندسی، بازرسی و اجرا با همکاری واحدهای مختلف مهندسی کارخانه، اجرای پروژه‌های نواحی جنبی، واحدهای مختلف نورد گرم، بازرسی فنی و شرکت‌های برق‌آرا، پایبندسازه، فراتحقیق و شرکت مهندسی فولاد مبارکه اجرا می‌شود و این همکاری صمیمانه جای تشکر و قدردانی دارد.
مجتبــــی حسیـــــــن‌زاده رئیــــس واحد آماده‌سازی محصولات نورد گرم
با توجه به افزایش تولید محصولات گرم و سرد در سال‌های اخیر پروژۀ انبار محصولات واحد تکمیل نورد گرم پس از تأیید در کمیتۀ مدیریت، با همکاری واحد مهندسی کارخانه طراحی و در سال ۹۷ جهت اجرا به واحد اجرای پروژه‌ها ابلاغ شد.
این پروژه شامل ۲ سالن با عرض ۴۰ متر و طول ۳۸۰ متر است که ظرفیتی بالغ‌بر ۱۱۰۰۰۰ تن کلاف گرم و سرد دارد.
از دستاوردهای این پروژه می‌توان به تمرکز فعالیت‌های تولیدی و انبارداری در محوطۀ مشترک بین نواحی سرد و گرم، کاهش جابه‌جایی محصولات، حذف مکانیسم‌های حمل کلاف، بهبود YEILD، کاهش قراضه و دوباره‌کاری و همچنین کاهش هزینه‌های حمل پیمانکاری اشاره کرد.
حجم بالای سازۀ به‌کاررفته در اجرای این پروژه و حساسیت‌های طراحی و ساخت آن موجب شد این پروژه رتبۀ نخست را کسب و افتخار دیگر برای فولاد مبارکه به ارمغان آورد.
از زحمات و همکاری واحدهای نورد سرد، مهندسی کارخانه و اجرای پروژه‌ها، شرکت فنی و مهندسی برق‌آرا و شرکت فراتحقیق سپاهان و شرکت پایبندسازه که در مراحل مختلف پروژه مشارکت داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
مهدی حاجی احمدی رئیس اجرای پروژه‌های ساختمانی و محوطه‌سازی
کنفرانس ملی سازه و فولاد همه‌ساله به‌منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به سازه‌های فولادی ایران برگزار می‌گردد. شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت سرآمد در کیفیت و مدیریت کیفیت توانست این بار در عرصۀ سازه‌های فولادی کشور افتخارآفرینی کند.
در این پروژه با توجه به اهمیت کیفیت و مباحث کنترل کیفیت و تضمین کیفیت در سطح شرکت، نظام‌نامۀ کنترل کیفیت پروژه با دقت تدوین و پیگیری شد. مشکلات و پیچیدگی‌هایی در این پروژه، مخصوصا در تأمین ورق جان تیرهای حمال جرثقیل سقفی به عرض ۴ و طول ۳۶ متر وجود داشت که سعی شد به نحو مطلوب با همکاری سازنده، پیمانکار و فولاد اکسین و با حداقل وصله‌ تأمین شود؛ چراکه سیکل بارگذاری جرثقیل‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود.
پروژۀ انبار روباز کویل واحد ۵۲ با مبلغ اولیۀ ۶۸ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد در مرحلۀ ساخت و نصب است و طبق برنامه باید تا فروردین‌ماه ۹۹ به بهره‌برداری برسد. وظیفۀ این انبار تحویل کویل موردنیاز اسیدشویی و همچنین نگهداری محصولات گرم برای ارسال به مشتریان است.
در این خصوص از واحدهای بازرسی فنی و مهندسی کارخانه و سایر همکارانی که در پیشرفت پروژه این امور را یاری کردند، تشکر می‌کنیم.
گفتنی است در بخش مقالات این کنفرانس، مقاله‌های آقایان حاجی احمدی، چاوشی، قاسمی و قنبری از واحد اجرای پروژه‌های ساختمانی و اسکلت فلزی با موفقیت مورد پذیرش قرار گرفت و به‌صورت پوستر با عناوین «مطالعه موردی ساخت، نصب و اجرای سالن‌های صنعتی توسعه انبارهای شرکت فولاد مبارکه» و همچنین «بررسی ضوابط کنترل کیفیت شاهتیرهای عریض حمال جرثقیل سقفی با بال خمیده» در کتاب مجموعه مقالات کنفرانس چاپ شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.