تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر : 17516

کاشت درخت با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه؛ طرح شهرداری اصفهان با همکاری شرکت های دانش بنیان

کاشت درخت با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه؛ طرح شهرداری اصفهان با همکاری شرکت های دانش بنیان

شهردار اصفهان: روش گراوسیس در صورت موفقیت در دیگر نقاط شهر، استفاده می شود با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت های دانش بنیان کاشت درخت با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه به صورت پایلوت صورت گرفت. به گزارش دنیای اسرار، در این طرح، تعداد یکصد نهال با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه به

Print Friendly, PDF & Email


شهردار اصفهان: روش گراوسیس در صورت موفقیت در دیگر نقاط شهر، استفاده می شود

با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت های دانش بنیان کاشت درخت با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه به صورت پایلوت صورت گرفت.

به گزارش دنیای اسرار، در این طرح، تعداد یکصد نهال با فناوری گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه به صورت پایلوت با حضور شهردار اصفهان، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان و تنی چند از مدیران شهری و مدیران شرکت دانش بنیان کاشت شد.

توسعه روش گراوسیس در شهر اصفهان در صورت موفقیت آمیز بودن طرح 

قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز شهر اصفهان معضل کم آبی است، اظهار کرد: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری طی دو سال گذشته تغییر شیوههای آبیاری و اصلاح گونه های گیاهی را در دستور کار خود قرار داده است؛ کار امروزنتیجه مطالعه ای است که روی این کار صورت گرفته و با استفاده از مدل واترباکس ومخزن تعبیه شده در آن، آب به ریشه گیاه منتقل می شود.  

وی تصریح کرد: در صورت موفق بودن این طرح آزمایشی می توان از روش هایی مانند غرقابی و آبیاری تحت فشار تا حدود زیادی صرف نظر کرد و شاهد توسعه منطقی گونه های گیاهی سازگار با این روش در شهر اصفهان باشیم. 

شهردار اصفهان ادامه داد: این طرح هم اکنون به صورت پایلوت در کوه صفه اجرا می شود و سال آینده نتیجه این کار مشخص می شود، پس از طی شدن این مرحله در صورتی که طرح موفق بود از این شیوه در سایر مناطق حاشیه ای شهری اصفهان نیز استفاده می شود.

اقدام صحیح شهرداری در استفاده از فناوری های نوین در کاشت درختان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این برنامه اظهار کرد: برای همه بحران هایی که در شهرهای بزرگ با آن مواجه هستیم راه حل های مبتنی بر فناوری وجود دارد، برخی از این راه حل ها امتحان خود را پس داده و برخی دیگر نیز در حد ادعاست.

کوروش خسروی با طرح این پرسش که آیا باید نشست تا این ادعاها تبدیل به واقعیت شود و پس از آن از این راه حل ها استفاده کرد، افزود: ممکن است این کار تا ۱۰ سال آینده نیز جواب ندهد، اگر امروز شهرداری از این تکنولوژی کاشت درخت با فناوری گراوسیس استفاده نمی کرد شاید تا سالیان طولانی آینده نیز به این نتیجه نمی رسیدیم که با استفاده از این تکنولوژی می توانیم مشکل کم آبی فضای سبز شهر را حل کنیم.   

وی ضمن تبریک به شهرداری و سایر بخش ها که در پیاده سازی این تکنولوژی نوین همکاری داشتند، تاکید کرد: امیدوارم پاسخ و نتیجه لازم را از این طرح پایلوت بگیریم اما در صورتی که جواب هم نگرفتیم مدیریت شهری به وظیفه خود عمل کرده و تجربه ای برای طرح ها و برنامه های آتی به دست می آید.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تا جایی که اطلاع دارم این فناوری در سایر شهرهایی که از این تکنولوژی بهره برده اند جواب داده و ما نیز می توانیم این فناوری را در کمربند فضای سبز شهر اصفهان استفاده کنیم تا دیگر دغدغه آب نداشته باشیم.

