تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر : 17763

«الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها»

«الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها»

بررسی الگوهای اسلامی ارتباطی و صمیمیت زوجین در کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» مشاور خانواده  با تأکید بر ضرورت دستیابی به الگوهای اسلامی در ارتباط و  صمیمیت زوجین و روابط زناشویی برای پایداری و کارامدی و تقویت خانواده، گفت: کتاب های « الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» و «صمیمیت زناشویی

Print Friendly, PDF & Email

بررسی الگوهای اسلامی ارتباطی و صمیمیت زوجین در کتاب

«الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها»

مشاور خانواده  با تأکید بر ضرورت دستیابی به الگوهای اسلامی در ارتباط و  صمیمیت زوجین و روابط زناشویی برای پایداری و کارامدی و تقویت خانواده، گفت: کتاب های « الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» و «صمیمیت زناشویی در اسلام، نظریه و کاربست» ، به همین منظور تألیف شدند.

به گزارش  دنیای اسرار، محمد ثناگویی زاده، دکترای مشاوره خانواده ، دارای فعالیت تخصصی در عرصه خانواده و و روانشناسی زوجین و دارای فعالیت پژوهشی در عرصه سلامت معنوی است و در این زمینه با پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) همکاری داشته است وی استادیار گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می باشند.

ایشان مؤلف کتاب« الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» است. در این زمینه گفت و گویی میان ایشان و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صورت گرفته است که در ادامه ارائه می شود.

انگیزه شما برای تألیف این کتاب چه بود؟

روابط زناشویی رکن مهم ازدواج و خانواده است و اگر این رابطه، مستحکم و پایدار باشد میتواند تأثیر بسیار مثبتی در درون و بیرون از خانواده برای همه اعضای داشته باشد و البته نظرات متفاوتی در خصوص الگوهای ارتباطی زوجین وجود دارد و در جامعه غربی مورد بحث و کاوش قرار گرفته است و طبعاً فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت دارد و خاستگاه  ازدواج در غرب هم با کشور ما اختلافاتی را داردو همین عوامل می تواند بر روی روابط تأثیرگذار باشد. به همین دلیل، یک طرح پژوهشی ارائه کردیم تا به الگویی از روابط زوجین مبتنی بر فرهنگ و علوم اسلامی دست پیداکنیم که این طرح به تألیف کتاب حاضر منجر شد.

لطفاً درباره سابقه تألیف کتاب های دیگر خود توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

بعد از پژوهش درباره روابط زوجین، به این نتیجه رسیدیم که مبحث مهم دیگر، صمیمیت زوجین بر مبنای معارف اسلامی است و هر چه زن و شوهر بتوانند روابط صمیمانه تری داشته باشند، این به تداوم و غنی شدن ازدواج آن ها کمک می کند و توانستیم در این زمینه هم به یک الگوی خوبی برسیم و ثمره این پژوهش تولد کتاب «صمیمیت زناشویی در اسلام، نظریه و کاربست» بود و البته مقالاتی هم در این زمینه از سوی اینجانب منتشر شده است.در این کتاب برنامه هایی پیش بینی شده که مدرسان خانواده می توانند این برنامه ها را اجرا کنند و خود زوجین هم می توانند از این برنامه ها استفاده کنند.

آیا آثار دیگری با موضوعات دو کتاب مذکور وجود داشته است و یا اینکه برای اولین بار چنین موضوعی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؟

اینجانب پژوهش هایی در زمینه دو کتاب ذکر شده، ندیده ام، هر چند پژوهش هایی بر اساس تعالیم اسلام و یا سبک زندگی اسلامی به دنبال ارتقاء روابط و صمیمیت زوجین بوده اند ولی  قبلاً به الگوهای روابط و صمیمیت زوجین بر مبنای معارف اسلامی پرداخته نشده است و این کتاب ها جزء کارهای اولیه در این موضوع هستند و می توانند درآمدهایی برای شکل گیری روانشناسی اسلامی در حوزه ازدواج باشند تا بتوانیم به الگوی مطلوب اسلامی در روانشناسی خانواده دست پیدا کنیم. هدف از تألیف این کتاب ها و پژوهش ها تقویت و کارآمدی خانواده و ارتقاء روابط زناشویی با تکیه بر فرهنگ و معارف اسلامی است و می خواهیم تا این هدف مهم از مسیر معنویت اسلامی ممکن شود.

لطفاً درباره مطالب مهم و محتوای کتاب هم توضیحاتی بفرمایید.

دو نوع الگوی اصلی ارتباطی در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است که شامل الگوی ارتباطی پایدار و الگوی ارتباطی کارآمد می شود. در این کتاب تفاوت  های جنسیتی در زمینه روابط زوجین مورد توجه قرار گرفته است و هفت نوع الگوی ارتباطی برای مردان و زنان تشریح شده است و این نتیجه به دست آمد  که زن و مرد باید ارتباطی مکمل یکدیگر داشته باشند، به نحوی که به عنوان مثال، زنان با مردان به صورت سازگارانه و مردان با زنان به صورت مدارانه برخورد کنند و از این الگو، به الگوی مدار سازگاری تعبیر می شود. نوع روش اتخاذ شده در این کتاب برای دریافت الگوهای اسلامی هم یک وجه تمایز دیگر کتاب در مقایسه با آثار دیگر است. همچنین سعی شده تا از روش های کمی و کیفی ترکیبی متداول در علوم اجتماعی و رفتاری در تدوین کتاب استفاده شود.

چه پیشنهادی برای استحکام و پایداری خانواده دارید؟

چطور این موضوع برای جامعه یک ضرورت به حساب آمد که دختر و پسرها حتماً قبل از ازدواج آزمایش های ژنتیک و دیگر آزمایش های مهم را انجام دهند که مبادا به لحاظ مسائل جنسی و فرزندآوری با خطرهایی مواجه شوند. به نظر می رسد باید از نظر روانشناختی هم جامعه ما به این شناخت برسد که حتماً زن و شوهر قبل از ازدواج، تحت مشاوره قرار بگیرند و پرونده روانشناسی زوجین را از همان ابتدا ایجاد کنیم و اگر این افراد از لحاظ روانی مناسب یکدیگر نیستند، این ازدواج صورت نگیرد.

متأسفانه در خصوص خانواده یک متولی مشخص در کشور وجود ندارد و یقیناً باید به سمتی برویم که یک مرکز مشخص برای امور خانواده داشته باشیم. لازم است تا روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی به صورت دقیق از لحاظ روانشناسی مورد توجه قرار گیرد و آموزش های لازم برای یک زندگی پایدار و ایجاد یک خانواده کارامد به زوجین ارائه شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.