تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر : 15818

عامل شیوع بیماری‌های غیرواگیر،تغذیه و سبک زندگی نامناسب است/مردم جایگزین‌های مناسب را در سبد غذایی خود قرار دهند

عامل شیوع بیماری‌های غیرواگیر،تغذیه و سبک زندگی نامناسب است/مردم جایگزین‌های مناسب را در سبد غذایی خود قرار دهند

عامل شیوع بیماری‌های غیرواگیر،تغذیه و سبک زندگی نامناسب است/مردم جایگزین‌های مناسب را در سبد غذایی خود قرار دهند مدیر مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغذیه نفش مهمی در زندگی مردم جامعه دارد،تغذیه و سبک زندگی نامناسب از پیش زمینه‌های مرگ و میر زودهنگام و شیوع بیماری‌های غیرواگیر هستند. به گزارش

Print Friendly, PDF & Email

عامل شیوع بیماری‌های غیرواگیر،تغذیه و سبک زندگی نامناسب است/مردم جایگزین‌های مناسب را در سبد غذایی خود قرار دهند

مدیر مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغذیه نفش مهمی در زندگی مردم جامعه دارد،تغذیه و سبک زندگی نامناسب از پیش زمینه‌های مرگ و میر زودهنگام و شیوع بیماری‌های غیرواگیر هستند.

به گزارش دنیای اسرار:کمال حیدری در نشست خبری دهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با شعار “تغذیه سالم با جایگزین‌های سالم” اظهار کرد: با توجه به این که تغذیه نفش مهمی در زندگی مردم جامعه دارد، باید الگوی مصرف مواد غذایی با جایگزین‌های سالم بهبود بخشیده شود، تغذیه یک فرهنگ ارزشمند و غنی است که باید در مرکز توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به همکاری معاونت بهداشت علوم پزشکی اصفهان با سایر نهادهای مرتبط با تغذیه مردم یادآور شد: از اول سال تا امروز به کمک کمیته امداد در سبد غذایی چهار هزار و ۱۹۲ کودک زیر پوشش این نهاد اصلاحاتی انجام شد تا ارزش غذای مصرفی آن‌ها افزایش یاید و در  اقدامی  مشابه با همیاری بنیاد علوی یک هزار و ۳۵۴ نفر از مادران باردار نیازمند به تغذیه سالم زیر پوشش قرار گرفتند و به کمک بهزیستی استان سه هزار و ۵۰۰ کودک در هر هفته حداقل یک وعده غذای گرم سالم با ارزش غذایی بالا ارایه می شود.

حیدری خاطرنشان کرد: در مدارس  برنامه‌هایی برای اصلاح الگوی تغذیه داریم زیرا مدارس جزء مهمی در اصلاح الگوی تغذیه هستند؛ مواد غذایی که وارد مدارس می‌شوند، باید با هماهنگی سازمان دانش‌آموزی بوده و مسئولین در این زمینه با همکاری بهداشت محیط  محصولی که سالم‌تر و بهتر است را به بوفه مدارس ارائه کنند

وی با اشاره به تهیه سند بیماری‌های غیر واگیر در کارگروه سلامت استان که پیش از این رونمایی شد، اضافه کرد: این سند زیربنایی وظایف همه نهادهای موثر در سلامت جامعه را مشخص می‌کند و در آن به مباحث ارزش غذایی و تغذیه سالم توجه ویژه ای شد و سازمان‌های ذی ربط موظفند در راستای این سند برای نیروها و عموم شهروندان امنیت غذایی فراهم کنند. 

وی ادامه داد: در سند غیرواگیر که در کارگروه سلامت و در کارگروه زیر بنایی استان اصفهان داریم، همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در آن مکلف هستند که جایگاه خود را با توجه به ظرفیت موجود در دستگاه هایشان در این برنامه برای حوزه سلامت مشخص کنند که یکی از موارد آن بحث تغذیه است.

وی ادامه داد: تغذیه نادرست از مهمترین عوامل موثر در مرگ و میر زودهنگام  برای افراد زیر ۷۰ سال در استان و کشور است و تغذیه ناسالم در کنار کم تحرکی می تواند به مرگ زودهنگام منجر شود.

وی افزود: در زمینه فست‌فودها نیز باید فرهنگ‌سازی شود و در جهتی صحیح حرکت کنیم تا این نوع مواد غذایی نیز سالم شوند و مردم نیز با آگاهی بیشتری مواد غذایی مصرفی خود را انتخاب کنند.

همچنین محمد حسن انتظاری، رئیس دانشکده و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه در این نشست اظهار کرد: انسان می‌تواند مواد غذایی متعددی را به عنوان جایگزین انتخاب کند، اما مسئله مهم این است که جایگزین‌ها باید سالم و با توجه به شرایط محلی و مسائل شرعی در نظر گرفته شوند.

انتظاری ادامه داد: بسیاری از مواد غذایی را که به عنوان مواد غذایی غیر پروتئینی می‌شناسیم، در واقع پروتئین دارند، مانند گندم و نانی که غذای اصلی ایرانی‌ها است، دارای پروتئین کافی می‌باشد و از نظر کمی و کیفی نیاز بدن را تامین می‌کند.

 وی افزود: میزان مطلوب مصرف تخم مرغ در روز یک تا ۲ واحد است و در طول روز باید از انواع غذاها به صورت متعادل و متنوع استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه تصریح کرد: ارزش میوه به مراتب از آب‌میوه‌های طبیعی و صنعتی بالاتر بوده و بهتر است که میوه جایگزین آب‌میوه‌ها شود، مصرف سبزیجات نیز آزاد است و هر چقدر هم مصرف شود مشکلی ندارد وتنوع را در مصرف آن‌ها رعایت کنیم و ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت در مصرف آن‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد مطلوب نمک، چربی و قند موجب شیوع زیاد بیماری های غیرواگیر شده و میزان شیوع دیابت به حدود ۱۰، فشار خون بالا به ۲۵ درصد، کلسترول بالا به ۴۶ درصد و چاقی و اضافه وزن به ۶۰ درصد در کشور رسید که با جایگزین های غذای سالم می توان از شیوع بیشتر بیماری های غیرواگیر جلوگیری کرد.

وی افزود: برنج قهوه‌ای یا برنجی که سبوس آن کمتر گرفته شده دارای ارزش غذایی بالاتری بوده و بهتر است که جایگزین برنج سفید شود تا ارزش غذایی بالاتری داشته باشد، بدن در صورتی نشاسته را می‌سوزاند که پروتئین و ویتامین آن گرفته نشده باشد در غیر این صورت نشاسته به صورت چربی ذخیره می‌شود و چاقی را به همراه دارد.

خبرنگار:محبوبه عزیز

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.