نصب یکصد گراوسیس در منطقه کوهستانی صفه

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این برنامه اظهار کرد: با توجه به سیاست های کلی کشور مبنی بر استفاده از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان، مدیریت شهری در اصفهان استفاده از دانش این شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. 

فروغ مرتضایی نژاد تصریح کرد: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری در پی تعامل با شرکت دانش بنیان زیست فناوری سپهر باختر طرح روش کاشت درخت با فناوری گراوسیس را در دستور کار خود قرار داد، این روش می تواند بدون استفاده از آبیاری و سیستم های مختلف آبیاری، باعث رشد گیاه شود.

وی با بیان اینکه تاکید ما بر استفاده این روش به صورت پایلوت بود تا معایب کار سنجیده شود، افزود: این سبک در خارج از کشور موفق بوده است،‌ کشور ما در گذشته به صورت سنتی از آبیاری کوزه ای در شهرهای گرم و خشک مانند یزد استفاده می کرده است، به این صورت که کوزه ای پرآب در کنار نهالی مقاوم کار گذاشته می شده و با این روش به صورت تدریجی ریشه درخت، آب مورد نیاز خود را از این کوزه استفاده می کرده است. روش فناوری گراوسیس هم به صورت تقریبی الگو گرفته از همان روش کوزه ای است. بدین منظور تشتکی تعبیه شده تا آب در آن نگهداری شود و به تدریج آب با استفاده از یک نخ مخصوص در اختیار ریشه گذاشته می شود. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: تشتک به گونه ای پیش بینی شده که می تواند نزولات آسمانی را نیز جمع آوری کرده و پس از یک سال این تشتک از کنار درخت برداشته می شود.

وی اضافه کرد: در این طرح آبی مصرف نمی شود و تنها برای بار نخست ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب در تشتک ها ریخته می شود و سایر آب مورد نیاز با استفاده از نزولات جوی است.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه برای ۱۰۰ عدد گراوسیس در حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شده است، گفت: هم اکنون ۱۰۰ عدد گراوسیس به صورت پایلوت در منطقه کوهستانی صفه استفاده می شود و در صورت پاسخ مثبت این تعداد برای سال آینده افزایش می یابد. 

لازم به ذکر است فناوری گراوسیس، تکنولوژی کاشت درخت در اراضی خشک بیابانی و یا سنگلاخ و کوهستانی بدون استفاده از انرژی و آبیاری است.

با استفاده از این فناوری هر درخت، درختچه و بوته ای را می توان کاشت، این روش برای فراهم کردن امکان کشت در زمین های پست فاقد ارزش، خشک، بیابانی و کوهستانی و سنگلاخ است و به خصوص با مشکلاتی که از نظر منابع آبی در کشور ما وجود دارد کاملا ایده آل است.

تجهیزاتی که برای کاشت درخت استفاده می شود ظرفی است به نام واترباکس که جنس آن پلی پروپیلن بوده و عمر مفید آن ۱۰ سال است که هر سال با آن یک درخت کاشته می شود و پایان سال آن را از روی درخت برداشته و درخت دیگری با آن کاشته می شود. در این روش فقط در زمان کاشت نهال، آن را آبیاری کرده و داخل واترباکس هم آب ریخته می شود و از آن پس در مدت یک سالی که واترباکس روی نهال است هیچ آبیاری انجام نشده و پس از برداشتن واترباکس هم دیگر آبیاری انجام نخواهد شد. این تکنولوژی برای کاشت درختان مثمر و غیرمثمر و گیاهان بوته ای به منظور ایجاد اشتغال، حفظ محیط زیست، احیا جنگلها، احداث باغات دیم به خصوص در دامنه کوه ها که اکنون با بهره وری پایین و فرسایش بالای خاک به کشت غلات دیم اختصاص دارد به خوبی کارایی داشته و قابل استفاده است.   

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.